تبادل زندانیان میان ونزوئلا و ایالات متحده/ آزادی ۳۶ نفر در ازای یک متحد مادورو

خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت ونزوئلا قصد دارد ۳۶ نفر از جمله ۱۲ آمریکایی را در ازای آزادی یکی از متحدان «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا از سوی آمریکا، آزاد کند.

«رویترز»  به نقل از منبعی ونزوئلایی نوشت: متحد مادورو، تاجر کلمبیایی الکس ساب است. ایالات متحده ساب را متهم کرده که حدود ۳۵۰ میلیون دلار از طریق این کشور در طرحی که شامل رشوه دادن به مقامات دولتی کاراکاس است، از ونزوئلا به طور پنهانی خارج کند؛ با این حال وی این اتهام را رد می‌کند.

از سوی دیگر، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» امروز (چهارشنبه) گزارش داد که ایالات متحده پیشتر الکس ساب را آزاد کرده است.

بر اساس این گزارش، وکیل ساب از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است، در عین حال کاخ سفید و وزارت امور خارجه نیز به درخواست برای اظهارنظر فوری پاسخی ندادند.

دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در اکتبر (مهر/آبان) در واکنش به توافق دولت مبنی بر برگزاری انتخاباتی عادلانه در سال ۲۰۲۴، تحریم‌ها علیه ونزوئلا را کاهش داد.

با این وجود کاخ سفید در هفته‌های اخیر اعلام کرده بود که مایل است در روند کاهش تحریم‌ها «وقفه‌ای» ایجاد کند، تا زمانی که پیشرفتی در زمینه آزادی زندانیان حاصل شود. واشنگتن تا ۳۰ نوامبر (۹ آذر) برای دولت کاراکاس ضرب الاجل تعیین کرده بود.

رویترز در ادامه عنوان می‌کند که اگرچه آزادی زندانیان می‌تواند به عنوان گامی از سوی نیکلاس مادورو برای پیروی از خواسته‌های ایالات متحده تلقی شود، اما بازگشت ساب به ونزوئلا یک پیروزی برای مادورو خواهد بود.

 واشنگتن به دولت ونزوئلا به ریاست جمهوری نیکلاس مادورو، تا ۳۰ نوامبر (۹ آذر) فرصت داده بود تا رد صلاحیت سیاستمداران اپوزیسیون مانند ماریا کورینا ماچادو را لغو کند. آمریکا هشدار داد که اگر رد صلاحیت ماچادو لغو نشود، در تصمیم خود مبنی بر لغو تحریم‌ها نیز تجدیدنظر خواهد کرد. اولتیماتوم آمریکا همچنین شامل آزادی سیاستمداران زندانی و رعایت ضمانت‌های انتخاباتی می‌شود.

۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) دولت ونزوئلا و مخالفان آن توافقنامه‌ای را برای ارتقای حقوق سیاسی و تضمین‌های انتخاباتی امضا کردند. در این توافق که میان دولت ونزوئلا و گروه مخالف پلتفرم واحد دموکراتیک (PUD) در باربادوس و با میانجیگری نروژ به دست آمد، مقرر شد «برای همه نامزد‌ها و احزاب سیاسی» برای انتخابات سال آینده مجوز صادر شود. توافقنامه امضا شده همچنین مقرر می‌دارد که انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ با حضور ناظران بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا برگزار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار