توافق ونزوئلا و گویان در پرهیز از درگیری برای حل اختلافات

ونزوئلا و گویان توافق کردند که برای حل اختلافات ارضی در مورد منطقه «اسکیبو» از هرگونه درگیری و استفاده از زور پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو کشور پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه مشترکی اعلام کردند که طرفین توافق کردند «در هیچ شرایطی به طور مستقیم یا غیرمستقیم از زور علیه یکدیگر استفاده نکنند و تهدید به زور نکنند.»

این توافق در حالی به دست آمد که نیکولاس مادورو و عرفان علی روسای جمهوری ونزوئلا و گویان پنجشنبه در کشور جزیره‌ای سنت وینسنت و گرانادین‌ها دیدار کردند.

عرفان علی پس از دیدار دو ساعته با مادورو گفت: گویان حق دارد که در منطقه حاکمیتی خود هر گونه سرمایه‌گذاری یا توافق مشارکت را تسهیل کرده و هر گونه مجوزی صادر کند.

وی پیش از دیدار با همتای ونزوئلایی خود تاکید کرده بود که در مورد مناقشه مرزی گفتگو نخواهد کرد و این اختلافات باید توسط دیوان کیفری بین‌المللی حل و فصل شود. ماادورو نیز پیش از این دیدار گفته بود که ونزوئلا از حق خود دفاع خواهد کرد.

بیش از یک قرن است که ونزوئلا و گویان مدعی حاکمیت بر اسکیبو هستند، منطقه‌ای به وسعت حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر مربع که دارای ذخایر نفتی مهمی است.

تنش‌ها میان کاراکاس و جورج تاون به تازگی و پس از موافقت گویان با فعالیت شرکت آمریکایی اکسون موبیل در بلوک‌های نفت و گاز واقع در قلمرو دریایی اسکیبو افزایش یافته‌است.

ونزوئلا در واکنش به این وضعیت روز یکشنبه هفته گذشته یک همه‌پرسی مشورتی غیرالزام‌آور برگزار کرد که بیش از ۱۰ میلیون نفر از شهروندان ونزوئلا در آن شرکت کردند و اکثریت «مطلق» رای‌دهندگان از الحاق منطقه مورد مناقشه «اِسِکیبو» به کشورشان حمایت کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
کلا همه کشورا باید بنویسن اختلافاتشون رو از راه نظامی حل نمیکنن
آخرین اخبار