مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی دام‌ آغاز شد

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از آغاز مرحله دوم اجرایی مایه کوبی رایگان تب برفکی در دام‌های روستایی و عشایری استان خبر داد.

بخشی مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به آغاز مرحله دوم  اجرایی مایه کوبی رایگان تب برفکی در دام‌های روستایی و عشایری استان گفت: این طرح به مدت ۲ ماه، تا پایان بهمن ادامه دارد.

او افزود: پیش بینی می‌شود در این مرحله تعداد یک میلیون و ۲۲۰ هزار رأس گوسفند و بز و ۱۴ هزار گاو و گوساله در استان علیه این بیماری واکسینه شوند.

بخشی با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت زمانی و به منظور اینکه بتوان تا ۹۰ درصد جمعیت دامی را واکسینه کرد قسمتی از این عملیات با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی انجام می‌شود، عنوان کرد: در این طرح واکسن به صورت رایگان برای دامداران روستایی و عشایری در نظر گرفته شده و تمام هزینه‌های تردد و انجام تزریقات و هزینه‌های جانبی دیگر انجام شده توسط بخش خصوصی، طبق قرارداد توسط دامپزشکی پرداخت می‌شود و دامداران هیچگونه وجهی را در خصوص واکسیناسیون دام خود پرداخت نخواهند کرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: مهم‌ترین هدف دامپزشکی در اجرای این طرح، پوشش حداکثری واکسیناسیون در کلیه دام‌های حساس است.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: طرح واکسیناسیون تب برفکی سالانه در دو مرحله بصورت همزمان در کشور انجام می‌شود و با توجه به اینکه همزمانی واکسیناسیون در تمامی دام‌های حساس در کشور دارای اهمیت بالا در افزایش سطح ایمنی دام‌ها و پیشگیری از بروز این بیماری در کشور است، دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی نیز باید برای پیشگیری از این بیماری خطرناک نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود از طریق بخش خصوصی اقدام کنند.

دامپزشکی به آن دسته از دامداران صنعتی و نیمه صنعتی که در مراحل واکسیناسیون قبلی از تأمین و تزریق واکسن در دامداری‌های خود اقدام نکرده اند، هشدار داد: به علت پایین آمدن ایمنی، دام‌های موجود در این واحد‌ها و دامداری‌های اطراف در معرض خطر جدی ابتلا به بیماری هستند، ضرورت دارد این دسته از دامداران نسبت به خرید و واکسیناسیون به موقع واکسن از طریق اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران استان، شرکت‌های تعاونی شهرستانی و یا مراکز مایه کوبی بخش خصوصی اقدام کنند.

بخشی گفت: علاوه بر واکسیناسیون، رعایت شرایط بهداشتی قرنطینه‌ای از قبیل ضد عفونی جایگاه، جلوگیری از تردد بی مورد افراد به محل دامداری، استفاده از ماشین آلات و وسایل اختصاصی در واحد و کنترل حمل و نقل دام‌ها نقش موثری در جلوگیری از شیوع بیماری دارد همچنین با توجه به امکانات محدود زمانی، سرمای هوا و پیشگیری از اتلاف وقت پرسنل دامپزشکی استقبال و همکاری دامداران با اکیپ‌های دامپزشکی در خصوص حضور به موقع در دامداری و مهار کردن دام‌ها برای اجرای هرچه بهتر طرح از نظر کیفی و کمی انتظار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار