دامپزشکی هشدار داد

افزایش مبتلایان به تب مالت در خراسان جنوبی

دامپزشکی خراسان جنوبی طبق گزارشات و موارد تایید شده، نسبت به افزایش موارد انسانی تب مالت در استان هشدار داد.

بخشی مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: در مورد بیماری تب مالت، طبق گزارشات واصله به اداره و بررسی‌های صورت گرفته، متوجه شدیم موارد انسانی ابتلای به این بیماری در استان رو به افزایش و این موضوع نیازمند توجه ویژه دامداران به واکسیناسیون دام‌هایشان است.

او افزود: تمام دام‌های سبک و سنگین که تازه به دنیا می‌آیند و زیر سه ماه هستند را به صورت رایگان واکسیناسیون می‌کنیم و این واکسیناسیون باید سالی یک بار و یا هر دو سال یک بار تکرار شود.

بخشی بیان کرد: بیماری تب مالت شایع‌ترین و بیشترین بیماری مشترک بین انسان و دام است و راه‌های مختلف انتشار دارد که یکی از رایج‌ترین راه‌های انتشار آن مصرف لبنیات و مشتقات آن بدون جوشاندن شیر است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: دامی که مبتلا به تب مالت است باید کشته شود و غرامتی که بیمه بابت این کشتار به دامدار می‌دهد بسیار کم است به همین دلیل برخی دامداری‌ها کشتار دام را در صورت تأیید ابتلای دام به این بیماری انجام نمی‌دهند، اما سازمان دامپزشکی حسب وظیفه‌ای که دارد بر اساس گزارشات واصله اقدام به کشتار این دام‌ها برای جلوگیری از انتشار آن می‌کنیم.

او عنوان کرد: عموماً بیماری تب مالت روی بدن دام علائم کمی دارد، همین دلیل واکسیناسیون دام‌ها در زمان‌های مناسب از بهترین راه جلوگیری از ابتلای دام به این بیماری است و در صورتی که دام به این بیماری مبتلا شود واکسیناسیون هیچ تاثیری ندارد و ضرر مالی زیادی به دامدار وارد می‌شود.

برخی دامداری‌ها دام‌ها را به صورت دلالی از استان‌های دیگر وارد می‌کند

بخشی مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: متاسفانه برخی از دامداری‌ها دام‌ها را از استان‌های دیگر به شکل دلالی خریداری کرده و بدون مجوز و واکسیناسیون اقدام به نگهداری آن‌ها در دامداری‌های خود می‌کنند.

او افزود: در وهله اول بهتر است که دامداری‌ها تمام خرید‌های خود را با مجوز انجام دهند و در اولین قدم نسبت به واکسیناسیون دام‌های خریداری شده علیه بیماری‌هایی مثل تب مالت و تب کریمه کنگو اقدام کنند.

بخشی بیان کرد: برخی از دامداری‌ها هشدار‌های لازم علیه این بیماری‌ها را جدی نمی‌گیرند در حالی که در صورت ابتلای دام به این بیماری‌ها دام از بین رفته و دیگر به چرخه اقتصادی دامداری برنمی‌گردد و ضرر‌های زیادی برای دامدار و دیگر افراد به دنبال دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.