۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی است

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: ۳۰ درصد بازار سرمایه مربوط به پتروشیمی‌ها و بالای ۴۵ درصد ارز صادرات غیر نفتی نیز مربوط به این بخش است.

احمد مهدوی ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: امسال ما ۸ درصد افزایش تولید در صنعت پتروشیمی داشته ایم در صادرات تقریبا به سال گذشته ۶۶۰ هزار تن ما به بورس کالا داده ایم.

او گفت: همچنین ما در سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی صادرات داشته ایم، پتروشیمی یک صنعت است که به عنوان لوکوموتیو صنعت کشور محسوب می شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به نقش پتروشیمی‌ها در اقتصاد کشور، گفت: ۳۰ درصد بازار سرمایه مربوط به پتروشیمی‌ها و بالای ۴۵ درصد ارز صادرات غیر نفتی نیز مربوط به این بخش است. کاهش ارزآوری پتروشیمی‌ها به قیمت‌های جهانی ربط دارد، زمانی که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند ارز نیز کاهش می‌یابد، اگر به ما فشار بیاورند و بگویند به بورس عرصه کنید میزان صادرات کاهش می‌یابد.

او گفت: سالانه ۵۰۰ میلیون دلار کود اوره با سوبسید بالا و قیمت ناچیز در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌دهیم، یعنی اوره را با نرخ ۷۹۰ تومان به کشاورزی می‌دهیم و این در حالی است که فقط ۶ هزار تومان پول گاز می‌دهیم و در کل ۹ تا ۱۰ هزار تومان برای ما تمام می‌شود.

مهدوی گفت: اهمیت صنعت پتروشیمی بر کسی پوشیده نیست به طوری که ۳۰ درصد صادرات نفتی و ۲۷ تا ۳۰ درصد بازار سرمایه متعلق به صنعت پتروشیمی است و نقش آن در اقتصاد ملی بسیار برجسته است که این صنعت می‌تواند از اقتصاد تک محصولی نفت جلوگیری کند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار صادرات وجود داشته که ۱۴ میلیارد دلار آن را به سامانه نیما و در اختیار بانک مرکزی قرار داده ایم.

به گفته سخنگوی انجمن کارفرمایی پتروشیمی اکنون بیش از ۸۰ درصد از ارز صادراتی در اختیار بانک مرکزی بوده و مابقی آن به طرح‌ها و تجهیزات مورد نیاز اختصاص یافته است.

او گفت: همچنین در ۸ ماهه امسال ۸ درصد افزایش تولید وجود داشته در حالیکه صادرات در یک خط مستقیم قرار داشته است، زیرا ۶۶۰ تن محصول به بورس کالا اختصاص دادیم.

به گفته او، ظرفیت پتروشیمی ما تا پایان سال به ۹۶ میلیون تن خواهد رسید به طوری که در حال حاضر ۹۱ میلیون تن است.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی در ادامه به موضوع ناترازی گاز اشاره و اظهار داشت: دلیل ناترازی عدم مصرف بهینه و همچنین عدم سرمایه گذاری است، صنعت پتروشیمی برای عبور از ناترازی و انجام ۸۰۰ تا یک میلیارد دلار سرمایه گذاری ورود کرده و کنسرسیوم ساخت چند مخزن و توسعه در میادین گازی را ایجاد کرده و قرارداد‌ها از EPC به IPC برده است، ولی هنوز قرارداد نهایی نشده و ۱.۵ سال است که معطل مانده است

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه نقش پتروشیمی در اقتصاد ملی بسیار برجسته و لوکوموتیو حرکت اقتصادی کشور است، خاطرنشان کرد: این صنعت می‌تواند ما را از اقتصاد تک محصولی نفت نجات دهد، یعنی می‌توانیم جلوی خام فروشی را بگیریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار