محدودیت ۲۰ روزه ورود ناوگان باری ایرانی به مرز اسلام‌قلعه افغانستان لغو شد

در اجلاسیه مشترک ایران و افغانستان که در مرز دوغارون برگزار شد محدودیت ۲۰ روزه ورود ناوگان باری ایرانی به مرز اسلام‌قلعه افغانستان لغو شد و ساعات کاری گمرک دوغارون به ۱۲ ساعت افزایش یافت.

محمد مهدی جوانمرد قصاب، مشاور ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان امروز در اجلاسیه مشترک ایران و افغانستان که در مرز دوغارون برگزار شد اظهار داشت: با توجه به سفر ملا برادر معاون اقتصادی رئیس الوزراء کشور افغانستان به ایران و به منظور امضای تفاهم نامه اقتصادی-تجاری بین دو کشور در زمینه‌های متفاوت، کارگروهی برای پیگیری این موضوع تشکیل شد که توانست ظرف مدت محدودی در حوزه حمل و نقل و رشد اقتصادی و تجاری اقداماتی انجام دهد.

وی افزود: اقداماتی همچون افزایش ساعت کاری و افزایش تردد مرزی از نتایج این تفاهم‌نامه بود و هدف اساسی ما از این جلسه تسریع روند ترانزیتی و تجاری بین کشور ایران و افغانستان است که با برگزاری نشست به توافقاتی رسیدیم.

مشاور ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان ادامه داد: بررسی مشکلات، موانع و چالش‌های موجود در مسیر توسعه روابط تجاری میان ۲ کشور، از برنامه‌های دیگر این نشست یک روزه بود و قرار است پس از بررسی مشکلات حوزه گمرکی، مشکلات رانندگان ایرانی و افغانستانی، درباره تهیه و تدوین یادداشت تفاهمنامه‌های همکاری ۲ طرف اقدام شود.

شفیع اعظم، مدیر کل روابط اقتصادی وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان نیز اظهارداشت:امروز دیداری با مسئولین داشتیم با هدف تسریع روند ترانزیتی و تجارتی بین افعغانستان و ایران است.

وی افزود: امروز ما درخصوص موانع و مشکلات دو کشور صحبت کردیم؛ بعضی از هزینه‌هایی که بین دو کشور بود و سبب کندی روند فعالیت ترانزیتی می‌شدو با حذف آن به توافق رسیدیم.

مدیر کل روابط اقتصادی وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان تصریح کرد: این نشست با توجه به تفاهمنامه‌ای که بین ایران و افغانستان صورت گرفته تشکیل شد و امروز محدودیت ۲۰ روزه ورود ناوگان باری ایرانی به مرز اسلام قلعه افغانستان لغو شد همچنین ساعات کاری به ۱۲ ساعت رسید از ۷ صبح تا ۱۱ شب ایران، و حدود ۱۲ ساعت از فردا عبور و مرور کامیون‌ها صورت میگیرد.

وی عنوان کرد: روابط ایران و افغانستان بی‌سابقه به اوج رسیده و در بخش‌های مختلف در سرمایه گذاری، بخش معدنی، کشاورزی، مخابرات و ... تفاهمات خوبی صورت گرفته و آینده بسیار روشنی را بین دو کشور می‌بینیم و تعهدات خوب و جدی صورت گرفته است.

جعفر شهامت، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در همین خصوص در گفتگو با خبرنگاران اظهارداشت: محدودیت ورود ۲۰ روزه ناوگان تجاری ایرانی به خاک افغانستان از مرز اسلام قلعه هرات با مذاکرات صورت گرفته امروز در مرز دوغارون بین مسوولان ۲ کشور برچیده شد.

وی افزود: در این نشست دوجانبه مقرر شد محدودیت ۲۰ روزه ایجاد شده برای تردد ناوگان باری ایرانی به هرات و اسلام قلعه افغانستان که سبب نارضایتی شدید رانندگان ایرانی شده بود به صورت فوری رفع شود. 

شهامت تصریح کرد:همچنین با موافقت طرفین و در راستای افزایش تردد ناوگان در دو سوی مرز، مقرر شد گذرگاه مرز دوغارون_ اسلام قلعه از ساعت ۷ صبح تا ۲۳ شب فعالیت داشته باشد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: در این نشست بر ضرورت تفکیک مسیر مسافری پیاده از مسیر ناوگان تجاری در اسلام قلعه افغانستان، مشابه اقدامات در حال اجرا در پایانه مرز دوغارون تاکید شد و طرف افغانستانی متعهد به انجام اقدامات لازم با همکاری طرف ایرانی شد.

گروه ۲۱ نفره فعالان اقتصادی افغانستان با هدف افزایش سطح مبادلات تجاری، اقتصادی، بررسی موانع و رفع برخی مشکلات رانندگان ۲ کشور صبح امروز یکشنبه از طریق گذرگاه دوغارون وارد ایران شد و این نشست تا ظهر امروز ادامه داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.