مذاکره با ترکمنستان برای ذخیره آب سد دوستی در حال انجام است

رییس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: مذاکره با مسئولان کشور ترکمنستان برای عدم استفاده از آب سد دوستی توسط ۲ کشور و ذخیره آن برای زمان اوج مصرف تابستان پیش رو در حال انجام است.

علی پوراحمد رییس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی شرکت مدیریت منابع آب ایران روز دوشنبه در جریان بازدید از طرح انتقال آب از کوه‌های هزارمسجد به مشهد در جمع خبرنگاران گفت: سد دوستی از منابع اصلی تامین کننده آب مشهد است.

وی اضافه کرد:همه ظرفیت‌های وزارت نیرو به کارگرفته شده تا در تابستان آینده آب مشهد قطع نشود و انتقال آب از دریای عمان نیز از جمله طرح‌های بلندمدت تامین آب مشهد است که اولویت اصلی آن تامین آب مورد نیاز صنایع است.

رییس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: برای مصرف آب شرب مشهد نیز ۵۰ میلیون مترمکعب از ظرفیت انتقال این طرح پیش بینی شده و این طرح به سرعت در حال اجراست.

پوراحمد افزود:طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد نیز از طرح‌های مورد توجه وزارت نیرو است.

وی ادامه داد: تکمیل طرح سد شوریجه سرخس نیز مورد تاکید است که برای اجرای این طرح از محل صندوق توسعه ملی ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار تامین شده است و این سد با ظرفیت تامین ۲۰ میلیون متر مکعب آب برای مشهد تا خرداد سال آینده آبگیری می‌شود.

رییس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: یکی از اولویت‌های اصلی وزارت نیرو، تامین آب شرب مشهد است و به صورت هفتگی جلسات مرتبط با آن برگزار می‌شود.

ریل گذاری اشتباه حوزه آب در دهه گذشته

رییس کمیته آب مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید گفت: کم آبی یک بحران مهم است و طی دهه گذشته راه‌های تامین آب مشهد مورد غفلت قرار گرفته است.

امیر قلی جعفری بروجنی افزود: در برنامه هفتم توسعه برای حفاظت از منابع آب‌های زیر زمینی و برای آب‌های سطحی موارد خوبی لحاظ و خلأ‌های قانونی موجود تا ۹۸ درصد با هماهنگی دولت برطرف شده است که امیدواریم در شورای نگهبان تصویب شود.

وی اضافه کرد: آب یک مقوله بین رشته‌ای و سازمانی است و مباحث امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دارد و فراتر از حوزه مسوولیت وزارت نیرو است.

رییس کمیته آب مجلس شورای اسلامی گفت: در گذشته در حوزه آب کشور ریل گذاری غلطی نظیر جانمایی اشتباه صنایع، توسعه کشاورزی در محل‌های فاقد ظرفیت و به طور کلی الگوی توسعه غلط صورت گرفته که این ریل گذاری در حال اصلاح است.

به گزارش ایرنا، سد مخزنی شوریجه در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شرق مشهد بر روی رودخانه کشف رود در حال ساخت است، این سد از نوع خاکی به ارتفاع ۴۶.۵ متر و طول ۳۷۴ متر است. سد «شوریجه» سرخس از مهمترین طرح‌های وزارت نیرو در حوزه آب است که ساخت آن سال‌ها متوقف شده بود و از سال ۱۳۹۶ روند احداث آن از سرگرفته شد.

هزارمسجد یا رشته کوه هزارمسجد، ارتفاعات شمال خراسان رضوی را تشکیل می‌دهد که به صورت مرزی طبیعی دشت هموار مشهد را از صحرای سرد و خشک قره‌قوم ترکمنستان جدا می‌کند.

این رشته‌کوه از شمال‌غربی به سمت جنوب‌شرقی امتداد یافته است که در دامنه‌های سرسبز شمالی این رشته‌کوه، منطقۀ کلات نادری، در کوهپایه‌های شمالی دشت قره‌قوم ترکمنستان، در شمال‌غربی آن شهرستان درگز و در جنوب این کوهستان دشت مشهد واقع شده است.

سابقه مطالعات طرح انتقال آب از رشته کوه‌های هزارمسجد به مشهد به ۱۵ تا ۲۰ سال قبل بازمی‌گردد.

در حال حاضر آب مشهد علاوه بر منابع زیرزمینی از طریق سد‌های "دوستی، اَرداک، طُرُق و کاردِه" تامین می‌شود.

برچسب ها: ذخیره آب ، سد دوستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.