ذخیره ۹.۳ میلیون مترمکعب آب با انسداد ۷۵۲ حلقه چاه در قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: با مسدود کردن ۷۵۲ حلقه چاه غیرمجاز، ۹.۳ میلیون مترمکعب آب در سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره شده است.

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین گفت: بازتخصیص پساب یکی از مهمترین تکالیف قانون بودجه سال ۱۴۰۲ می‌باشد که هدف آن آزادسازی بخشی از منابع آب زیرزمینی مصرفی در رشته فعالیت‌های صنایع و معادن با هدف مصرف در حوزه شرب، تعادل بخشی آبخوان دشت و محیط زیست می‌باشد.

ستوده با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: از ابتدای سال جدید تاکنون با اخذ دستورات قضایی و با همکاری نیروی انتظامی ۷۵۲ حلقه چاه غیرمجاز توسط همکاران گروه انسداد این شرکت پر و مسلوب المنفعه شده که این اقدام باعث حفظ و حراست از ۹.۳ میلیون مترمکعب آب در سفره‌های آب زیرزمینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به آخرین وضعیت چاه‌های غیرمجاز فرم ۵ که بعد از سال ۸۵ حفر شده، افزود: از مجموع هزار و ۷۰۳ حلقه چاه فرم ۵ تاکنون ۹۶۹ حلقه چاه مسدود، ۷۰ حلقه چاه تبدیل به فرم یک شده است و ۳۳۰ حلقه از مجموع این چاه‌ها باقی مانده که اقدامات لازم در خصوص آن‌ها نیز در دست پیگیری می‌باشد.

ستوده همچنین درخصوص چاه‌های فرم یک نیز بیان کرد: از مجموع هزار و ۱۸۸ حلقه چاه فرم یک ۹۵۲ حلقه تعیین تکلیف شده و فقط ۲۳۶ حلقه از مجموع چاه‌های فرم یک باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: طی یک ماه و نیم گذشته در این محدوده ۵۱۰ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه، ۵ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و ۱۲۷ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز نصب شده است.

مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم گفت: امروز بدلیل تغییرات اقلیمی و کاهش میزان بارندگی ها، دیگر جایی برای صحبت از ضرورت و اهمیت مدیریت مصرف نیست بلکه باید با یک نگاه حل مسئله به دنبال اقدامات اجرایی در این خصوص باشیم که بازتخصیص پساب و استفاده از آب‌های نامتعارف یکی از این اقدامات است.

رحجانی افزود: در خصوص بازتخصیص پساب، قانون تکلیف را مشخص کرده و باید در چارچوب قوانین و مقررات ابلاغی و نظام نامه‌های موجود بازتخصیص از رشته فعالیت‌های صنایع و معادن آغاز شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اضافه کرد: ما باید نگاه کلان ملی - استانی نسبت به مشکلات داشته باشیم و با ارائه راهکار‌های عملی و قابل اجرا گامی موثر در مسیر حل چالش‌ها و مشکلات موجود برداریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار