آهنگ رشد اعتیاد در کشور متوقف شده است

 دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: آهنگ رشد اعتیاد به مواد مخدر در کشور متوقف شده است.  

 اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با موضوع «نقش رسانه و فضای مجازی در پیشگیری از اعتیاد گفت: نه تنها شاهد کاهش تولید مخدر سنتی در افغانستان نیستیم که تولید مواد مخدر صنعتی در این کشور رو به افزایش است و شواهدی که نشان دهد میزان تولید مخدر در این همسایه شرقی کاهش یافته است، نداریم و بنابراین باید پیشگیری از اعتیاد در اولویت همه برنامه‌های این ستاد قرار گیرد.

مومنی اعلام کرد: آهنگ رشد مصرف مواد مخدر و اعتیاد در کشور متوقف شده است و این نشان از اثرگذاری برنامه‌ها و هم‌افزایی‌ها در مقابله و پیشگیری است.

در ادامه این نشست دبیر شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه حوزه مبارزه با مواد مخدر نیازمند برنامه‌ریزی در حوزه پیشگیری است، گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی نباید به نحوی کاری رسانه‌ای انجام داد که احساس سیاهی شکل گیرد.

احسان صالحی با بیان اینکه یکی از رویکرد‌های دشمن «سیاه کردن آینده» است، اظهار داشت: ماموریت بخش‌های مختلف از جمله رسانه و نیز ستاد مبارزه با موادمخدر در این عرصه، صیانت از حال و آینده کشور است.

وی با بیان اینکه در حوزه رسانه مخاطب شناسی در اولویت است، اظهار داشت: در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید ابتدا افراد مبتلا به اعتیاد و همچنین قشر آسیب پذیر همچون جوانان را شناخت و برای هدایت آنان محتوا تولید کرد.

وی با یادآوری اینکه رسانه در حوزه پیشگیری از اعتیاد نقش دارد، گفت: در حوزه مقابله با مواد مخبر نباید فقط به رسانه بسنده کرد بلکه نیاز است در حوزه مقابله با مصرف و پیشگیری ورود کرد.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برنامه‌ریزی شده را در حوزه مبارزه با اعتیاد مهم دانست و در عین حال یادآور شد: کار رسانه‌ای در حوزه آسیب‌های اجتماعی نباید به نحوی باشد که احساس سیاهی شکل گیرد.

صالحی با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی یک روش این است که خطر را برجسته کنیم تا افراد از آن دوری کنند، افزود: در حوزه ارتباطات باید حدی در زمینه مواجهه به آسیب‌ها و برجسته سازی خطر در نظر گرفت.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در ادامه به ناآرامی‌های پاییز سال گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از اهداف اغتشاشگران ایجاد ناامیدی در جامعه و هدف از شعار «زن زندگی آزادی» فشار به زندگی مردم بود، افزود: ضربه به بنیان‌های جامعه یعنی زنان و خانواده از دیگر اهداف گردانندگان اغتشاشات بود به طوری که امروز خانواده و جامعه ما به طور مداوم از سوی دشمن تهدید می‌شود.

وی رویکرد دولت سیزدهم در دو سال و نیم گذشته را عملیاتی کردن شعارهایی، چون مردمی سازی دانست و گفت: در حوزه مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد نیز دولت برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد.

صالحی یکی از موضوعات مهم برای رئیس‌جمهور را حل مشکلات معیشتی مردم عنوان کرد و در این باره توضیح داد: رئیس‌جمهور به صورت روزانه و مستمر موضوعات اقتصادی را رصد کرده و بر خلاف گذشته، برای برنامه‌های اقتصادی از وزرا شخصاً پاسخ دریافت می‌کند.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت خاطر نشان کرد: برنامه دولت این است که از سال آینده برنامه‌های معیشتی و کنترل تورم به بار بنشیند و پیش بینی می‌شود که تورم به حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار