لباس‌ها در دوران ماد‌ها نيز پوشیده بوده‌اند

یک طراح لباس با اشاره به شرایط زیست بوم کشور، آن را دلیل مهمی بر وجود پوشش در کشور دانست.

زهرا بایه، طراح لباس درمورد اينکه تصویرسازی صحیح از چالش‌های مسئله حجاب است گفت: اگر بخواهیم از لحاظ اقلیمی و بومی به این قضیه نگاه کنیم باید گفت که کشورما در اغلب نقاط دارای آب و هوای سرد است و دلیل این که پوشش به وجود آمد این است که بخش اعظم پوشش برای انسان اولیه به خاطر محافظت بوده است. محافظت انسان در برابر باد، عوامل بیرونی، عوامل محیطی و... 

این طراح لباس با ذکر مثالی گفت: به طور مثال؛ وقتی لباس مصر باستان را مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم روی شانه‌ها و سر آن پوشیده است؛ جایی که فرد در آن منطقه تابش شدید آفتاب را تجربه می‌کرده است و در واقع، برای این که از پوست خود محافظت کند روی شانه‌های لباسش را با لایه‌ی ضخیمی می‌پوشانده است. 

بایه با اشاره به اقلیمی بودن موضوع حجاب تصریح کرد: مسئله‌ی پوشش در درجه یک اول یک بحث اقلیمی است و حتی وقتی به تاریخ نگاه می‌کنیم، می‌بینیم لباس‌ها در دوران ماد‌ها پوشیده بوده اند. زیرا اقتضای اقلیم بر این بوده است و حتی اگر از نظر زمانی به دوران معاصرتر یعنی حتی تا ۵۰۰ سال قبل توجه کنیم، می‌بینیم در لباس‌های محلی هم، به موضوع پوشش توجه شده تا جایی که مثلاً فردی که ساکن منطقه زاگرس بوده است چندین دامن پوشیده و شال کمر بسته و هدبندی را روی پیشانی خود بسته است و دلیلش، مراقبت خود از مسائل بیرونی و آب و هوا و... بوده است. زیرا زیست بوم و بوم آورد ما دلیل اول پوشش در ایران است و آن چه که در زمان رضا خان برای کشف حجاب اتفاق افتاده برای شهر‌های بزرگ بوده و با تجددگرایی در ارتباط است و حتی در آن زمان هم، به دلیل باور‌هایی که وجود داشته مقاومت زیادی در رابطه با این موضوع اتفاق می‌افتاده است.

این طراح لباس یادآور شد: من در پژوهشی که درمورد لباس داشتم، دیده ام خانم‌هایی که علاقه به حجاب داشته اند به دوخت کلاهک‌ها و لچک‌هایی پرداخته اند و به همین دلیل، در آن دوره، یک باور و فرهنگی برای افراد وجود داشته است که با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها از پوشش استفاده می‌کرده اند. این در حالی است که اگرچه برای بخش تجددگرایی، پذیرش حجاب نداشتن راحت بوده است، ولی فرهنگ عامه پذیرای این موضوع نبوده و به شکل‌های مختلف سعی کرده است به حفظ آن حجاب بپردازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار