رشد ۱۰ پله‌ای و بهبود شاخص‌های توسعه در آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: شاخص فلاکت استان در کشور ۱۰ پله‌ بهبود یافته است.

استاندار آذربایجان‌غربی امروز در نشست با منتفذان اهل سنت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه بدون امنیت هیچ توسعه‌ای امکان‌پذیر نیست، گفت: توسعه همه‌جانبه ایجاد شده در استان به مدد همین امنیت پایدار بوده و در همین راستا شاخص‌های مختلف اقتصادی طی سال‌های اخیر با جهش قابل توجه روبرو شده است.

محمدصادق معتمدیان با تاکید بر لزوم ایجاد بستر توسعه متوازن در همه نقاط کشور و به تبع آن، آذربایجان غربی افزود: یکی از دلایل عدم تحقق این امر در دهه‌های قبل، نبود امنیت در مرز‌ها و مناطق حساس بود، اما امروز شاهد امنیت کامل در آذربایجان‌غربی هستیم و همین امر مقدمات محرومیت زدایی و توسعه متوازن با شتاب بیشتر در شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را فراهم کرده است.

مقام ارشد اجرایی استان با اشاره به لزوم نگاه عدالت محور در آذربایجان‌غربی ادامه داد: اجرای متوازن و عدالت محوری یکی از مباحث جدی در تصمیم‌های اساسی این استان است.

وی با تاکید بر حماسه آفرینی مردم آذربایجان‌غربی اعم از اقوام و پیروان ادیان و مذاهب در طول هشت سال دفاع مقدس اضافه کرد: ایران متشکل از قوم‌ها و پیروان ادیان مختلف و مذاهب گوناگون بوده که برای بهره مندی همگان، ایجاد توازن توسعه و عدالت محوری در جای جای خاک کشور از برنامه‌های مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت مردمی است.

استاندار آذربایجان‌غربی با تشویق جامعه به مطالبه گری صحیح اظهار کرد: مطالبه گری نباید همراه با تخریب باشد و فرهنگ مطالبه سازی باید بر اساس فرهنگ جامعه و زیرساخت‌های استانی باشد چراکه برخی مطالبات فراتر از واقعیت موجب کندی پیشرفت و توسعه است.

معتمدیان گفت: ملاقات چهره به چهره یکی از ضرورت‌های ارتباطات امروز است و در ماه‌های اخیر حدود ۱۰۰ دیدار چهره به چهره در سفر‌های شهرستانی ثبت کردیم تا تمام قد در کنار توسعه اقتصادی شهرستان‌ها باشیم تا شاخص‌های شهرستانی نیز در قالب عدالت محوری به میانگین شاخص کل استان برسد.

وی برنامه محوری و پروژه محوری را از ارکان توسعه استانی خواند و افزود: تمامی برنامه‌ها در سفر‌های شهرستانی بر اساس رسیدن شاخص استان به میانگین کشوری است و بهره مندی یک هزار و ۸۹۵ روستا از گاز طبیعی نشان از عزم دولت در توسعه متوازن است که تا پایان سال آینده نیز همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار از خدمات گاز بهره‌مند خواهند شد.

این مقام ارشد، با اشاره به لزوم رشد مستمر شاخص‌های اقتصادی اضافه کرد: آذربایجان غربی در ابتدای فعالیت دولت، رتبه سی ام را در شاخص فلاکت در کشور داشت که به صورت گسترده رسانه‌ای شده بود، اما امروز رشد ۱۰ پله‌ای و بهبود این شاخص‌ها در رسانه‌ها دیده نمی‌شود و البته در کنار آن باید آمار کاهش نرخ بیکاری نیز رسانه‌ای شود.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه امروز شاهد اتمام بیش از سه هزار پروژه عمرانی و اقتصادی نیمه تمام در آذربایجان‌غربی هستیم، اظهار کرد: احداث جاده‌های روستایی، اتصال ۲ هزار و ۳۱ روستا به شبکه ارتباطات و اینترنت، ایجاد ۷۹۳ کلاس درس و ساخت حدود ۵۰ خانه سلامت و اورژانس تنها بخشی از مصوبات سفر‌های شهرستانی بوده که اجرایی شده است.

معتمدیان با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم در آذربایجان‌غربی ادامه داد: ساخت ۲۶۴ کلاس درس، ایجاد ۱۶۹ پروژه ورزشی، بهره‌برداری از ۶۳۳ کیلومتر راه روستایی و بهره مندی بیش از ۶۰۰ روستا از انشعاب آب بخشی از پروژه‌های در حال ایجاد است که تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری می‌رسد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: به زودی شاهد بازگشایی مرزی در اشنویه خواهیم بود و همینطور در دهه فجر امسال نیز کلنگ منطقه ویژه اقتصادی سرو بر زمین زده می‌شود.

وی با انتقاد از وجود خام فروشی در تمامی صنایع آذربایجان‌غربی افزود: بر اساس آسیب شناسی علمی یکی از ظلم‌ها به مردم استان خام فروشی محصولات و مواد معدنی این استان است که فرآوری آن در دستور قرار گرفته تا جایگاه فرآوری در آذربایجان‌غربی را ارتقا دهیم و دست واسطه‌ها در تمامی سطوح قطع شود.

دولت سیزدهم نگاه ویژه به مناطق محروم و جامعه اهل سنت دارد

مشاور استاندار آذربایجان‌غربی در امور اهل سنت نیز در این نشست اظهار کرد: نگاه دولت سیزدهم به مناطق محروم و جامعه اهل سنت نگاه ویژه‌ای است و روز به روز شاهد رفع محرومیت در مناطق مرزی و توسعه همراه با عدالت محوری هستیم.

ماموستا مامد کلشی‌نژاد انتخابات را یک صحنه سیاسی مهم در کشور عنوان کرد و گفت: حماسه حضور و مشارکت مردمی در این انتخابات می‌تواند یک بار دیگر اقتدار نظام جمهوری را در عرصه جهانی نشان دهد.

وی افزود: با نگاه بی بدیلی که دولت سیزدهم به مناطق کردنشین و سنی نشین داشته، موجب تحولات اساسی شده است و با تلاش‌های دیپلماتیک بسیاری از ظرفیت این مناطق شناسایی شدند.

در این نشست بزرگان عشایر و متنفذان اهل سنت استان نکته نظرات خود را با  استاندار آذربایجان‌غربی در میان گذاشتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.