داوری ۳۷ نوع خوراک استان در کرمانشاه

کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : شورای ثبت آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور امروز (۱۴ بهمن) برای داوری ۳۷ نوع خوراک استان به کرمانشاه سفر می‌کنند.

عزیز مصطفایی کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به برنامه ریزی برای ثبت ملی تعدادی از خوراک‌های کرمانشاه، گفت : طی سال‌های گذشته حدود ۲۵ خوراک کرمانشاه به ثبت ملی رسیده و امسال هم در تلاشیم تا تعدادی دیگر از خوراک‌های استان را به ثبت ملی برسانیم.

وی افزود: براین اساس از چندماه قبل پیگیری‌هایی را انجام دادیم تا اعضای شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور سفری به کرمانشاه داشته باشند و بتوانیم با حضور آن‌ها در استان تعدادی دیگر از خوراک‌های محلی خود را ثبت ملی کنیم.

کارشناس میراث فرهنگی ناملموس کرمانشاه تصریح کرد: اعضای این شورا قرار بود آبان ماه به کرمانشاه سفر کنند، اما با توجه به همزمان شدن سفر آن‌ها با نشست ثبت جهانی میراث ناملموس یونسکو در پاریس، سفر آن‌ها به استان ما لغو شد.

وی ادامه داد: در نهایت با هماهنگی صورت گرفته، اعضای شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور، امروز (۱۴ بهمن) به کرمانشاه خواهند آمد و فردا (یکشنبه) در محوطه جهانی بیستون داوری پرونده‌ها آغاز می‌شود.

مصطفایی یادآور شد: هر استان سالانه تنها چند خوراک خود را می‌تواند به ثبت ملی برساند، اما باتوجه به اینکه کرمانشاه به عنوان جهانشهر خلاق خوراک به ثبت یونسکو رسیده و تنوع خوراک‌ها در این استان بالا است، ۳۷ پرونده را برای داوری در این نشست تدوین کرده ایم.

وی افزود: از جمله این خوراک‌ها می‌توان به کباب اسمعلی، نژیاو، آش قمری، خاوپیاز، کِفته ساجی، کِفته گورا، سیب پلو، قاورمه و آش سورنه اشاره کرد.

کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس کرمانشاه با بیان اینکه گسترده پخت برخی از غذا‌های تدوین شده برای ثبت ملی در سایر استان‌ها هم دیده می‌شود، عنوان کرد: هرچند برخی از این غذا‌ها در سایر استان‌های کشور هم پخت می‌شود، اما معمولا مهارت پخت و گا‌ها برخی مواد تشکیل دهنده آن غذا نسبت به هم متفاوت هستند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه خوراک‌های کرمانشاه بسیار متنوع و تعداد پرونده‌های تدوین شده ما هم بیشتر از آن چیزی است که در این نشست ارائه خواهیم داد، در تلاشیم تا بتوانیم تعداد بیشتری پرونده را به ثبت ملی برسانیم.

مصطفایی خاطرنشان کرد: درصورتی که تمام پرونده‌های خوراک کرمانشاه در این نشست به ثبت ملی برسد، یک رکوردشکنی را در این حوزه در کشور ثبت خواهیم کرد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.