راهکار‌هایی برای کاهش لجبازی کودکان

یک روانشناس گفت: سرزنش کردن بیش ازحد که کودک را لجبازتر خواهد کرد.

آزیتا غریب روانشناس کودک در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: تکرار بیش ازحدتوصیه، کودک را لجباز می‌کند. بجای توصیه‌های دستوری از توصیه‌های خبری استفاده کنید. خواسته‌های موجه کودک را پاسخ دهید.به کودکانتان توجه بیشتری داشته باشید. سرزنش کردن بیش ازحد، او را لجبازتر خواهد کرد. در این بین به فرزندانتان حق انتخاب دهید.

روش‌های دعوت به همکاری کودک

 او گفت: برای برقراری ارتباط و انتقال درخواست خود به کودک از جملات توصیفی استفاده کنید. اطلاعات بیشتری  در اختیار کودکتان قرار دهید و اگر در ادامه باز هم متوجه منظور شما نشد از جملات یک کلمه ای  استفاده کنید. اگر باز هم متوجه منظور شما را متوجه نشد از احساساتتان به کودک بگویید.

غریب ادامه داد: اگر کودک نوپایی را می‌بینید اضطراب جدایی دارد به زور بغلش نکنید. اگر اضطراب  دارد به زور وادار به سلام کردنش نکنید. اگر گریه کرد و پشت پدر یا مادر  پنهان شد  به او برچسب لوس و بی ادب نزنید. به والدین او نگویید کودک شما  اجتماعی نیست. این‌ها نشانه و رفتار طبیعی کودک نوپاست! با کودکان مهربان باشید. مهربان بودن با کودک به این معنا نیست که محکم در آغوشتان فشار دهید بلکه  مهربان بودن یعنی به احساس کودک احترام بگذارید.

 نشانه‌های کودک مضطرب که کمتر به آن‌ها پرداخته شده

او تصریح کرد: کودک به شدت محتاط است و از اینکه مرتکب کوچکترین اشتباهی شود می‌ترسد. کودک مدام به دستشویی نیاز دارد یا ممکن است تخت خود را خیس کند.کودک دائما کابوس می‌بیند و بیشتر آن‌ها کابوس‌های آنها درباره رها شدن توسط خانواده یا از دست دادن عضوی از خانواده است.کودک مدام به تایید والدین، دوستان یا معلمان نیاز دارد.در او نشانه‌های اضطراب جدایی دیده می‌شود، مثلا از رفتن به مدرسه، جدا شدن از والدین خود یا تنهایی در اتاق خوابیدن اجتناب می‌کند.
         

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار