رهاسازی اّب به دریاچه ارومیه آغاز شد/ سلاجقه:بر اساس برنامه بقیه سدها تا اردیبهشت وارد مدار خواهند شد

رها سازی آب به میزان ۱۰۰ مترمکعب در ثانیه از سه سد شهید کاظمی بوکان، مهاباد و کانی سیب پیرانشهر به طرف دریاچه ارومیه آغاز شد.

رها سازی آب به میزان ۱۰۰ مترمکعب در ثانیه از سه سد شهید کاظمی بوکان، مهاباد و کانی سیب پیرانشهر به طرف دریاچه ارومیه با حضور معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور آغاز شد.

رییس سازمان محیط زیست گفت: ورودی دریاچه نسبت به سال قبل خوشبختانه ۵ برابر شده است.

بر اساس برنامه زمان بندی شده بقیه سدها نیز در اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه نیز وارد مدار خواهند شد .

حجم آب ورودی به سد مهاباد ۵ برابر شده است

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حجم آب ورودی به سد مهاباد بیش از پنج برابر سال گذشته شده و از چهار مترمکعب بر ثانیه به ۲۱ مترمکعب رسیده است.

علی سلاجقه افزود: با توجه به مدیریت خوبی که استاندار آذربایجان‌غربی در رابطه با منابع آب از لحاظ زمان، مکان و حجم خروجی داشته، برنامه ریزی خوبی برای رسیدن حقابه دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امروز شاهد رهاسازی آب از دریاچه سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه هستیم که حجم ورودی این دریاچه را باز هم افزایش خواهد داد.معاون رئیس‌جمهور افزود: با توجه به روند افزایشی حجم دریاچه سد مهاباد، ۳۰ مترمکعب بر ثانیه رهاسازی انجام می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مزایای این رهاسازی نیز اشاره کرده و یادآور شد: تغذیه سفره های زیرزمینی در مسیر و تالاب های اقماری و همچنین ورود آب به دریاچه ارومیه، از جمله این مزایا بوده که شهرستان مهاباد و دریاچه از آن بهره مند می شوند.

سلاجقه با اظهار امیدواری مبنی بر کمک همگان برای رسیدن آب سد مهاباد به دریاچه ارومیه، افزود: اگر دریاچه ارومیه در مقیاس بزرگ به سامان برسد، ضریب تاثیرش بسیار زیاد خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه زمان بندی طراحی شده توسط استاندار آذربایجان غربی، اظهار داشت: در اسفند، فروردین و اردیبهشت، بقیه سدها نیز وارد مدار می شوند و حقابه دریاچه به خوبی تامین خواهد شد.وی همچنین از نگاه مثبت استاندار آذربایجان‌غربی به مسائل محیط زیست در حوزه های مختلف بویژه احیای دریاچه ارومیه و احیای تالاب ها قدردانی کرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.