افت سطح آب زیرزمینی دشت مختاران در خراسان جنوبی

مدیرمطالعات شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، گفت: مساحت آبخوان دشت مختاران ۴۹۷ کیلومتر مربع است که از مهرماه سال ۱۳۶۵ تا مهرماه سال ۱۴۰۲ به طور متوسط سالانه ۳۲ سانتیمتر با افت سطح آب زیرزمینی مواجه شده است.

 شهابی‌فرد مدیر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: مساحت آبخوان دشت مختاران ۴۹۷ کیلومتر مربع است که از مهرماه سال ۱۳۶۵ تامهرماه سال ۱۴۰۲ به طور متوسط سالانه ۳۲ سانتیمتر با افت سطح آب زیرزمینی مواجه شده است. 

وی با بیان اینکه این افت زیرزمینی به سبب استمراری که دارد سبب فرونشست دشت مختاران شده است، افزود: مجموع اضافه برداشت از آبخوان مختاران در بازده زمانی حال برابر با ۲۳۵ میلیون مترمکعب است. 

مدیر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: به دلیل افت سطح آب زیرزمینی و کسری حجم مخزن در محدوده مطالعاتی مختاران، ممنوعیت توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیر زمینی این محدوده تا ۵ سال دیگر تمدید شد. 

شهابی‌فرد با بیان اینکه به منظور جلوگیری از افزایش روند افت سطح آب زیرزمینی، ممنوعیت بهره‌برداری از محدوده مطالعاتی مختاران از ۹ بهمن‌ماه امسال تا ۱۸ آذرماه سال ۱۴۰۷ به مدت ۵ سال تمدید شد، بیان کرد: این ممنوعیت به موجب ماده ۴ قانون توزیع عادلانه آب، ممنوعیت حفر چاه عمیق، نیمه عمیق و احداث قنات و یا هرگونه افزایش بهره‌برداری از منابع آب به استثنای موارد مندرج در آیین‌نامه اجرایی قانون الحاق یک ماده به قانون وصول برخی از درآمد‌های دولت و مصرف آن در موارد معین و ماده قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی ۵۷ دولت مصوب سال ۸۴ و در حد سقف تخصیص آب ابلاغ شده و در دشت مذکور تمدید شد. 

وی اظهار کرد: برای بهبود وضعیت آبخوان‌های استان و سازگاری با کمبود منابع آب سطحی و زیرزمینی، سند سازگاری با کم آبی استان از اسفندماه سال ۱۳۹۹ در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تصویب و ابلاغ شده است. 

مدیر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی عنوان کرد: این سند با همکاری استانداری خراسان جنوبی، شرکت آب منطقه‌ای، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان جهاد کشاورزی، دانشگاه بیرجند، شرکت آب و فاضلاب، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل منابع طبیعی و سازمان محیط زیست استان در این سند در تمامی آبخوان‌های استان همکاری و مشارکت دارند. 

ویتصریح کرد: میزان صرفه‌جویی برای رسیدن به آب قابل برنامه‌ریزی با هدف بهبود وضعیت آبخوان‌های استان ذکر شده که انتظار می‌رود با همکاری مسئولان استان و بهره‌برداران این سند عملیاتی شده و از تشدید روند افت سطح آب زیرزمینی جلوگیری به عمل آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.