راهیان نور یک موزه جنگ زنده است

فرمانده ناحیه ویژه مقاومت بسیج زاهدان گفت: راهیان نور یک موزه جنگ زنده و الهام‌بخش مردم ایران است.

  محمد رضا نخعی  بیان کرد: بیستم اسفند به مناسبت نخستین حضور رهبر معظم انقلاب در جمع راهیان نور و بزرگداشت یاد شهیدان جنگ تحمیلی، با عنوان روز راهیان نور نام‌گذاری و در تقویم ثبت شده است.
 
وی ادامه داد: به همین مناسبت هر ساله نزدیک به ایام عید نوروز بسیجیان راهی سرزمین‌های جبهه حق علیه باطل می‌شوند و با هدف آشنایی با رشادت‌های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس از نقاط مختلف مناطق جنگی بازدید می‌کنند.
 
نخعی افزود: هدف از برگزاری اردوها ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت است، در وضعیتی که دشمن به دنبال این است که ذهن و فکر جوانان ما را از ارزش‌های اصیل اسلامی دور کند باید جوانان را با این ارزش‌ها آشنا کنیم، ارزش‌هایی که سالیان سال نظام انقلاب و اسلام را بیمه کرده است.
 
فرمانده ناحیه ویژه مقاومت بسیج زاهدان تصریح کرد: یکی از بهترین راه‌هایی که می‌شود در این حوزه کار تربیتی کرد و روی نسل جوانی که تحت هجمه دشمن است تأثیر گذاشت اردوهای راهیان نور و یادآوری هشت سال دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان در دفاع از میهن اسلامی است.
 
وی اظهار کرد: جوانان باید با این رشادت‌ها آشنا شوند و بدانند که امروز اگر باعزت زندگی می‌کنند ماحصل ایثارگری‌ها و جان‌فشانی‌های نسلی است که جنگیدند و جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا ما با امنیت زندگی کنیم.
 
نخعی تشریح کرد: میدان‌های جنگ از باب اینکه محل عروج عزیزانمان است و مکان‌هایی داریم که چند صد نفر در یک خاکریز به شهادت رسیدند، در صحنه قرارگرفتن و لمس‌کردن توسط نسل جوان می‌تواند یک کار زیبایی را رقم بزند ضمن اینکه اعتقاد قلبی همه است که شهدا شاهد حاضروناظر هستند و می‌توانند تأثیرگذار در تربیت نسل جوان باشند.
 
 وی ادامه داد: بازدید از یادمان‌های شهدا برنامه‌ریزی شده و محل عروج‌هایی که در دفاع مقدس اتفاق افتاده تبدیل به یادمان‌هایی برای شهدا شده که آشنایی با سیره و رسم و راه شهدا را به جوانان نشان می‌دهد، راهیان نور یک اردوی سیاحتی زیارتی و از همه مهم‌تر تربیتی برای نسل جوان است که در سالیان اجرایی اردوها در رفت‌وبرگشت دانش‌آموزان همواره در روحیه و اعتقاد آن‌ها تأثیرات شگرفی ملاحظه شده است.
 
 فرمانده ناحیه ویژه مقاومت بسیج زاهدان افزود: جوانان و دانش‌آموزان با خیلی از مسائلی که به آنها گفته نشده آشنا نیستند و این کوتاهی و قصور از نسلی است که به‌وضوح برای دانش‌آموزان توضیح ندادند که چه اتفاقاتی در ایران اسلامی رخ‌داده است و به همین دلیل است که جوانان در جنگ ترکیبی که دشمن به راه انداخته دچار ابهام و چالش می‌شوند و دشمن سعی می‌کند به‌وسیله آن‌ها نظام و انقلاب و کشورمان را نشانه بگیرد.
 
 وی اذعان کرد: برای بچه‌های دانش‌آموز، نسل جوان و بسیجیان مراکزی برای بازدید تدارک‌دیده‌شده که شامل، دهلران، دوکوهه، شلمچه، اندیمشک، چزابه، خرمشهر، آبادان و غیره می‌شود، همچنین یکی از افتخاراتی که برای بچه‌ها بعد از شهادت حاج‌قاسم رقم خورد، زیارت مزار حاج‌قاسم است که در بین مسیر نصیب بچه‌های استان ما می‌شود و آن‌ها را با مکتب این شهید والا مقام آشنا می‌کند.
 
نخعی با بیان اینکه هر ساله از اقشار مختلف حوزه‌های مقاومت محلات، پیش‌کسوتان، طلاب و اقشار مختلفی در مجموعه ناحیه مقاومت در اردوها حضور دارند و اعزام می‌شوند، تصریح کرد: امسال ۱۴ دستگاه اتوبوس جمعاً به تعداد ۵۶۰ نفر عازم سرزمین‌های نور و مناطق جنگی شدند، این ۵۶۰ نفر بیشتر نسل جوانی بودند که لازم و ضروری بود از نزدیک باعزت و افتخاری که امروز انقلاب اسلامی به‌واسطه جان‌فشانی شهیدان دست پیدا کرده آشنا شود و در نهایت آن چیزی که نظام، انقلاب، کشور و تمامیت ارضی ما را بیمه می‌کند آشنایی این نسل است بافرهنگ ایثار، جهاد و شهادت.
 
وی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به هم‌زمانی راهیان نور امسال و ماه مبارک رمضان اردوهای راهیان نور سیستان و بلوچستان به‌واسطه فاصله‌ای که نسبت به این مناطق و جبهه‌های شمال غرب دارد برنامه‌ریزی می‌کنیم قبل از ۲۰ اسفند اردوها را تشکیل دهیم، و در بازه زمانی ۲۰ اسفند فقط یک اتوبوس از قشر اصناف تدارک دیده شد که در این ایام عازم می‌شوند.
 
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج زاهدان اظهار کرد: برای سیستان و بلوچستان دو مقصد جنوب غرب و شمال غرب در نظر گرفته شده است که از میزان دستگاه اتوبوس‌های ارسالی پنج  دستگاه به مناطق شمال غرب و سایرین در حوزه جنوب ارسال می‌شوند و جوانان محل عروج و نحوه شهادت اکثر شهدای شاخص را از نزدیک می‌بینند و با کمک راوی که آنجا حضور دارد با رشادت‌های شهدا آشنا می‌شوند.

نخعی خاطرنشان کرد: یادمان‌های برای شهدای شاخص که در آن محل به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و همچنین برای جمعی که در یک منطقه شهید شدند ساخته شده است و همچنین جانبازانی در آن مناطق به درجه رفیع جانبازی نائل آمدند آنجا حاضر هستند و روایتگری می‌کنند، چهار روز اسکان در آن مناطق داریم؛ ولی برای سیستان و بلوچستان به دلیل طولانی‌بودن مسیر هشت روز در نظر گرفته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار