اهدای یک دستگاه نفروسکوپ ویژه جراحی پیشرفته کلیه به بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) زاهدان

یک دستگاه نفروسکوپ جهت انجام جراحی‌های پیشرفته سنگ کلیه به همت دکتر عبدی از خیرین نیک اندیش سلامت، تحویل بیمارستان علی ابن ابی طالب علیه السلام زاهدان شد.

  محمد جواد کیخا فرزانه مدیر سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت:این دستگاه ارزشمند که امکان جراحی پیشرفته و خارج سازی سنگ کلیه را بدون نیاز به باز کردن کلی موضع فراهم میسازد به همت خیر ارجمند جناب آقای دکتر غلام عبدی مدیر عامل محترم موسسه خیریه رهروان امام علی علیه السلام زاهدان تامین وبه بیمارستان علی ابن ابیطالب علیه السلام زاهدان اهدا گردید.

وی ادامه داد: خوشبختانه با برخورداری از متخصصین زبده و ماهر در بیمارستان علی ابن ابی طالب علیه السلام زاهدان، جراحی‌های تخصصی که در پایتخت و شهر‌های بزرگ انجام می‌شود در این بیمارستان هم انجام می‌شود.

 کیخا گفت:همکنون مشابه این دستگاه نفروسکوپ تنها در برخی شهر‌های بزرگ کشور موجود است.

  بهزاد نارویی متخصص کلیه و مجاری ادراری نیز گفت: در روش pcnl با استفاده از این دستگاه شکافی به اندازه ۱ سانتیمتر در بدن بیمار ایجاد می شود لنز نفروسکوپ وارد شکاف و پس از آن وارد کلیه می‌شود و مکان سنگ به دقت مشاهده و به کمک ابزار مخصوص سنگ از کلیه فرد خارج می‌گردد، که کم تهاجمی‌ترین عمل جراحی در نوع خودش محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲۰۰ عمل جراحی PCNL در بیمارستان علی ابن ابی طالب علیه السلام زاهدان انجام شده است و می‌توان گفت PCNL درمان طلایی سنگ‌های بزرگ کلیه و سنگ‌هایی است که به سنگ شکنی جواب نمی‌دهند و با استفاده از این روش و استفاده از نفروسکوپ سنگ‌های کلیه تا ۹ سانتی متر هم از کلیه فرد خارج می‌شود.

این متخصص کلیه ادامه داد: سنگ کلیه ناشی از تغییر عادات غذایی، به ویژه افزایش میزان سدیم از طریق مصرف غذا‌های فرآوری شده و نمک خوراکی، عوامل ژنتیکی و کمبود آب بدن است و سیستان و وبلوچستان یکی از استان‌های با میزان بالای سنگ کلیه در سطح کشور محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.