۸ شهر از فارس به عنوان شهر‌های مکمل و جایگزین سفر معرفی شدند

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: ساعت بازدید اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در نوروز ۱۴۰۳ نسبت به استقبال گردشگران افزایش یافته و یکسان‌سازی می‌شود.

محمد ثابت اقلیدی با بیان اینکه دبیرخانه مرکزی ستاد اجرایی خدمات سفر در ساختمان اداره‌کل میراث فرهنگی فارس در شیراز مستقر شده و از روز شنبه، ۲۶ اسفندماه فعال است، افزود: ریاست ستاد خدمات سفر استان به عهده استاندار فارس و دبیری آن به عهده میراث فرهنگی استان است.

او با اشاره به برگزاری جلسات ستاد خدمات سفر در ماه‌های اخیر به ریاست استاندار فارس از هماهنگی بین دستگاه‌های نظارتی و اجرایی استان برای ارائه خدمات مناسب و مطلوب به مسافران نوروزی خبر داد و اضافه کرد: با هماهنگی‌های انجام شده در ستاد اجرایی خدمات سفر و با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان، بیش از ۹۷۰ مدرسه در قالب ۸ هزار و ۲۸۰ کلاس برای اسکان نزدیک به ۴۲ هزار نفر از جامعه فرهنگیان آماده شده است.

ثابت اقلیدی همچنین گفت: با برگزاری جلسات و هماهنگی‌های انجام شده با روسا و اعضا تشکل‌های گردشگری در حوزه اقامتی فارس، تعداد ۹ هزار و ۸۰۰ اتاق با ظرفیت ۲۶ هزار تخت هتلی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی و مهمان‌پذیر‌ها پیش‌بینی شده است و کمپینگ باغ جنت و زیبا شهر از سوی شهرداری و سایر سالن‌ها، حسینیه‌ها و همچنین تعدادی از سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی شیراز برای اسکان اضطراری آماده خدمات‌رسانی به زائران، مسافران و گردشگران نوروزی هستند.

دبیر ستاد خدمات سفر استان فارس بر لزوم تشدید نظارت‌ها بر تأسیسات و مؤسسات گردشگری و واحد‌های خدمات‌رسان در ایام نوروز تاکید کرد و گفت: تشدید نظارت بر تاسیسات گردشگری و فعالیت واحد‌ها و مجموعه‌های خدمات‌رسان در ۳۷ شهرستان استان و با حضور ۲۰ تیم نظارتی از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ اغاز شده و تا پایان سفر‌های نوروزی ادامه دارد.

ثابت اقلیدی در ادامه به سامانه‌های اطلاع‌رسانی در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: مسافران نوروزی و مردم فارس می‌توانند برای دریافت اطلاعات سفر با سامانه ۰۹۶۲۹ و برای طرح مسایل مربوط به خدمات مراکز درمانی با شماره ۱۸۱۹ تماس بگیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس بیان کرد: سامانه ۰۹۶۲۹ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت انتقادات، شکایات و پیشنهادات زائران و گردشگران نوروزی است و مسافران در تمامی زمینه‌ها اعم از اسکان، بهداشت، حمل ونقل وخدمات دهی، چنانچه مواردی را مشاهده کنند، پس از ثبت و اعلام در سامانه بررسی و در کمترین زمان ممکن پیگیری خواهد شد.

او همچنین در خصوص سامانه ۱۸۱۹ نیز گفت: این سامانه در تمامی ساعات شبانه‌روز برای طرح مسایل مربوط به خدمات مراکز درمانی در خدمت مسافران و مردم است و مسایل مطرح شده مورد پیگیری مسئولان و کارشناسان مجموعه درمانی قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس، ایجاد بیش از ۴۰ ایستگاه «سی» در مبادی ورودی و درفاصله ۳۰ کیلومتری شهر‌های استان فارس با هماهنگی اداره امور عشایر، هلال احمر، پلیس راهور و اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان برای جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان و توقف چند دقیقه‌ای مسافران درایستگا‌ها و توزیع اقلام فرهنگی و هدایت آنها به سمت مقاصد مورد نظر را از دیگر تمهیدات ستاد اجرایی خدمات سفر استان فارس عنوان کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها طرح استقرار ۱۲۰ راهنمای گردشگری، دارای مجوز و کارت در تمامی اماکن تاریخی و فرهنگی و گردشگری برای خدمات‌دهی مطلوب به زائران و گردشگران نوروزی در نظر گرفته شده است.

ثابت اقلیدی همچنین به میزبانی تمامی مساجد و بقاع متبرکه و امامزاده‌های استان از مسافران نوروزی با حضور مبلغان مذهبی و فرهنگی برای انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به مسافران نوروزی ورودی به استان اشاره کرد و افزود: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، امسال با همکاری شهرداری در جلو مجموعه فرهنگی تاریخی حافظ غرفه‌های صنایع دستی و سوغات دایر است. همچنین در کنار مجموعه جهانی تخت جمشید نیز ۳۰ غرفه عرضه محصولات دست‌ساز هنرمندان صنایع دستی استان ایجاد می‌شود.

او افزود: همچنین مقرر شده است که در کنار تمامی جاذبه‌های گردشگری استان از جمله مجموعه فرهنگی سعدی، ارگ کریم خانی در شیراز و قلعه دختر فیروزآباد و بیشاپور و پاسارگاد، این غرفه دایر شود.

ثابت اقلیدی همچنین از ساماندهی اماکن تاریخی، فرهنگی، گردشگری، نمازخانه‌ها، فضای سبز اماکن، پایگاه‌های اورژانس و خدمات رسان بهداشتی و درمانی، سرویس‌های بهداشتی بین راهی و برنامه‌ریزی برای نصب تابلو‌های معرفی و اطلاع رسانی در جاده‌ها خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی فارس گفت: با توجه به اینکه عید فطر مصادف با انتهای نوروز است، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ستاد سفر تعطیلات نوروزی تا ۲۴ فروردین ماه ادامه خواهد داشت و برنامه‌ریزی‌ها در این راستا انجام شده است.

ثابت اقلیدی در خصوص شهر‌های مکمل و جایگزین هم گفت: معرفی شهر‌های مکمل و جایگزین در دستور کار قرار دارد تا برنامه‌ریزی و خدمات رسانی به صورت کامل انجام گیرد.

او با بیان اینکه در فارس ۸ شهر به عنوان شهر‌های مکمل انتخاب شده‌اند، گفت: شهر‌های لار، داراب، نی‌ریز، فسا، جهرم، استهبان، کازرون و اقلید شهر‌های مکمل و جایگزین هستند که در واقع انتخاب آنها برای توزیع سفر‌های نوروزی و اسکان مسافران است.

دبیر ستاد خدمات سفر استان فارس در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه امسال در کمپ‌های اسکان مسافران میوه و اقلام غدایی تنطیم بازار مورد نیاز مسافران عرضه می‌شود، افزود: این اقدام به پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی فارس و با حمایت و هماهنگی کمیته نظارت و تنظیم بازار ستاد خدمات سفر استان تامین آرد مورد نیاز و اقلام غذایی مسافران تاکید شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس همچنین در خصوص ساعت بازدید اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در نوروز ۱۴۰۳ گفت: ساعت بازدید اماکن تاریخی و گردشگری و موزه‌های استان نسبت به استقبال گردشگران افزایش می‌یابد و یکسان‌سازی هم خواهد شد.

ثابت اقلیدی به آماده‌سازی موزه‌ها و سایت موزه‌ها برای نوروز ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تمامی این اماکن فرهنگی آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی هستند.

او در خصوص ساعت بازدید موزه‌ها و اماکن تاریخی فارس در ایام نوروز هم گفت: ساعت کاری تمامی اماکن تاریخی و موزه.‌های استان از ساعت ۸ تا ۱۸ است و ساعت بازدید اماکن منتخب نیز از ۸ صبح تا ۲۲ است که این زمان‌ها متناسب با مراجعه بازدیدکنندگان، قابل افزایش خواهد بود.

دبیر ستاد خدمات سفر استان فارس در خصوص ساعت بازدید اماکنی، چون حافظیه و تخت جمشید نیز گفت: برای نمونه ساعت بازدید حافظیه و سعدیه در ایام نوروز به صورت یک سره از ۸ صبح تا ۲۳ و مجموعه جهانی تخت جمشید از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ و اجرای برنامه نور و صدا در این مجموعه جهانی از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در پایان از اجرای مراسم تحویل سال نو در سومین حرم اهل بیت حضرت شاهچراغ (ع)، تخت جمشید و حافظیه با محوریت برنامه‌های قرآنی و فرهنگی از ساعت۵:۳۰ صبح خبر داد و گفت: سفره هفت سین در تمام بقاع متبرکه، اماکن تاریخی و فرهنگی، تاسیسات گردشگری و پایانه‌های حمل و نقل، با استفاده از تولیدات صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان پهن می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار