داستان دنباله‌دار لکه‌های مشکی بر چهره یادمان‌های تاریخی ایران + تصاویر

پرتاب ترقه دستی به یادمان‌های تاریخی و فرهنگی کشور همچنان دنباله دارد و اکنون، یادگار‌های نیاکانی ما در شیراز نیز مورد تعرض از سوی تعدادی فرومایه گان نابخرد قرار گرفته اند.

قصه پرتاب ترقه دستی به یادمان‌های تاریخی و فرهنگی همچنان دنباله دارد و در واپسین روز‌های سال ۱۴۰۲، دیوار‌های خانه زینت الملک، باغ موزه نارنجستان و مدرسه صفویه «خان» شیراز مورد یورش فرومایه گان نابخرد و ناشناسی قرار گرفته که به یادگار‌های نیاکانی می‌تازند و خسارت وارد می‌کنند.

در واپسین روز‌های سال ۱۴۰۲ و اسفندماه، پرتاب ترقه دستی به سنگ نبشته‌های نامدار به گنج نامه در شهر همدان کام دوستداران میراث فرهنگی را تلخ کرد. با فاصله کوتاهی پس از این اتفاق، پل خواجوی شهر اصفهان نیز در همین ارتباط خبرساز و موجب نگرانی بیشتر فعالان میراث فرهنگی شد. این لکه‌های تیره رنگ مشکی بر چهره یادمان‌های تاریخی ایران با شتاب در شبکه‌های اجتماعی پخش و مایه نگرانی بیش از پیش دوستداران و فعالان میراث فرهنگی شده است تا یادمان‌های تاریخی در واپسین روز‌های سال هم، مورد آسیب قرار گیرند. 

سیاوش آریا فعال و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس با ارسال عکس‌هایی برای خبرنگار ما از پرتاب ترقه دستی به برخی یادمان‌های تاریخی و فرهنگی در شیراز خبر داد و در این خصوص اظهار کرد: هنوز کنشگران میراث فرهنگی از شوک سنگ نبشته‌های گنج نامه و پل خواجو بیرون نیامده و مات و مبهوت بودند که این بار نابخردان ناشناس با پرتاب ترقه‌های دستی به شهر راز، شیراز یورش برده و نشانه‌های فرومایگی و بی فرهنگی خود را در یادمان‌های تاریخی و فرهنگی به ثبت رساندند.

او ادامه داد: این بار دیوار‌های بیرونی خانه زینت الملک و باغ موزه نارنجستان شیراز که ۲ بنای قاجاری و چشم و چراغ یادگار‌های تاریخی شهر و آبروی فرهنگی شیراز هستند، مورد تعرض فرومایگان نابخرد قرار گرفت.

ترقه زنی به برخی آثار تاریخی شیراز

آریا اضافه کرد: در چندین جای دیوار‌های این یادمان‌ها از بیرون، جای سیاهی ترقه‌های دستی آن هم در نزدیک جشن جهانی نوروز چهره بنا‌ها را خدشه دار کرد. 

او افزود: همچنین با بررسی‌های میدانی مشخص شد که آب انبار روبروی درِ ورودی مدرسه خان و کاشی کاری‌های مدرسه صفویه خان شیراز نیز با پرتاب ترقه‌های دستی مورد دست درازی قرار گرفته و لکه‌های تیره رنگ مشکی چهره بنا‌ها را خدشه دار و زشت کرده است.

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی تصریح کرد: آنچه مایه نگرانی بیشتر است و ذهن‌ها را بسیار درگیر کرده، همزمانی همه رخداد‌ها و نوع کاری که انجام گرفته و در چند شهر و بنا یا اثر مهم کشور است که با یادگار هخامنشیان در شهری که بنا است منظر فرهنگی آن جهانی شود تا نصف جهانی که آوازه آن همه جا را در برگرفته و سرانجام غم نامه ما به پایتخت فرهنگ و تمدن ایران زمین، شیراز انجامیده است.

آریا معتقد است: بدون هیچ تردیدی این رفتار و کار‌ها کار فرومایه گان نابخردی است که با آرمان‌های ملی ایرانیان در ستیز بوده و هویت ملی ایرانیان را نشانه گرفته اند، زیرا همه این رخداد‌ها درست پس از جشن ملی چهارشنبه سوری، رخ داده است.

آثار ترقه بر تن یادمان های تاریخی فرهنگی شیراز

این فعال میراث فرهنگی بر این باور است: همچنین این اتفاق همزمان در چند شهر مهم ایران از دیدگاه گردشگری و در یادمان‌های تاریخی ارزشمند و پرآوازه روی داده است. 

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس اعتقاد دارد: همه این رفتار‌ها با نزدیک شدن به جشن جهانی و ملی نوروز رخ داده و تردیدی وجود ندارد که با نشانه‌ها و آئین‌های ملی سر ستیز داشته و برآنند تا هویت و شناسنامه فرهنگی مردم ایران را خدشه دار کنند، اما زهی خیال باطل، تاتار، مغول و عثمانی و ... نتوانست کاری از پیش ببرد، این گروه از افراد با تفکر داعشی که هیچند.

آریا، از مسئولان یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور، استان، حراست میراث فرهنگی و نهاد‌های امنیتی در حوزه فرهنگ کشور درخواست کرد تا به این رخداد توجه کرده و پیگیر این موضوع بسیار مهم باشند.

یادمان‌های تاریخی و فرهنگی، شناسنامه و هویت ملی ایران هستند که در این خصوص میراث فرهنگی و مردم باید با همکاری و همیاری یکدیگر از این یادگار‌های نیاکانی نگهبانی و پاسداری کرده و از اینگونه رخداد‌های ناگوار پیشگیری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
اینهمه دوربین کاشتن یعنی نمیتونن ببینم کی هستن
برا چیزا دیگه که خوب عمل میکنین
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۲۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جناب قریشی که نسب شما عرب هست بنده وامثال من ایرانی هستیم و مخالف صددرصد بی حجابی وولنگاری وتاکنون چنین چیزی درسطح طایفه بزرگمان نداشته ایم وام آنهایی که ولنگاری به خیابان آمدن متاسفانه برای به انحراف کشیدن اعتراض به حق مردم نسبت به گرانی و معیشت واختلاس وعدم شفافیت ورانت خواری بود واصلا درست نیست که فردی نا آگاه به ملت رشید وشریف ایران اهانت کند اعتراض مدنی از اصول قانون اساسی در کشور ماست. ومتاسفانه عده ای دشمن انقلاب وملت ایران باعث اغتشاش و هرج ومرج شدند تا صدای ملت به گوش رهبری نرسد وعده ای بی گناه کشته شوند و این اعمال تخریب آثار باستانی منفور غیرقابل دفاع است و کوروش هم انسان بزرگی است که دنیا بوجود چنین مردی افتخار می‌کنه. بهتر است بیشتر مطالعه بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
مردم رو در دو راهی و دودستگی ملی گرایی و مذهب گرائی قرار دادن تا به اهدافشون برسن. برخی بدشون نمیاد که چنین اوضاعی برای نمادهای ملی ایجاد بشه و مردم نسبت به این نمادها بی تفاوت بشن. ولی با این برخوردها و رفتارها مردم و بویژه جوانان و نوجوانان از دین و مذهب دور شده و بیشتر به سمت نمادهای ملی متمایل میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
الکی حرف نزنین که بگین( با ایران ستیز بوده)اینا ازبی شعوری هست بی تربیتی بی ادبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
وقتی صدا و سیما و کتاب‌های درسی و تبلیغات پر شده از توصیه‌های دینی و اسلامی و به کل ملیت رو فراموش کردید نتیجه‌اش میشه این. تا حالا چند بار دیدید رئیس‌جمهور، رهبر یا وزیر و نماینده‌های مجلس درباره‌ی تاریخ و میراث ملی صحبت کنند؟ تا حالا چند بار دیدید به جای سر زدن به ضریح امام رضا یا بارگاه امام خمینی و... به پاسارگاد و آرامگاه کوروش سر بزنند؟ به تخت جمشید و سی و سه پل و... سر بزنند؟ وقتی برای دولت و حکومت مهم نباشه چه توقعی از بچه‌ها دارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
صدا وسیما وآموزش وپرورش کم کاری میکنند ونتیجه اش هم همین میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
اگر مجازات سنگین برای ترقه زنی وضع بشه دیگه شاهد این اتفاقات نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
چرا یه عده همه چیز به مدرسه و درس و کتاب ربط میدن این یه بیشعوری و تربیت غلطه مگه اثر تاریخیه که کسی نشناسه پسر ۹ ساله من می شناسدش پس خواهشا توجیح بسه بابا این دیگه تربیت غلط یه خانواده اس هی چرت و پرت مدرسه مدرسه می خواین خانواده رو کلا حذف کنید خیالتون راحت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
چهارشنبه سوری به این شکل باید ممنوع بشه وگرنه بهترین فرصت واسه جنگ داخلی و کشتار رو به مخالفان میده
چهارشنبه سوری فعلی شبیه غزه و اوکراین شده بود هیچ کسی تو خیابون و مراکز خرید امنیت نداشت
Mexico
مهدی جهانگیری
۰۸:۴۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
اون سومی رو من زدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
دستت بشکنه که سرمایه تاریخی را نابود کردی
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۲:۰۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
یا در نان سر سفره که برات آوردن مشکل داری یا در نطفه ... برای اولی از پدر سوال بفرما برای دومی از ...
Germany
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
اینها ناشی از به هویت کردن عمدی نسل جوان هست زمانی که به میراث ایرانی هیچ بهایی نمی‌دهید .آیا شد ستاد بازسازی میراث ایران را راه بیندازید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
وقتی مسئولان هنوز معنی امربه معروف و نهی ازمنکر رو نمیدونن نباید توقع زیادی از مردم داشت...
امربه معروف در قالب همون آموزش و پرورش و فرهنگ هستش،نهی از منکر هم که در قالب نیروهای بازدارنده نیروی انتظامی و پلیس...
وقتی این زنجیر بهم پیوند داشته باشه ،دیگه هم مردمی با فرهنگ و دانا دارید که خوب و بد را از هم تشخیص میده وهم زحمت و مشقات نیروی نظامی و پلیس بسیار کمتر هستش
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۱۲:۰۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
من مخالفم، ریشه این بخش برمیگرده به تربیت خانواده نه اینکه همه چیز رو به پای آموزش و پرورش بیندازیم . وقتی جوال نسل جدید با این تیپ و قیافه و رفتارهای زننده از منزل خارج میشه و مرتکب این رفتارها میشه معلومه یا در خانواده آموزش لازم رو نداره یا اینکه بقیه هم همین شکل هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
وقتی آموزش وپرورش کتابهای درسی رو خالی از محتوا ی فرهنگی وافتخارات ایران باستان چاپ وتحویل بچه ها میده چه انتظاری دارین .نتیجه اش میشه این فجایع
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۰۹:۴۱ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
خیر جناب، اتفاقا بانیان این حرکات دقیقا کسانی هستند که نسبت به کوروش و خرگوش کبیر تعصب و تعلق خاطر پرستش گونه دارند و دقیقا همان افرادی بودند که پارسال نوامیس خودشون رو وقف اغتشاشات کردند و این بزرگواران رو می فرستادند برای ادای نذر آغوش رایگان به نرهای خیابان!
Iran (Islamic Republic of)
مهرجویی
۱۰:۲۶ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
دم قریشی گرم . واقعا همون کسایی که پارسال مملکت رو به گند کشیده بودن از همین جنس بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
همون حیواناتی که کوروش پرستی می کنند این کار رو کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
آموزش وپرورش نقش مهمی داره والبته به وظیفه اش خوب عمل نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
چرا دوربین نمیذارید رو اماکن تاریخی تا فردی که تاریخ ایران نابود میکنه شدید ترین مجازت براش قرار بدید مثلا شناسنامشو ازش بگیرید و اتباع بیگانه بشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۱۹ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
اینجور افراد رو باید به گاری ببندند.
آخرین اخبار