اعلام مبلغ زکات فطریه ماه رمضان ۱۴۰۳

نماینده ولی فقیه درآذربایجان غربی مبلغ فطریه ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

نماینده ولی فقیه درآذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: میزان زکات فطره که جزو واجبات همه مسلمانان است طبق اعلام دفتر رهبر معظم انقلاب برای هر نفر به ازای قیمت گندم ۶۵۰ هزار ریال و به ازای  قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰ هزار تومان اعلام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی ادامه داد: بر اساس اعلام دفتر رهبر معظم انقلاب کفاره یک روز، روزه عمد ۹۶۰ هزار تومان و کفاره یک روز روزه عذر ۱۶ هزار تومان است.

چه کسانی باید فطریه بپردازند؟

کسانی که در شب عید فطر مکلف باشند و فقیر و نان‌خور دیگران نباشند باید زکات فطریه خود و افراد تحت تکفل را بپردازند؛ بچه‌ای که هنوز بالغ نشده است، زکات و نماز بر او واجب نیست، ولی زکات فطریه او را باید سرپرستش بپردازد.

کسی که فقیر است، زکات فطریه بر او واجب نیست، بلکه می‌تواند زکات فطریه دریافت و خرج کند.

زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن، چه موقع است؟ 

از غروب شب عید فطر می‌تواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنا‌بر‌احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از نماز عید بپردازد، ولی اگر نماز عید نمی‌خواند، می‌تواند دادن فطریه را تا ظهر به تأخیر بیندازد و در صورتی که آن را از مال خود جدا کرده و کنار گذاشته، تأخیر در پرداخت چنانچه برای غرض عقلایی باشد و سهل انگاری محسوب نشود، اشکال ندارد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا‌بر‌احتیاط واجب ساقط نمی‌شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.