بررسی کیفیت گوشت چرخ کرده عرضه شده در کرمانشاه

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه گفت : کیفیت گوشت چرخ کرده عرضه شده در قصابی‌ها و مراکز فروش و رستوران‌ها و کبابی‌های این شهرستان با انجام نمونه‌برداری بررسی و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

تورج کرمیان رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه با اشاره به این که این طرح به صورت ویژه در این شهرستان در تمام رستوران‌ها و کبابی‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی از جمله قصابی‌ها اجرا می‌شود، گفت : میزان جریمه واحد‌های متخلف مختص همان میزان مواد غذایی شناسایی و ضبط شده نبوده و به یک بازه زمانی معمولا یکساله تعمیم داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح با همکاری سازمان تعزیرات در حال اجراست اضافه کرد: جرایم سنگینی برای این گونه واحد‌هایی که از حُسن اعتماد مردم سواستفاده می‌کنند، تعلق خواهد گرفت.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه ادامه داد: متاسفانه مشاهده شده است که در برخی از قصابی‌ها برای گوشت چرخ کرده اقدام به مخلوط کردن بافت‌های همبندی و دیگر آلایش‌ها به گوشت می‌کنند که با توجه به نمونه برداری‌های انجام شده بافت‌های همبندی کاملا و به راحتی تشخیص داده می‌شود.

کرمیان ادامه داد: این نوع تخلف که حتی ممکن است در واحد‌های کشتارگاهی نیز صورت بگیرد کاملا رصد شده و علاوه بر بُعد بهداشتی شامل بُعد تعزیراتی نیز می‌شود.

وی گفت: عرضه گوشت نامرغوب به صورت چرخ کرده یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین روش‌های فروش گوشت نامرغوب به شمار می‌رود و برخی واحد‌های قصابی اقدام به چرخ کردن گوشت و سایر اجزای لاشه دام می‌کنند.

کرمیان یادآور شد: از جمله تخلف‌های احتمالی در گوشت چرخ‌کرده می‌توان به استفاده از گوشت حیوانات پیر و لاغر و دیرپز، گوشت مانده و تاریخ منقضی و فاسد، گوشت منجمد یخ‌زدایی (دیفراست) شده، استفاده از گوشت سایر دام‌ها که ارزش غذایی پائینی دارند (مانند سنگدان مرغ و گوشت کله گاوی) اشاره کرد.

رییس شبکه دامپزشکی کرمانشاه اظهار کرد: در گوشت چرخ کرده فله‌ای به دلیل اینکه بافت آن در اثر چرخ کردن از هم گسسته شده و همچنین خونابه ایجاد می‌شود، امکان رشد باکتری‌های بیماری‌زا در آن افزایش یافته و سریع‌تر فاسد می‌شود.

وی افزود: بهترین روش برای تهیه گوشت چرخ کرده سالم مراجعه به قصابی معتبر دارای مجوز، تهیه گوشت و چرخ کردن آن در حضور مشتری است. با این کار اطمینان کامل از سلامت گوشت و نداشتن مواد افزودنی یا نگهدارنده حاصل می‌شود، اما در صورت نیاز می‌توان این نوع گوشت را به صورت آماده و بسته‌بندی شده از فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده تهیه کرد.

کرمیان تاکید کرد: در این شرایط لازم است در زمان خرید به اطلاعات مندرج روی محصول (تاریخ تولید و انقضا، محتویات، نشان و کد رهگیری دامپزشکی) در کنار سالم بودن بسته‌بندی و نداشتن پارگی باید توجه شود.

وی یادآور شد: از شهروندان تقاضا می‌شود، گوشت و آلایش مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه و هرگونه انتقاد، پیشنهاد و شکایت خود را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۱۲ و پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ با ما در میان بگذارند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.