با فعال شدن دادگاهها وهیات های صلح یار رخ می دهد؛

خداحافظی اطاله دادرسی با سیستم قضایی

معاون حل اختلاف دادگستری کرمان از حل بزرگ‌ترین مشکل سیستم قضایی یعنی اطاله دادرسی با راه اندازی دادگاه‌ها و شورا‌های صلح یار در استان خبرداد.

حجت الاسلام محمد امیرابراهیمی معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمان در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت:رویه کار رسانه در دنیا این گونه است که خبرگزاری‌های دنیا خبر‌های شیرین را القا وتلخ‌ها را سانسور می‌کنند، اما به سبب شفافیت ما هیچ کار پنهانی از مردم نداریم و خوب و بد اموررا به مردم اطلاع رسانی می‌کنیم.

ابراهیمی اظهار کرد: بعد تصویب قانون شورا‌های حل اختلاف و دادگاه‌های صلح کلیه دادگاه‌های حل اختلافی رایی ما جای خود را به دادگاه‌های صلح می‌دهد.

 وی تصریح کرد: به عبارتی در درازمدت اهداف دولت کریمه امام عصر را در اهداف شورا‌های حل اختلاف پیش بینی می‌کنیم، زیرا وقتی ما به سمت جامعه عاری از جرم و خشونت می‌رویم چنین جامعه‌ای مدنظر امام عصر است.

وی تاکید کرد: یک میلیون صلح یار را در ۵ سال آینده باید ابلاغ بزنیم وقتی تعداد صلح یاران زیاد شوند هیچ کسی بی تفاوت نیست و از سویی دعوت به صلح و سازش زیاد می‌شود و جامعه درچنین شرایطی روی آرامش می‌بیند. 

سازش ۴۴ درصدی در پرونده های شوراهای حل اختلاف استان

 وی بیان کرد: از اهداف دادگاه‌های صلح یار زیادشدن دوستی بین همسایگان و مردم درجامعه است.

وی تاکید کرد: در طول دوران کاری فعالیت شورا‌ها یعنی در ۱۶ سال اخیر ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار پرونده به شورا‌ها وارد شده و همین مقدار مختومه شده است و یک میلیون آن به سازش منجر شد که به عبارتی ۴۴ درصد با سازش و بقیه با رای یا حکم  قاضی شورا مواجه شده است. 

ابراهیمی گفت: ۷ هزار و ۷۷۵ پرونده زندانی‌هایی بودند که با پادرمیانی اعضای صلح و شورا‌ها آزاد شدند، و ما تا جایی که توانستیم شورا‌های صلحی را راه اندازی کنیم مثلا در کانون وکلا، کانون کارشناسان دادگستری، دفاتر خدمات الکترونیک ونیز دربین معلمان جامعه این صلح یاری  را افزایش دادیم.

وی تاکید کرد: اعضای شورا‌های حل اختلاف کرمان ۸ هزار و ۸۲۵ نفر و ۴۵۵ دبیر شورا داریم و در سطح استان ۱۲۸۰ نفر اعضا ودبیران شورا‌های حل اختلاف هستند. 

 

خداحافظ اطاله دادرسی با سیستم قضایی

معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمان تصریح کرد: در کنار شورا‌های حل اختلاف بحث داوری نیز مطرح شده تا مردم اختلاف‌ها را به این سمت ببرند و داوری‌ها خیلی سریع وآسان در دسترس مردم قراربگیرد و مردم کمتر معطل شوند.

استفاده از کارشناسان قضایی در داوری های قضایی

وی با اشاره به اینکه اکنون ۵۴ داور حرفه‌ای ابلاغ گرفته اند که عمدتا از قضات بازنشسته با تجربه، هیات علمی دانشگاه و وکلای باتجربه هستند، اظهار کرد: با توجه به استقبالی که از این بحث شده ممکن است این تعداد داوربیشترشوند وعمده کمک داوران در اختلافات حقوقی است.

وی گفت: از سوی دیگر بحث میانجیگری را داریم دعوا‌های کیفری و نزاع‌ها توسط این میانجی گیران حل و فصل می‌شود که قرار است در همایش صبر که ۳۰ اردیبهشت ماه در رفسنجان برگزار می‌شود، مراسم تحلیف داوران ومیانجیگران انجام می‌شود.

معاون حل اختلاف دادگستری کرمان با بیان اینکه همچنین ۱۶۵ نفر با حکم قصاص با فعالیت همین شورا‌های حل اختلاف طی این سالها به آغوش خانواده برگشته اند اظهار کرد: . حتی اگر فرد قاتل عفو شود قاتل ۳ تا ۷ سال حبس جنبه عمومی جرم را نیز باید  تحمل کند تا کار‌های اصلاحی روی وی انجام  شود.

وی تاکید کرد: همایش دیگری در تیرماه داریم بنام همایش داوری و میانجیگری  که قصد داریم عملکرد داوران ومیانجی گیران را بررسی کرده وبهترین فرایند را برای ادامه کار آنها در نظر بگیریم.

ابراهیمی تصریح کرد: شورا‌های حل اختلاف نهاد قضایی موقتی بودند که باقانون ۵ ساله کار می کردند اما قانون جدید شورا‌های حل اختلاف ودادگاهها صلح را یک نهاد زیرمجموعه قوه قضائیه معرفی می کند که  با هدف افزایش صلح و سازش کار کرده و در کنار دادگاه‌های صلح نیز دو نفر از اعضای شورای حل اختلاف کارمی کنند.

برخی اوقات سازش رخ داده، ماندگار نیست

معاون حل اختلاف دادگستری استان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص صلح و سازش ریشه دار که خصومت ها را کامل از بین ببرد، گفت: بنا داریم در هسات صلح را با کمک هیات امنای مساجد ،شورای حقوق دانان وصلح یاران را فعال کنیم  وطرح بعدی ما طرح هرمسجد یک حقوق دان و یک صلح یاراست که  متناسب با نیاز ، هیات صلح هفته‌ای دو روز به مسجد مراجعه  کند تا در دعاوی و اختلافات محله رفع خصومت کند.

 

خداحافظ اطاله دادرسی با سیستم قضایی

ابراهیمی اظهار کرد: باید دراین مساله به سمت و سویی برویم که افراد بانفوذ و بزرگان جامعه راجمع و صلح سازش را بسط دهیم و اینها پیگیر بقیه امورات افراد شوند به طور مثال اگر در دعوای خانوادگی مردبیمار است وسایل درمان یا اگر شغل ندارد اسباب شاغل شدن وی فراهم شود که اگر دو نفر به سازش می رسند به آرامش  نیز برسند، چرا که آنچه امروز در جامعه با آن روبرو هستیم بعضا  ریشه اختلاف  بررسی نمی شود و با اصرار و ریش سفیدی سازش اتفاق می افتد، اما ماندگار نیست.

دریافت چک وسفته برای شاغل شدن افراد، جنبه قانونی ندارد

وی تصریح کرد:  چک و تضمین گرفتن کارفرما از کارگر جنبه قانونی ندارد ما سال‌ها روی این مساله کارکردیم و از آنجایی قانون پشت کارگر و کارفرماست درنتیجه چک و سفته نباید گرفته شود.

 وی نحو استخدام افرادی که در شوراهای حل اختلاف کار کرده اند را ظرف ۵ سال ذکر کرد و بیان کرد: قوه قضاییه ظرف این مدت باید ۱۰ هزار نیرو استخدام کند، ما حتی در روستا‌ها شورا‌های صلحی داریم .

ابراهیمی افزود:  ۱۶ تا ۱۷ دادگاه صلح  در شهر کرمان باید راه اندازی شود یک قاضی با حکم رئیس قوه و دو عضو شورای حل اختلاف با حکم معاون قوه در این دادگاهها فعالیت می کنند و دعوا‌ها به صلح وسازش ختم شده ویا با کمک صلح یاران به شکل ریشه ای رفع می شود.

 

هیات های صلح مانع حضور مردم در چرخه اطاله دادرسی می شوند

وی از فعال شدن هیات های صلح بین جامعه ایثارگران، معلمان، کارگران کارخانجات، دفاتر وکلا ، دفاتر خدمات قضایی و کارشناسان  دادگستری خبرداد و گفت:هیاتهای صلح  فعالیت می کنند تا نگذارند مردم به سبب اختلاف های کوچک روانه دادگاه شوند که دردادگستری‌ها اسیر این بحث اطاله  دادرسی که تقصیر ماهم نیست بشوند.

معاون حل اختلاف دادگستری کرمان افزود: دادگاه صلح،داوری‌ها و میانجیگری‌ها بخشی از این پرونده‌ها را کم می کند و دادگستری به پرونده‌های سنگین رسیدگی می‌کند وقتی در طول ۱۹ سال فعالیت شورا‌های حل اختلاف ۳ میلیون وندی پرونده مختومه  می شود قطعا دادگاه صلح می تواند تخصصی تر کار کند.

ابراهیمی در ادامه فعالیت دادگاههای صلح را در ۱۱ مورد عنوان کرد وگفت: فعالیت هایی همچون مسائل مرتبط به شناسنامه، برخی جرایم پایین مربوط به نفقه و مهریه تا صد میلیون تومان، از جمله مواردی هستند که به دادگاه صلح واگذار می شوند.

وی تاکید کرد: در کرمان  گاهی برای کمک به خانواده‌های مقتول با کمک هیات‌های رضوی به خانواده قاتل سر زده و گاهی تیز خیرین کمک‌هایی میکنند و شکرخدا گلریزان‌ها برای جرایم غیرعمد مصرف می‌شود ولی اگربتوانیم هزینه‌ای برای جرایم عمد نیز در نظر بگیریم مثلا در برخی پرونده‌های قتل که خانواده مقتول در ازای دریافت دیه  رضایت می دهند می توان از کمک های خیرین در این بخش برای نجات حتی یک زندگی استفاده کرد.

 حضور متخصصینی از تمام اقشار در گروه های صلح یار محله ای

 ابراهیمی تاکید کرد: تلاش می شود در گروه‌های صلح یاری تمام اقشار متخصص را داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص بروز مشکلات در اثر معامله در تبلیغات سایت های تبلیغی گفت:  به زودی با مدیران این سایت‌ها جلساتی خواهیم داشت که معاملات در قالب فرمتی که برای بنگاه‌های معاملاتی داریم کار جلوبرود.

 ابراهیمی اظهار کرد: در راستای فعال کردن معادن، در استان معدنی کرمان کارگروه‌های حمایت از تولید توسط رییس دادگستری و دادستان دنبال می‌شود تا فعال شدن معادن را با کمک نمایندگان و صاحبان معادن انجام دهیم، مسئولین نیز باید کارامدی خودشان را بالاتر ببرند واز این ظرفیت خدادادی بیشترین بهره را برای استان خودمان ببرند، مطالبه گری دادستان و ریسس سیستم قضا انجام شده و در مسکن و یا فعالیت کارخانجات درحال اجراست و جایی ترک فعل باشد برخورد قانونی می‌شود.

در پایان این نشست از فعالیت روابط عمومی شوراهای حل اختلاف استان تجلیل شد.

برچسب ها: صلح یار ، دادگاهها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.