رشد سرمایه گذاری در مناطق آزاد و وِیژه اقتصادی

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: میزان سرمایه‌گذاری در این مناطق در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از سه برابر شد.

عبدالملکی در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سهلان گفت: میزان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از ۴۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۳۱ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است.

وی افزود: در ۴۵ روز نخست امسال نیز ۱۲۵ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری جدید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسیده و از ابتدای فروردین تا ۱۵ اردیبهشت بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این مناطق انجام شده است.

وی با بیان اینکه هزار بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پارسال تدوین و معرفی شد، مطالعات امکان‌سنجی، تأمین زمین و زیرساخت‌ها و صدور مجوز‌ها را ویژگی‌های این بسته‌ها بیان کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران را بهشت سرمایه‌گذاری خواند و دلیل آن را دارا بودن ۵ ویژگی همزمان در این مناطق شامل پایین بودن هزینه تولید، توسعه یافتگی زیرساخت‌ها، دسترسی مناسب به بازار‌ها، سهولت کسب و کار و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی برشمرد.

عبدالملکی این مناطق را حلقه وصل اقتصاد ملی با اقتصاد بین‌الملل دانست و گفت: با اینکه مناطق آزاد یکی از مقاصد جایگزین در خروج سرمایه از کشور تبدیل شده است، اما هنوز نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های این مناطق را معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: ۱۰ درصد اقتصاد ایران در این مناطق شکل می‌گیرد و حدود دو هزار و ۵۰۰ شرکت در ۴۸ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی کشور مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه یک سوم صادرات غیرنفتی و حدود ۸۰ درصد ترانزیت کشور از این مناطق صورت می‌گیرد، تمرکز بر شاخص سرمایه‌گذاری و صادرات را اولویت امسال مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور اعلام کرد.

همزمان با سفر دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به تبریز، عملیات اجرایی مرحله دوم توسعه منطقه ویژه اقتصادی سهلان آغاز شد.

با اجرای فاز دوم منطقه ویژه سهلان، وسعت این منطقه که هم اکنون ۲۴۷ هکتار است، ۲۹۰ هکتار توسعه می‌یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.