۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار سفر رییس جمهور به میراث فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد ابلاغ شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:هزار میلیارد ریال اعتبار سفر رییس جمهور به استان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ابلاغ شده است.

سعید طالبی پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام حوزه گردشگری، احیا و مرمت بافت‌های تاریخی و حوزه صنایع دستی استان پیش بینی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از محل سفر دوم رییس جمهور به استان برای این حوزه مهم مصوب شده است.

طالبی پور همچنین از اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای انجام مراحل پایانی موزه میراث فرهنگی شهر یاسوج خبر داد.

وی با اشاره به اینکه احداث و تجهیز ساختمان موزه انجام گرفته تصریح کرد: این اعتبار برای انجام گرافیک محیطی این مرکز فرهنگی پیش بینی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد:با این اعتبار المان‌هایی مانند آریوبرزن، کوه دنا و بلاد شاپور به عنوان نماد‌های طبیعی و تاریخی استان در موزه یاسوج در مدت زمان چهار ماه ایجاد می‌شود.

طالبی پور در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره موضع میراث فرهنگی در خصوص احداث سد خرسان گفت: کاوش‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۱۰ محوطه تاریخی در محل اجرای این سد وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: گورستان تاریخی ۱۰ هکتاری منطقه سادات محمودی مهمترین این محوطه‌های تاریخی است.

طالبی پور با یادآوری کشف چندین قطعه اشیای از جنس مفرغ با قدمت چهار هزار ساله در مناطقی که کاوش صورت گرفته میراث فرهنگی با احداث این سد مخالف است، اما در صورت تصمیم به ساخت این سازه آبی نیاز است تا اعتباراتی برای انجام عملیات و نجات بخشی در این نقاط صورت گیرد.

وی در خصوص ایجاد زیرساختی برای بزررگداشت چهره‌های شناخته شده‌ای مانند حسین پناهی در کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در صورتی که سرمایه گذار بخش خصوصی در ایجاد مرکزی درآمدزا مانند رستوران سنتی در روستای دژکوه (نزدیکی شهر سوق از توابع شهرستان کهگیلویه) درخواست داشته باشد میراث فرهنگی از آنان حمایت می‌کند.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه‌های این استان دیدن می‌کردند.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، افزون بر ۷۷۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در کنار جاذبه‌های مردم شناسی، چون پوشش‌ها و گویش‌های محلی و آوا‌ها و نوا‌های محلی یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.