در برنامه "یک فیلم یک سلام"؛

محمدعلی طالبی: من فیلم "قول" را با 200 میلیون و 6 نفر در پشت صحنه ساختم / آرش طالبی: همه چیز راه دارد به جز مرگ

کارگردان فیلم "قول" گفت: برای ساخت فیلم های چند میلیاردی آدم باید یک کارهایی کند که خوب نیست، من ترجیح می دهم فیلم های خودم را بسازم.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری فیلم "قول" باحضور "محمدعلی طالبی" کارگردان، "معصومه میرحسینی" بازیگر، "آرش طالبی" تدوین‌گر و "علی محمدقاسمی" فیلمبردار در گالری پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

"محمدعلی طالبی" در ابتدا درباره‌ی شکل گیری ایده فیلم گفت: من در دولت قبلی به خاطر شرایط بد بیکار بودم و شرایط سختی داشتم و وقتی که تغییرات به وجود آمد من براساس یک سناریو تصمیم گرفتم که با یک تهیه کننده فیلم را بسازم اما در این شرایط متاسفانه تهیه کننده‌ای پیدا نشد که این پروژه را با هم بسازیم به همین خاطر با وام 150 میلیونی سینما فارابی و با هزینه 200 میلیون و با 6 نفر عوامل پشت صحنه فیلم را جلوی دوربین برده و ساختیم.

وی ادامه داد: "علی محمدقاسمی" را به عنوان یکی از بهترین فیلمبردارها در کنار خود داشتیم و فیلم را با دوربین XDCAM ساختیم که در جشنواره‌ی کودک مورد اقبال فراوانی قرار گرفت و جایزه‌ی بهترین فیلمبرداری را از آن خود کرد.

کارگردان فیلم "قول" افزود: برای ساختن فیلم‌های چند میلیاردی آدم باید یک کارهایی کند که خوب نیست. من همیشه ترجیح داده‌ام که فیلم خودم را بسازم. ژانری که انتخاب کرده‌ام کودک و نوجوان است که خیلی از کارگردان‌های سینمای جهان چون "برادران داردن" یا "روبرت برسون" و همین طور "مارتین اسکورسیزی" و "استیون اسپیلبرگ" در این ژانر دست به تجربه زده‌اند و برای کودک و نوجوانان فیلم ساخته‌اند.

وی عنوان کرد: متاسفانه در سینمای ما موجی از فیلم‌های به اصطلاح جوانی راه افتاده که اجازه نمی‌دهد ما در حوزه‌ی کودک و نوجوان فعالیت کنیم، البته یک گروهی هستیم که تصمیم داریم سینمای کودک و نوجوان را راه بیندازیم. چیزی حدود 50 فیلم در این حوزه در نوبت اکران هستند و راهی برای ما وجود ندارد تا فیلم هایمان را اکران کنیم.

"علی محمدقاسمی" فیلمبردار فیلم "قول" در ادامه نشست گفت: عمده ی لوکیشن فیلمبرداری فیلم در دیلمان می گذرد که براساس شناخت "محمدعلی طالبی" از این منطقه تصمیم گرفتیم که در آن جا کار کنیم، دیلمان با توجه به جغرافیایی که دارد می توانست جوابگوی ما برای فضاسازی این فیلم باشد، که حدود 70 درصد فیلم در دیلمان و 30 درصد آن در صومعه سرا فیلمبرداری شد که یکی از لذت بخش ترین کارهای من بود. البته که این اولین بار نبود که با هزینه کم و پشت صحنه ی جمع و جور فیلم ساخته ام.

وی افزود: "محمدعلی طالبی" به دلیل شناختش از فضای کودک بازیگران را انتخاب کرد و اصلا معطلی نداشتیم. خوشبختانه تکنولوژی و دوربین‌های جدید این امکان را به شما می‌دهد که به هر چیزی که مدنظرتان است برسید. دوربین XDCAM دوربینی است که امکان ساخت فیلم‌های حرفه‌ای با هزینه‌ی کم در آن تعریف شده است.

"آرش طالبی" تدوین گر فیلم "قول" در ادامه عنوان کرد: این دومین کاری است که تدوین آن را من انجام داده‌ام. پروسه‌ی تدوین فیلم دشوار بود. فیلم دارای سکانس پلان‌های بسیاری است که وقتی برای بار اول تدوین شد زیاد به دلمان ننشست اما الان اتفاق رمزآلودی در فیلم افتاده است. این تدوین با پدر به صورت مشترک انجام شده است.

"محمدعلی طالبی" در ادامه نشست گفت: موسیقی این فیلم را دیگر پسرم "سیاوش طالبی" آهنگسازی کرده است که در اتریش در حال تحصیل در رشته‌ی موسیقی فیلم است و من به وی خیلی اعتقاد دارم. وی آهنگسازی این فیلم را با سازهای آگوستیک اجرا کرده و آن هم به صورت ارزان و به همراهی دوستانش اجرا شده است. سیاوش موسیقی فیلم را خیلی خوب می‌شناسد و من از خورجی کار وی بسیار راضی ام. موسیقی فیلم تم بین اللملی دارد ولی چون فضای فیلم در روستاهای گیلان می گذرد ته مایه‌ای از موسیقی این خطه نیز در آن وجود دارد.

وی افزود: در انتخاب بازیگران نوجوانم نیز باید بگویم که تمام سعی‌ام را کرده ام که از بازیگران بومی آن منطقه برای ساحت فیلمم استفاده کنم.

"علی محمدقاسمی" در ادامه گفت: من در این کار بسیار لذت بردم. "محمدعلی طالب" مدیریت بسیاری در مراحل ساخت فیلم داشت و معتقدم باید یک دوره کلاس برای دوستانی که می‌خواهند بدانند در شرایط مختلف و سخت چگونه بازیگران را مدیریت کنند بگذارد.
 
وی ادامه داد: استفاده از سکانس پلان در این فیلم باعث می شد حس زندگی منتقل شود. من خودم به عنوان فیلمبردار سکانس‌های طولانی را به سکانس‌های کوتاه شده ترجیح می‌دهم  به همین خاطر در خیلی جاها با وجود اینکه بسیار فیلمبرداری سخت می‌شد ولی برای من بسیار لذت بخش بود.

"محمدعلی طالبی" در ادامه عنوان کرد: "علی محمدقاسمی" را تمام سینمای ایران می شناسند، فیلمبردار منظمی که واقعا با روحیه کار می‌کند. ما در این فیلم سکانسی داشتیم که حدود 50 برداشت از آن گرفتیم. ما سکانس‌های چهار یا پنج دقیقه ای در این فیلم داریم و گاهی اوقات یک صبح تا شب فیلمبرداری می‌کردیم تا به پلان مورد نظرمان برسیم.

وی افزود: ما موفق شدیم سکانس های سختی را فیلمبرداری کنیم. ظاهر فیلم خیلی ساده است ولی بسیار پیچیده ساخته شده است.

"آرش طالبی" در ادامه نشست عنوان کرد: گرفتن سکانس های طولانی از جهتی کار را در تدوین آسان می‌کند و من هم چون در سر فیلمبرداری حاضر بودم برداشت‌های قطعی را می‌دانستم و آن‌ها را علامت می‌زدم تا سر میز تدوین به مشکل برنخوریم.

"محمدعلی طالبی" ادامه داد: کاری که ما آخر در این فیلم انجام دادیم مونتاژ خلاقه است. ما یک داستان بسیار ساده ای داشتیم و اعتقاد دارم که همیشه پیچیدگی در سادگی است به همین خاطر تدوین فیلم خیلی مشکل بود.

"معصومه میرحسینی" بازیگر فیلم "قول" در ادامه بیان کرد: من پیش از این نیز با "محمدعلی طالبی" سر فیلم "یک روز سرد" تجربه‌ی همکاری داشته‌ام و برای این کار هم از من دعوت کرد، همین که یک کارگردان مجددا به سراغ بازیگری می رود به معنای این است که در تجربه‌ی قبلی از آن بازیگر راضی بوده است.

وی ادامه داد: وی وقتی فیلمنامه‌ی ابتدایی را برای من فرستاد از آن خوشم نیامد ولی وقتی بازنویسی دوم را خواندم بر روی شخصیت مادر در همان چند سکانسی که حضور داشت کار شده بود. نکته‌ی دیگر این بود که من خودم وقتی فیلم را در جشنواره‌ی کودک دیدم شگفت زده شدم، حقیقتا در تدوین اتفاق ها افتاده بود و من احساس کردم با برشی از یک رویا مواجه هستم.

این بازیگر تصریح کرد: تدوین فیلم را خیلی خیلی تغییر داد و فیلم از یک حالت رئال به یک فضای رویاگونه و در بعضی جاها کابوس گونه تبدیل شده بود .

"محمدعلی طالبی" در ادامه بیان داشت: تصمیم گیری جدید جشنواره‌ی فجر مبنی بر اینکه از سینما کودک و نوجوان حمایت کند می‌تواند یک نقطه‌ی شروع باشد برای اینکه چند فیلم از کودکان و نوجوانان اکران شود تا همه‌ی مردم بیایند آن را ببینند که این اتفاق در همه‌ی دنیا می‌افتد. البته مهم نیست این فیلم‌ها حتما در جشنواره‌ی فجر جایزه بگیرند، مهم این است این فیلم ها توسط مردم دیده شوند.

"علی محمدقاسمی" نیز افزود: فضای حاکم در پشت صحنه‌ی هر فیلم به داخل صحنه سرایت می‌کند پشت صحنه مملو از صداقت و پاکی بود که آن را در جلوی دوربین هم می‌بینیم.

"محمدعلی طالبی" ادامه داد: زندگی خیلی بزرگ‌تر از این حرف‌ها است که در یک رودخانه تمام شود.

"آرش طالبی" تصریح کرد: همه چیز راه دارد به جز مرگ، این جمله ای بود که توسط یکی از بچه ها که یکی از نقش ها را در اختیار داشت بدون هماهنگی و ناخواسته گفته شد و الان جز بهترین دیالوگ های فیلم است.

"معصومه میرحسینی" در انتها خاطرشنان کرد: زندگی ساری و جاری است و شاید هم ما الان خواب هستیم.
 
انتهای پیام/رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار