باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بارورسازی ابر‌ها در ۱۰ استان بزودی آغاز می‌شود/ مخالفان و موافقان بارورسازی ابر‌ها چه می‌گویند؟

بارور سازی ابرها در ایران به زودی در ۱۰ استان کشور در حالی آغاز می‌شود که مخالفان بسیار زیادی برای این اقدام وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بارورسازی ابرها به فرآیند اضافه کردن مواد شیمیایی به ابر برای افزایش بارش گفته می‌شود. در این فرآیند ذرات کوچکی در ابرها پخش می‌شود تا به بارش برف یا باران کمک کنند.

سازمان هواشناسی جهانی در سال ۲۰۱۳ اعلام کرده که ۴۲ کشور و در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده که ۵۶ کشور این روش را به کار می گیرند. برای مثال استرالیا از سال ۱۹۴۷ این برنامه را به طور مداوم به کار بسته است. چین از سال ۱۹۵۸، تایلند از سال ۱۹۷۱ و امریکا بحث بارورسازی ابرها را در ۹ ایالت انجام می دهد.

بارورسازی ابر‌ها در ۱۰ استان بزودی آغاز می‌شود/ مخالفان و موافقان بارورسازی ابر‌ها چه می‌گویند؟

در ایران تحقیق روی این روش از سالها پیش آغاز شده و مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها وابسته به مرکز تحقیقات آب در وزارت نیرو، به عنوان تنها مرکز اجرایی و تحقیقاتی در زمینه تعدیل وضع هوا و انجام پروژه های افزایش بارش در کشور، روی این روش متمرکز شده است.

حال با توجه به موضوع کاهش بارندگی در کشور و نیز معضل کم آبی، استفاده از روش بارورسازی ابرها در محافل مختلف مدیریتی مطرح شده و قرار است به عنوان یکی از راهکارهای افزایش بارندگی اجرایی شود.

بررسی های موسسه آب دانشگاه تهران برای سال آبی ۹۳-۹۴ نشان می دهد که میزان افزایش بارش در ایران مرکزی بگونه ای بوده است که حدود ۲ میلیارد متر مکعب آب (دو برابر حجم مخزن سد زاینده رود) از طریق بارورسازی ابرها استحصال شده است. طبق بررسی های این مرکز و ارزیابی صورت گرفته، هزینه قیمت تمام شده برای هر مترمکعب آب از روش بارورسازی، کمتر از ۵۰ تومان محاسبه شده است.

عوامل موثر در موفقیت و شکست بارورسازی ابرها

هدف اصلی و مهم بارورسازی، اضافه کردن هسته های یخ ساز به ابر است. اما زمان اجرای این برنامه هم بسیار مهم است، چون این عملیات پیچیده به فاکتورهایی مانند ساعت اجرا، سرعت و جهت وزش باد، فصل و شرایط محیطی وابسته است. اگر همه این شرایط مهیا باشند و به بهترین شکل، ساماندهی شده باشند، بارش در بهترین حالت حدود ۱۵ درصد افزایش پیدا می کند.

توجه به این نکته ضروری است که بارورسازی باید روی ابر پیاده شود. پس از ابتدا باید ابری وجود داشته باشد تا بتوان چنین پروژه ای را روی آن پیاده کرد. در مناطقی که ابرناکی کمی داشته باشند، نمی توان این روش را انجام داد. کویرهای یزد و کرمان یا مناطقی از خراسان جنوبی به طور طبیعی زمان ابرناکی کمتری نسبت به بقیه مناطق کشورمان دارند و احتمال موفقیت پروژه های بارورسازی در آن ها کمتر است.

بارور سازی ابرها در ایران توسط وزارت نیرو و به کمک سپاه به زودی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی آغاز خواهد شد، این در حالی است که مخالفان بسیاری در این زمینه وجود دارد.

همکاری‌ سه جانبه سپاه، وزارت نیرو و دفاع برای بارورسازی ابرها

فرید گلکار مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با بیان اینکه برای اجرای پروژه بارورسازی ابرها و همکاری نیروی هوافضای سپاه هیچ مانعی نداریم و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، اظهار کرد: این پروژه در استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خوزستان، کرمان و فارس از طریق هواپیما و مناطقی همچون خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی و غربی از طریق پهپاد اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار، باروری ابرها در استان کرمانشاه نیز به شیوه زمینی و از طریق ژنراتور انجام خواهد شد.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها اظهار کرد: قرارداد تامین پهپاد، مواد باروری، هواپیما و تجهیزات قابل نصب روی آن با نیروی هوا و فضای سپاه آماده شده و به زودی وارد فاز اجرا خواهیم شد.

گلکار با اشاره به تامین «فلیر» و «پیروپاترون» به عنوان مواد قابل استفاده در باروری ابرها تصریح کرد: فلیر توسط نیروی هوافضا و پیروپاترون توسط صنایع دفاع در داخل تولید می‌شود. امکان خرید خارجی این مواد نیز وجود دارد، اما از چندین منظر، بهتر و شایسته است از تولید داخل استفاده شود.


بیشتر بخوانید: آنچه از بارور کردن ابرها نمی‌دانستید + فیلم


این در حالی است که چندی پیش رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرده بود بحران آب کشور با بارور سازی ابرها حل نمی‌شود و حتی ممکن است با اقداماتی اشتباه از مقدار طبیعی بارش ابرها نیز کاسته شود.

طرح بارورسازی ابرها در سال‌های 1353 تا سال 1357 به منظور افزایش ذخیره آبی سدهای لتیان و کرج در رودخانه‌های جاجرود و کرج و همچنین در سال 68 در منطقه شیرکوه یزد با استفاده از ژنراتورهای زمینی اجرا شده بود که مرحله جدید آن در سال 77 با استفاده از هواپیماهای مخصوص در استان‌های گیلان،‌ مازندران، اردبیل آذربایجان غربی و شرقی‌، تهران و کرمانشاه به اجرا در آمد.

طرح بارورسازی ابرها در حالی دوباره در کشور مطرح شده است که سازمان هواشناسی اعلام کرده که این طرح نتیجه بخش نبوده و در افزایش بارش‌ها نیز تاثیری نداشته است، اما به گفته رحیم میدانی معاون وزیر نیرو، بارور سازی ابرها در بهترین شرایط 15 درصد میزان بارش‌ها را افزایش می‌دهد که همین مقدار بارش در برخی مناطق بسیار موثر است.

 میدانی می گوید: پیش از این سالانه 4 میلیارد تومان برای باروری ابرها در نظر گرفته می شد که این رقم امسال به 9 میلیارد تومان افزایش یافت و تاکنون 2 میلیارد تومان آن به صورت اسناد خزانه تخصیص یافته است.


بیشتر بخوانید: بارورسازی ابرها، از اثبات علمی تا بارش در کشور همسایه!


همچنین عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت زیست از بی فایده بودن طرح باروری ابرها خبر می‌دهد و می‌گوید: صاحب نظر این موضوع سازمان هواشناسی است؛ با توجه به ارزیابی‌ها و بررسی های این سازمان، در شرایط موجود کشور شاید بتوان در استان‌های گیلان و مازندران ابرها را بارور کرد اما در مناطقی که نزدیک به 40 سال ایستگاه هواشناسی داریم، شاهد حتی 2 میلی‌متر افزایش بارندگی در آنجا نبودیم.

کلانتری باور‌سازی ابرها را نوعی تبلیغات ارزیابی که صرفا جنبه روانی دارد می‌کنند و می‌گوید: این طرح کاملا بی تاثیر است چرا که سال‌های گذشته برای سنجش میزان بارش‌ها در منطقه شیرکوه یزد این طرح اجرا شده اما تاثیری بر افزایش بارش‌های این منطقه نداشته است.

سازمان حفاظت محیط زیست تنها منتقد این طرح نیست بلکه بسیاری از کارشناسان و محققان این حوزه از مخالفان باروری سازی ابرها در کشور هستند چرا که معتقدند باروری ابرها نیازمند مطالعات دقیق میکروفیزیک است و برای بارور سازی ابر باید رادارهای ویژه‌ای برای شناسایی آنها داشته باشیم که ایران در حال حاضر این رادار‌ها را ندارد.

در اینجا سوال‌هایی مطرح می‌شود که آیا ابرهای ایران ظرفیت بارور شدن را دارند یا نه و آیا موافقان این طرح تحقیقات و مطالعات و همچنین از تجربیات کشورهای دیگر برای اجرای این طرح استفاده کرده‌اند یا خیر؛ آیا از تجربیات گذشته که به نوعی موفقیت آمیز نیز نبوده استفاده خواهند شد؟ اگر این طرح که هزینه بسیاری نیز صرف آن شده دوباره به شکست بیانجامد، چه کسی پاسخگوی این هزینه‌ها صرف شده خواهد بود.

ایران برای چندمین بار متوالی می‌خواهد اقدام به بارورسازی ابرها کند و این بار در 10 استان کشور این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی بارندگی در مناطق شمالی و برخی از مناطق مرکزی کشور نسبت به سال مشابه افزایش یافته است. با این حال وزارت نیرو عزم خود را جزم کرده تا  ابرهای باران زا را بارور کند تا بتوانیم امسال شاهد بارش‌های چند برابری شویم.

بارورسازی ابر‌ها در ۱۰ استان بزودی آغاز می‌شود/ مخالفان و موافقان بارورسازی ابر‌ها چه می‌گویند؟

تجربه بارورسازی ابرها در آمریکا و عربستان

به گفته برخی کارشناسان هواشناسی بارورسازی ابرها می‌تواند خوب باشد اما ممکن است برخی خطراتی را نیز به همراه داشته باشد. همانطور که می‌دانید بارور سازی ابرها در بسیاری از کشورها اجرا شده که در برخی از مناطق جهان این طرح تا حدودی نتیجه مثبت به همراه داشته اما در بسیاری از کشورهای توسعه یافته طرح باروری ابرها بی فایده بود کشوری مانند آمریکا که آب و هوایی مشابه ایران را دارد برای افزایش بارندگی در کشور خود در سال‌های گذشته اقدام به باروری ابرها کرده بود اما هیچ نتیجه مثبتی از این طرح به دست نیاورد. این در حالی است که آمریکا حتی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و هواپیماها برای این طرح بهره برده بود. عربستان که دارای آب و هوایی خشک است نیز این طرح را در مناطقی از کشور خود اجرا کرد که تا حدی در افزایش بارندگی مثمرثمر بود اما بعدها با مشکل عقیم شدن ابرها در این منطقه روبرو شد و مشکل کم آبی در این کشور با بارورسازی ابرها نیز حل نشد.

حال با این تفاسیر باید منتظر نتایج بارندگی حاصل از  بارورسازی ابرها  باشیم. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، انجام این فرآیند تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد در افزایش بارش‌ها تاثیر دارد و حل مشکل کم آبی، نیازمند مدیریت مصرف آب در همه بخشها از جمله مصارف خانگی و کشاورزی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۲۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
تو رو خدا بخاطر میهن اسلامی عزیز مان ابر هار.و بارور کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
تو رو خدا در خراسان شمالی هم بارور کردن ابرها رو انجام بدین کشاورزی و دامداری داره از بین میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
پول. مردم جاهای دیگه خرج میکنن بعد برای بارور کردن ابرها همش 9 میلیارد هزینه میکنن
Iran (Islamic Republic of)
چنگیز جهانگیر
۲۲:۰۴ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
تو ایران جنگلها به شدت در حال نابودی است طبیعت را به گند کشیدن ، در بارور کردن ابرها هم تجربه کافی نداریم با این وجود
چه امیدی به رفع خشکسالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۵ دی ۱۴۰۰
سلام شهرکرد که دومتربرف می‌آمد حالا 1۰سانت هم نیامده خشکسالی‌ داره بیداد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۱ ۰۹ دی ۱۴۰۰
ترابه خدا این بارور کردن ابرها رو تو کرمانشاه هرچی سریع تر انجام دهید مردم بد بخت کرمانشاه درآمدی جز کشاورزی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۰۹:۴۰ ۰۱ دی ۱۴۰۰
از وقتی این روش اومده تو استان زنجان بارش نصف شده. یعنی اینکه بارش مارا می دزدید می برید استان های کویری خدا لعنت کنه شمارا
Iran (Islamic Republic of)
ابولفضل
۰۹:۳۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
بله موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ط
۰۱:۲۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
اگه این کار را انجام بدن عالی میشه واقعان سال میاد از سال دیگه بدتر پس باید چکار کنن دست رو دست بزارن اگه ابره بارور نکنن پس چکار کنن اخه اقای که میگی اشتباه شما بگید چکار کنن نه بگو چکار کنن اخه کشاورز و دامدار از پا درآمدن اگه اینا هم میخوان کاری بکنن مردم نمیزارن طرف میگه ما را سیل برده داداش من مسعول شهر شما به فکر شما نیست رودخانه درستش کنن نصف کاره ولش کردن ؟ شما قسم به قران حمایت کنید ابرها بارور کنن ،امارات عربستان بیابان هستن دیگه دارن روش انجام میدن با ابر مصنوی ای؟خدا خودش به همه مردم ایران کمک کند ایشالاه که جواب بده از خشکسالی در بیایم
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۱:۰۱ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
تور خدا تور خدا البرز انجام دهید خیلی بارندگی کم شده ۵ سال هست برف خوب ندیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
توروخدا ابرهای کرمانشاهم بارور کنید اینجااصلا بارندگی نیست کشاورزی و زحمت همش از بین‌رفته رسیدگی‌کنید ترووخدا
Netherlands
ناشناس
۰۲:۲۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بارور کردن ابرها کار مثبتیه.واقعا الان وقتش.امسال هیچ بارندگی نداشتیم.جای معطلی نیست که این کار سریعتر انجام بدین.اگر باور نشه شاهد واردات خیلی زیادی در بهش کشاورزی خواهیم شد.از طرفی دامداری به کلی در ایران نابود خواهد شد.
Romania
حسن
۲۳:۵۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
باور کردن ابرها کار مثبتیه.واقعا الان وقتش.امسال هیچ بارندگی نداشتیم.جای معطلی نیست که این کار سریعتر انجام بدین.اگر باور نشه شاهد واردات خیلی زیادی در بهش کشاورزی خواهیم شد.از طرفی دامداری به کلی در ایران نابود خواهد شد
Netherlands
جمیل
۲۳:۴۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلام.لطفا بارور کردن ابرها رو هرچه سریعتر انجام بدین
با این وضع بارندگی امسال شاهد بدبختی خیلی از کشاورزان و دامدارن خواهیم شد
به نظر بنده بارور کردن ابرها کمک خیلی زیادی به کشور میشه
واقعا جای هیچ معطلی نیست .بارور کردن ابرها و بارندگی خیلی از مشکلاتی که در اینده ی نزدیک میفته رو حل میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
سیما ص
۰۸:۳۰ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
با این کاهش بارندگی تو این فصل بهتره هر چه زودتر این کارو شروع کنند.چون کار واقعا مثبتیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما بااین کارها میخواهید اذربایجان باخشک سالی بافرای دادن ابرها ازانجاازبین بریدلعنت برمسئولین وطن فروش وبی عرضه اذربایجان
Iran (Islamic Republic of)
منصور دهقانی
۱۵:۰۰ ۰۷ فروردين ۱۳۹۸
سلام با شرلیط کم بارشی که کشور ما دارد بارور سازی ابرها با خساراتی که دارد کار بسیار خوب ودرستی است چون کشور را تا اندازه ای از این بحران بیرون میبرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
شما در شراط مردم خرم اباد نیستید والان نمی دونید چی دارین می گین اگر در وضع اونها بودین این حرف رو نمی زدین اونا خونه زندگی زحمتای چند سالشونو از دست دادن فکر نکرده نظر ندین خودتونو جای بقیه بذارین ببینین شما که تو خونتون با ارمش نشستین وضعتون خوبه یا اوناکه سیل همه چیزشونو از بین برده و بی خونه هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
خواهشا کاری کنید در استان کرمان نیز بارش بران زیاد شه
Iran (Islamic Republic of)
منیریان
۰۷:۵۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
اگه 100 میلیارد هم هزینه بشه بازم کمه- این جهادی ترین کاریه که سپاه میتونه انجام بده - ما با بحران آب روبرو هستیم و در آینده در دنیا جنگ بر سر آب هست-
من سالهای گذشته شاهد بودم توده های عظیم ابر کل آسمان اصفهان رو میگرفت و بدون اینکه حتی یک قطره باران بباره رد میشد و هوا آفتابی میشد- باید این ابرها در آسمان این کشور ببارند تا سفره های زیر زمینی پر بشه و کوهها پر برف. ایجوری کشاورزی رونق میگیره و بیکاری کم میشه- کسایی که بخاطر این 9 ملیارد با این کار مخالفت میکنن دشمن این کشور هستن.
Iran (Islamic Republic of)
Allianz
۰۱:۴۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
با سلام
بارورسازی ابر به خودی خود موضوع مناسب و مفیدی است. با توجه به موقعیت ایران و دلایل بارورسازی ابر هم می توان از این طرح دفاع کرد و هم انتقاد. دفاع از این حیث که بر اساس شواهد موجود می توان این موضوع را در زیرمجموعه سلاح های اقلیمی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد از این بُعد که می توان از آن به عنوان ابزاری در کاهش بارش حوضه های پایین دست استفاده نمود یا بر علیه یا له کشوری استفاده نمود همان گونه که می توان نمونه های آن را در کشور فلسطین اشغالی یا ترکیه و یا روسیه مشاهده نمود. از بعد انتقادی نیز می توان این گونه بیان نمود که در بارورسازی ابرها (ابرهای گرم و سرد) اصطلاحی به نام آب قابل بارش وجود دارد. آب قابل بارش ابر در حالت طبیعی 75 الی 90 درصد است ولی زمانی که بارورسازی ابر به صورت مصنوعی انجام شود آب قابل بارش حداکثر 30 درصد خواهد بود. بنابراین ابر از فاز طبیعی خارج شده و بارشی بیش از 30 درصد رخ نخواهد داد.
حال قضاوت با شما
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۰۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
چرا این طرح در سیستان وبلچستان اجرا نمیشود و با توجه به اینکه از روی این منطقه ابر های زیادی عبور میکنه ولی به علت عدم توانایی ابر و ناسازگاری های محیطی امکان بارش وجود نداره پس باید سیستان و بلوچستان رو در اولویت قرار بدن با توجه به اینکه کمترین میزان بارش رو در کشور داره و استان هایی مثل اذربایجان شرقی و غربی در حالت عادی میزان بارش از سیستان و بلوچستان بیشتره همواره سیستان و بلوچستان مورد بی مهری بوده و خواهد بود
Austria
faramarz
۲۲:۱۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
با سلام و احترام
اینکار شما بسیار عالی و خیرخواه وخداپسندانه است خدا احترام بده
ولی از شما عاجزانه درخواست می کنیم که همینجور در مورد استان سیستان و بلوچستان که همانند مردم شریف اهواز باید حمایت بشه اگر بشود گفته شود بیشتر از مردم عزیز استان اهواز مشکل ندارند کمتر ندارند ندیدید چگونه فرماندار زابل اشک می ریخت این مایه شرمساری نیست که همه مردم عزیز کشورمان را در نظر بگیریم جز این استان خواهشاً مردم زجر کشیده این استان را از یاد نبرید ما مسلمان هستیم .در مسلمانی ودین اسلام حتی در مورد همسایگان هم سفارش شده چه برسد در مورد هموطنان عزیز
با احترام فراوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
سیستان و بلوچستان هییییس.ما جزو ایران نیستیم.نه گاز داریم نه اب نه نفت..مردم شریف ایران برامون چوب بفرستین شاید از زمستان زنده بیرون امدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
از آب گل آلود ماهی نگیر تو اصلا اهل این استان نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۱:۳۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
پانزده درصدچیه پارسال زمستان دومیلی متر منطقه ما. باران آمد بگو پازده درصد سه میلیمتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
انجام بدید ۹ میلیارد پولی نیست تو کشور این قدر بودجه حیف و میل میشه که حد نداره
United States of America
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
خداوکیلی به داد نفس مردم برسید هوا خیلی کثیفه خیلی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
واقعا ۹میلیارد تومن برای یک طرح ملی اینقدر به چشم بعضیها میاد که میتونه کمبود آب رو جبران کنه!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
منم با کاشت درخت موافقم
کاشت درخت باعث میشه که ابرها هنگامی که میخوان رد بشن با هوای جنگل بایستند و شروع به بارش کنند
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۲۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
این کار رو باید چندین سال قبل انجام میدادید چون خشکسالی هزینش چند صد برابر این پولی هست که میخوان خرج بارور کردن ابر کنن. دوم اینکه 9 ملیارد پولی نیس که بخوان خرج کنن. سوم خوهش میکنم این هزینه رو چند برابر کنین تا مردم از بد بختی نجات پیدا کنن
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۹:۲۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
بخدا این یک اشتباه جهانی است ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
کار خوب وبجای است اگر نکنیم با موج بی آبی مشکلات شدیدتری اجتماعی سیاسی وامنیتی گریبانگیر ما یشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
چه کار خوب و بجایی است پس باید انجام داد
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۷:۴۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
سلام لطفا سریعترانجامش بدید تا وقت هس انشااله که موفق بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
بارورسازی بشه یه باراگه جوا دادانجام بشه..من موافق جنگلکاری ام ومحیط زیست ای ماشینای خراب جم بشه ...البته هرچیزی ک دستکاری بشه جوبهم میریزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
ماشینهای خراب رو وقتی دولت داشت وام برای خرید ماشین میداد میگفت اولویت با کسانیه که خودرو فرسوده دارن....هم ماشینهای دودزا جمع میشد هم خودروهاشون فروش میرفت....الانم وامهای کوچک و کم بهره یا بی بهره بدن به ماشینهای دودزا و معرفی به مکانیکهای معتمد پشتوانه وام هم یارانه باشه
Iran (Islamic Republic of)
valor
۱۷:۱۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
حدود 300 میلیارد متر مکعب بارش کشوره و 10 درصدش میشه 30 میلیارد متر مکعب یعنی 30 برابر حجم آب سد زاینده رود خیلی خوبه. انجام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
سیل نیاد یه موقع با این کارشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
تجربه نشون داده هر جا که طبیعت توسط انسان دست کاری شده به ضررمون تموم شده.
Kazakhstan
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
بنده با جنگل کاری موافقم .
جنگل کاری و کاشت درخت هوای منطقه را عوض می کند و وقتی ابری می خواهد رد شود ، بارش می کند .
روش دوم : اجرای کشیدن آب دریای عمان و خلیج فارس داخل ایران است که باعث بارور شدن و سنگین شدن ابرهای عبوری می شود و بارش قوی بوجود می آورد .
البته مجلس طرح را مسکوت گذاشته .
مثل قدیم که فلات ایران با آب دریا پوشیده شده بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
اگه مرز ایران و پاکستان رو کانال بکشن هم از نظر امنیتی خوبه هم کشتی میتونه رفت و امد کنه و هم کار شیلاتی برای هموطنامون در سیستان درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
بنظرم این راهکار مناسبی نیست چون به گفته شما 10 تا 15 درصد در بهترین حالت باعث افزایش بارش میشه و تازه اگه جواب بده. مطمئنا نیاز کشور بیشتر از این هاست. روی همون شیرین سازی اب دریا هزینه صرف بشه بهتره و البته به گونه ای باشه که به محیط زیست اسیب نزنه مثلا نمکش در یک بخشی از صنعت استفاده بشه و سود اون میتونه باعث کاهش هزینه نهایی بشه. العان در بسیاری از کشورهای صنعتی از اب دریا استفاده هایی زیادی میکنن ولی متاسفانه در کشور ما هیچ استفاده ای از این نعمت فراوان نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
ابهای شیرین رو نگذاریم ب دریای ازاد بریزه مثلا کارون رو از بالا دست به مرکز ایران هدایتشون کنیم...و اب جنوب غرب رو با لوله کشی تامین کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
منظورش الان بود.نه العان
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۵:۳۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
سلام
قرار بود که اوایل پاییز شروع بشه حالا برای اوایل زمستان رفته...نکنه بعدش بره برای بهار و بعدش تابستون...یکم کم آبی را جدی بگیرید...
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
والا به خدا خیلی عجیبه؟!!!!!!مگه 9 میلیارد میخواد اختلاس بشه که این همه عیب و ایراد میگیرید؟بابا برای افزایش بارش کشور خودمونه!اگه 9000 میلیارد هم خرج آبادانی کشور و رفاه مردم بشه باز هم کمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
چرا اسم بندرعباس نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
چرا اسم بندرعباس نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
راس میگه چرا بندر عباس نی؟بندر عباس هیچ حالا جدی جدی چرا اسم مردشت نی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
ای کاش می شد جیب کارگران رو هم بار ور کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
آخی بمیرم.آخی کرااامت آخی کرااامت عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
میشه اگر اقشار اسیب پذیر رو پشتیبانی کنن و همزمانجراحی بانکها رو اغاز کنن...اینطوری قاچاق و....هم حل میشه مشکلش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
۹ میلیاردها معادل دوبرابر پول خرید گندم از کشاورزان هست سی درصدشه به کشاورزان بدهید همه چاه را خاموش هفتاد صد گندم از خارج بخرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
کجا 9 میلیارد تومن پول خرید گندم کشاوزان هست؟؟؟؟
Kazakhstan
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
9 میلیارد پول 4 تا خانه 100 متری در سجاد مشهد است .
برای مردم عادی زیاد است ولی اگر خرج علم شود پر بازده و برگشت پذیر است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
عجب!!! اینجا منظور از عجب ینی محاسبه گندم رو کیلویی یک ریال حساب کردن ایشون.بازم عجب!! مگه مشه ک بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
با فرض اینکه عملکرد هر هکتار 4/5 تن و قیمت ان 1300 تومان بشه، 9 میلیارد پول حدود 1540 هکتار گندم میشه ، که در سطح یک شهرستان کوچک نیز قابل دستیابی است. به نظر من ارزش هزینه کردن داره بالاخر حداقل نتیجه این کار اینکه در شرایط واقعی نقاط ضعف و قوت این طرح مشخص میشه و راه را برای پیشرفت هموارتر میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
گندم استراتژیکه مگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
9 میلیارد پول نیس که الان 9 میلیارد کفایت نمی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
از بس هوا رو آلوده کردیم که ابرها هم فراری شده اند
بحث بنزین و خودروهای خراب و بی کیفیت رو حل کنید
اینقدر محیط زیست رو نباید آلوده کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
الودگی هوا رو که گفتی یاد ماجرای خودرو هیبریدی تولید مبتکر ایرانی افتادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
برای شرق کشور بارورسازی ابرها لازمه ، اما به صورت مداوم.
بارورسازی تداوم داشته باشه برای دفعات دوم ، سوم قطعا استحصال آب بیشتری خواهیم داشت خصوصا ابرهای بهاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
چقدر غافل شده ایم وای بر ما
«و یقوم استغفروا ربّکم ثمّ توبوا الیه یرسل السّماء علیکم مدراراً و یزدکم قوة الی قوّتکم و لاتتولّوا مجرمین؛ای قوم من،از پروردگارتان، آمرزش گناهان را بخواهید، سپس،با انجام کارهای شایسته، به سوی او بازگردید که در این صورت، ابرهای پر باران، به سوی شما،خواهد فرستاد؛تا باران های سودمندی، بر شما فرو ریزد و نیرویی بر نیرویتان، خواهد افزود.پس، مبادا،با حالت شرک و گناه،از من روی برتابید».(سوره ی مبارکه هود،آیه ی 52)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
درسته مهم این است که باران سودمند باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
این مسئله ربطی به غفلت ندارد-مبنای این کار مبتنی بر علم است که هر چه در ان عمیقتر بشی به قدرت خدا بیشتر پی میبری-در ضمن قرآن كريم در آيه 11 سوره مجادله اين آيه شريفه بر اهميت علم، برتري علما و رفعت مقام آنان تصريح نموده و فرموده است: يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ‏؛8 خداوند كسانى را كه ايمان آورده‏اند و كسانى را كه علم به آنان داده شده درجات عظيمى مى‏بخشد همچنین امام علی علیه السلام می فرماید:
«تعلمواالعلم، فان تعلمه حسنه و مدارسته تسبیح، والبحث عنه جهاد، و تعلیمه لمن لا یعلمه صدقه و هوانیس فی الوحشه، و صاحب فی الوحده و سلاح علی الاعداء و زین الاخلاء یرفع اللّه به اقواما یجعلهم فی الخیر ائمه یقتدی بهم. لان العلم حیاة القلوب، و قوة الابدان من الضعف،... بالعلم یطاع اللّه و یعبد...»
دانش را فراگیرند، زیرا آموختن آن حسنه و تمرین و گفتگوی علمی عبادت و تحقیق علمی جهاد و آموزش آن به کسی که نمی داند صدقه است. علم در تنهایی همراه و مونس انسان و ابزار علیه دشمنان و زینت در میان دوستان، خداوند اقوامی را با علم بالا برد که دیگران به آنان اقتدا کردند. زیرا که علم، زندگی قلبها و نیروی بدنها برای جلوگیری از ضعف است، و با علم، خداوند اطاعت و عبادت می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
به نظرم علم واقعی علمی است که انسان را به خدا بیشتر نزدیک کنه - اینها بیشتر به شیطنت نزدیکه تا علم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
موافقم چون مساله بارور سازی در حوزه علوم تجربیه و علوم تجربی طی فرایند ازمایش و تجربه در نهایت اگر برا بشریت سودمند باشدتازه می توانیم به ان ، علم بشری اطلاق کنیم0 البته اگر این علم در مسیر قرب الهی قرار گیرد همان است که ایه شریفه به ان اشاره دارد
Iran (Islamic Republic of)
مهندس محمد شرافت ساوجی
۱۳:۲۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
باسلام ادب احترام
باور کردن ابرها درجهت ایجاد باران . تامین آب .رفع آلورگی موقت هوا و...یک اقدام علمی دخالت درچرخه آب (چرخه هیدرولوژیکی آب ) میتوان گفت دخالت در طبیعت نیاز به مهنذسی محیط دارد نگاه علمی به زیرساخت دارد همانند احداث وساخت سد میباشد
پروژه شامل بس از باور شدن ابر ها تولید باران وتوزیع باران استفاده از آب باران مورد توجه قرار گیرد
شامل نهرها کانانها رودخانه ئایجاد سیلاب ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
آقا اینا همش کار عوامل استکبار جهانیه.میگی ن بگو ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
سلام بوشهر یادتون نره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
خراسان شمالی هم خشکسالی شدیدی داشته سد بارزوی شیروان به گل نشسته اسمش تو لیست نیست چراااااااااااااااااااااااااااااااااااا
Germany
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
بقیه مناطق فراموش شدن فقط باید آب تهران و قم تامین شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
ایول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
به هر حال 9 میلیارد تومن برای این پروژه مبلغ زیادی نیست و امیدواریم نتیجه بخش باشه
Germany
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
حاجی حالا که زیاد نیست یه دو، سه میلیارد دستی بده ما
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
والا 9 میلیارد برای آبادانی ایران بسیار ناچیز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
این طرح واقعا یک غلط و اشتباه هست که فقط حیف و میل کردن پول هست اینو بدین به مردم بهتر تاثیر داره تا این طرح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
شما به جای اظهار نظر فکر کن بگو وقتی آب نباشه مردم پول به چه دردشون می خوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
خدا یا تمام آفرینش دنیا از آن توست خودت نظری کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
به نظر بنده همه دست به دست هم بدیم تمام زباله‌ها را جمع اوری کنیم.تا میتوانیم در جای جای کشور نهال و درخت بکاریم و از کشت بیهوده و غیرمجاز بپرهیزیم و همینطور بیرویه اب چاه ها را مصرف نکنیم و سعی شود قنات ها را بازسازی و از این طریق ابرسانی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.الودگی از طریق خودرو, صنایع, کارخانجات و کارگاهای کوچک و بزرگ رو به حداقل برسانیم و حمل و نقل عمومی مثل مترو, قطار, اتوبوس و دوچرخه را فرا گیر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
گرفتار
۱۲:۱۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
به داد معلمان برسید با دو میلیون و دویست چکار کنیم خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
چیکار میکنید مگه ماشاله الان که کلا درس نمیگید خصوصی میزارید پشت میز 2 تومن میگیری منم ساعت 7 صبح تا 8 شب 1200 میگیرم
Iran (Islamic Republic of)
محمدجواد
۱۲:۵۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
خوشبحالت . من کارگر خیلی بتونم در آمد کسب کنم 1.5 میلیون هست که نصفش رو باید بدم برای اجاره خونه و نصف دیگه هم قسط بدم و ماهم رو با 200 الی 300 تومن میگذرونم و یارانه . حالا شما با 2.2 میلیون نمیتونی برسونی ؟ هه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
یه جوری میگه 2200 کمه انگار شق القمر میکنن.همش خونه هستید بابا یه کم انصاف خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
به جای شما بودم میرفتم یک لقمه میخوردم یک لقمه خیرات میکردم شاید ارزش کارتون بیشترازحقوقتونه امااوضاع تون ازخیلیابهتره
Iran (Islamic Republic of)
کارمند
۱۳:۲۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
سلام کار معلمان و آموزگاران واقعامهمه ولی واقعیت اینه که حقوق کارمندان و کارگران هم کمه. شما معلمان عزیز روزی 4 ساعت از 8 الی 12 تدریس دارید تازه 5 روز درهفته میشه 20 ساعت در هفته که البته یک روز هم به عنوان ورزش و هنر دارید که میشه چها روز در هفته که میشه هفته ای 16 ساعت ومیشه ماهی 64 ساعت. کارمندان و کارگران روزی 8 ساعت و در هفته 5 روز یا گاها 6 روز کار دارن میشه ماهی 164 ساعت باید کار کنند حقوق من کارمند یا کارگر هم همینه حدودا ماهی 2 میلیون با ساعت کاری دو برابر بیشتر از معلم عزیز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
اين كارگراي بيچاره كه دو برابر شما كار مي كنن و يك ميليون و دويست مي گيرند چکار کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
پنچ روز در هفته کار میکنید نصف سال هم بیکار هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
دو میلیون و دویست رو چه جور مصرف می کنی که هنوز هم شاکی هستی؟
الگوی مصرفتون با اسراف همراهه وگرنه کمتر از اینش این جور ناله نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
2.2میلیون کمه؟ پشت میز نشستن و زدن بچهای مردم و رو خونی کتاب کجایه کارتون سخته؟
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۴:۰۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
واقعا بااین شغل شما این مبلغ زیاد هم است
Germany
کارمند اداره
۱۴:۰۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
خسته نباشید معلم بزرگوار. از حرف این دوستان مخالف دلگیر نشوید چون بعضی از مردم دوست دارند فقط ساز مخالف بزنند و کمی فکر نمی کنند. واقعا معلمی کاری سخت و طاقت فرساست و حنجره فرد نابود می شود. بی جهت نیست که گفته اند معلمی شغل انباست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
همش تقصیر معلماست که بارون نمیاد.ازبس همیشه اعتراض دارن.۳ماه تابستونم که میخورن میخوابن حقوق میگیرن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
خواهشا معلم های غیر دولتی را با دولتی جمع نبندیدچون تابستون نه بیمه دارند نه حقوق (قراردادی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
راست میگه بنده خدا خب الان با 2200 مگه میشه زندگی کرد هم حقوق کارمند کمه هم حقوق کارگر الان با این شرایط حقوق حداقلش باید بالای 5 میلیون باشه مگه ما مردم ایران حق خوب زندگی کردن نداریم گناهمون چیه
Iran (Islamic Republic of)
محسن محمودی مهر
۱۶:۴۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
فکر کردید این بنده خدا وقتی یک میلیون کرایه خانه بده و سرویس مدرسه بچه ها ، و قبض گاز تلفن و برق و قسط و خرج خانه دیگه چیزی میمونه ، تا زمانی تفکرتون اینه که معلمی ساده هست و حساس نیست بهتر از این نمیشید ، تا زمانی که کارگر رو با یک انسان ساز مقایسه میکنید بهتر از این نخواهید شد ، یه کم نگاه کشورهای پیشرفته کنید آلمان ، آمریکا ، توسعه از آموزش وپرورش رد میشه و بس ، اگه حقوق معلمان کفاف خرجشون رو میداد الان زندانها این قدر پر نمی شد ، بالاخره به عنوان یه هموطن غصه ام گرفت که اینجوری بی اطلاع نظر میدید ،
Netherlands
علی
۱۶:۵۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
برو خدا را شکر کن کارگر به زور ماهی 700 گیرش میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
اجرمعلم رابا پول نمیشه سنجید
Iran (Islamic Republic of)
هم وطن
۱۸:۱۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
متأسف شدم که کار حساس معلم اینجوری مورد نقد واقع شده ، وای بر مردم نا آگاهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
معلم‌های واقعا زحمتکش و آینده ساز ند
خسته نباشید خدا قوت بدهد به افسران آموزش و دانایی سرزمین نخبه پرور ایران
اگر کشوری همانند ایران نخبه پرور میشود به وجود عزیزانی همچون شماست که شغلتان شغل پیغمبری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
ما بد بخت بیچاره ها چی کارگر ساختمانی که با این وضعیت اقتصادی مردم و این همه گرونی نمی تونن بنایی کنند ما هم با چند فرزند بیکار نه بیمه, نه حقوقی فقط فقط یارانه و کرایه خانه و بدهی و نگاه مظلومانه و معصومانه همسر و فرزندانمان به دستان خالی پدر خانواده و این همه تبلیغات رنگارنگ داخل تلویزیون به خدا قسم من پدر خانواده تو عمرم کفش گرونتر از ۳۵ هزار تومن نپوشیدم اون هم حداقل دو الی سه سال پو شیدم واین همه تبلیغات غذا های رنگارنگ و پیتزا و خوراکی داخل فیلم ها بچه چه میفهمه میخواهد حق هم داره چون پدرش نمیتونه و سرش رو انداخته پایین و ازش فقط بیگاری میکشن
فقط امید مان به خدای یکتا و مهربان الرحمن الراحمین هست و والسلام. شکر پروردگارا شکر که سالمیم هر چه تو خواهی برایمان مقدر فرما. شکر خدایا شکرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
2200 کمه؟؟؟؟؟؟!!!!!پس ما که بیکاریم و 1 ریال هم درآمد نداریم چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!این انصافه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۲۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
مثل اینکه بحث بارور کردن ابر ها بود.اینقدر نالیدید از کمبود حقوق که قبل از بارور کردن ابر ها چشم های من ابری و بعدش بارونی شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
دو و دویست بهتر از هیچی ما است.ما چی بگیم
Iran (Islamic Republic of)
پرهام
۲۲:۳۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
معلم باید دغدغه نداشته باشه تا بتونه انسانهای آماده توسعه بسازه ، دوستان بدانند کار معلم همراه با پژوهش است و کل وقتش رو میگیره ، اگر الان اینجوری نیست مقصر دولت هست نه معلم ، بنده بعنوان دانشجو میگم که حاضرم هر کاری کنم مردمم جایگاه معلم و استاد رو بدونن ، او دوستانی که گفتن پشت میز نشین هستن ، بگم خدمتشون که یک پزشکم و قاضی و هر چی دیگه پشت میز میشینن و یک امضا میکنن و یه خط مینویسن چقدر میگیرن ، این نشد منطق که ، دلیل عقب افتادگی و همین طرز تفکر به این دلیل هست که نمیدونیم راه آموزش بچه ها و اولیا مدرسه است وکار معلم ، یک حرف معلم و برخورد اون میتونه آینده ی بچه هارو و نیروی انسانی مارو زیرو زبر کنه ، و هزاران انسان آماده خدمت بسازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
خسته شدی ؟؟؟؟ پس کارگر بدبخت از۷ صبح میره تا ۹ شب یکسره کارگری میکنه نون حلال دربیاره کی به داده زخمهای زندگیش میرسه ؟برخی از شما معلم ها که فقط پشت میز نشستین و بچه های مارو هم میگین خودتون برین بخونید و بعدم میگین فلان کتابو بخر، بیا برو با چشم خودت چنتا کارگر ببین چجوری مرد ۶۰ ساله تو سرما کار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
اون کارگر بدبخت شب با دستای یخ زده و رنگ و روی خاکی و چهره ی پریشونش کارگر بدبخت جونشو میذاره واسه یه لقمه نون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
قشر مظلوم جامعه کارگره
Iran (Islamic Republic of)
رومینا
۱۴:۰۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
در این که کارگران در رنج اند شکی نیست ، ولی یک کارگر چطور خود را با یک انسان ساز مقایسه میکند در عجبم
Iran (Islamic Republic of)
علی یار
۱۷:۳۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
من معتقدم معلم باید در رفاه باشد تا بتواند تحول ایجاد کند ، برای فرزندانم ، برای کشورم
Iran (Islamic Republic of)
شکوه
۲۱:۰۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
اگر معلمان در رفاه باشند خیلی مشکلات کشور حل می شود ، شک نکنید
Iran (Islamic Republic of)
عمو سیامک
۰۸:۱۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
یعنی بعضی هنوز از ارزش کار معلم بی خبرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
پروین
۱۰:۲۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
مگه داریم ، کارگر خودشو با معلم مقایسه میکنه ، هیچ کس در جامعه نباید خود را محق تر از معلم بدانند ، اگر حقی هم باشه مثل من خیاط بعد از معلم قرار میگیره
Iran (Islamic Republic of)
احسان بیکار
۱۴:۵۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
من حاضرم بیکار بمونم با مدرک ارشد روان شناسی ، ولی معلم به جایگاه اصلیش برسه ، جامعه اصلاح میشه ، مثل کشورهای اروپایی
Iran (Islamic Republic of)
فردین
۱۸:۲۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
دوستان اطلاع غلط دارند ، معلم زمان تابستان بیشتر کلاسهای ضمن خدمت دارن و دائم آزمون میدن و مطالعه دارند ، برای طراحی یک آزمون کلی وقت میذارن ، اوقات در مدرسه فقط نمود کارشان است برای یک تدریس مطالعه دارند ، شاید بدلیل همین مشکلات اقتصادی شدید انگیزه نداشته باشند ، ولی اکثرشان اینطوری هستند ، بعد اون آقای بی اطلاع چطوری قاطع و ولی اشتباه برای خودش ساعت کاری برای معلمان تعریف کرده که صددرصد اشتباه است ، کارگری که درس نخوانده چطور توقع همسانی با معلم را دارد کسی که تولید علم میکند ، واقعا که ، حقوق کارگران کمه ، حتما همینطوره ، ولی ما در مورد یک مقام علمی صحبت میکنیم ، کسی که هزاران پزشک ، قاضی و مهندس هسته ای و ..........تربیت میکند ، آیا پزشک همچین کاری میکند ، ما با احترام به معلم جامعه راه شناخت فرهنگها جوامع مختلف جهت پیشرفت را فراهم میکنیم ، پس گفتن مشکلات صنفی توسط یک معلم حقه ، چیزی رو نمیدونیم نظر ندیم
Iran (Islamic Republic of)
شکوفه دانشجو
۲۱:۱۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
به نظر من معلم در جامعه ما جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده ، خیلی از مشکلات اقتصادی به همین دلیله چون آموزش از ابتدایی شروع نشده و مد نظر نبوده ، مثلا همین خرید کالای ایرانی ، معلم جامعه باید بالاترین حقوق رو بگیره تا با انگیزه انسان تربیت کنه ، انسان کامل
Iran (Islamic Republic of)
روح انگیز
۱۰:۲۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
اگه کارگران میخواستند کار نکنند در میخوندن ، بعد باید به کارگران کمک شود از هر نظر ، معلمان قشر باسواد و فرهیخته هستند و حسابشان جداست ، فرانسه بودم دیدم توی یه فروشگاه همه جوری بلند شدند و راه را باز میکردن و احترام میذاشتن ، فکر کردم شخصیت سیاسی است ، بعد پرسیدم گفتند معلم است ، معلم ، اونوقت اینجا میگن کار معلم ساده است و چکار میکنند و .......البته انسانهای بی سواد میگویند
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۲:۱۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
این کار تحقیقاتی نیست..بلکه یک تلاش پنجاه پنجاه است...البته درصد آن به توده های ابر و نوع رطوبت ابرها و نیز مسائل دیگر هواشناسی بستگی دارد... مثلآ من در کرمان میبینم که ابر مناسبی جهت این کار بندرت وجود دارد...اما اگر بودجه یی باشد چیز خوبیست حتی ده درصد بارش هم سودمند و قابل توجه است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
دست توی کار خدا نبرید خدا اگر بخاد بدون ابر هم می بارد
Germany
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
آره میباره
United States of America
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
با این حرف شما پس برای درمان بیماران هم اقدامی نکنیم چون اگر خدا بخواد خوب میشه.این چه منطقیه؟ البته این موضوع نباید باعث افراط و تفریط بشه.هم دعا باید باشه هم تلاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
درسته دوست عزیز ، خدا از ما بنده هاش چقدر رنجیده که نعمتشو دریغ کرده ازمون ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
ما که تو استان یزد هستیم هروقت ابر میاد و میخواد بارو بیاد با این هواپیما هاشو میان ابراها را پراکنده میکنن والا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
اره حتما!!چقدرم یزد پر بارشه!
فقط ما نمیدونیم اب زاینده رود کجا میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
زاینده رود خودش هم ابی نداره اب یزد طبق طرحی سالها پیش بوسیله تونل کوهرنگ که از کارون سرچشمه میگیردتامین و حتی بواسطه این طرح تونلهای بیشتری زده شد که اکنون زاینده رود تا همین حد اب دارد اگر بحث انتقال اب از کوهرنگ به یزد و ایجاد تونلها نبود سالها بود زاینده رودی وجود نداشت فراموش نشه باتلاق گاوخونی در استان یزد با اب زاینده رود گاوخونی شده که بواسطه برداشت بی رویه سالهاست باتلاقی ازش نمونده بهتره فکر اساسی انجام بشه
United States of America
ناشناس
۲۲:۲۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
ببخشید گفتید با دست پخشش می کنن یعنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
واقعا که ....
Iran (Islamic Republic of)
اخمد
۱۱:۱۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
پس بندر عباس و سیستان بلوچستان چرا اسمشون داخل لیست نیست خشکسالی داره بیداد میکنه
Germany
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
شما توی نوبت آخر هستید
Germany
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
شاید برنامه ریزی این است که مناطق محروم باید محروم بمانند!
United States of America
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
عزیزم بر حسب حروف الفباست
-
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
حتی اگر نتیجه مثبت هم نداشته باشه بعنوان یک کار تحقیقاتی فابل انجام هست و میتونه راه رو برای اقدامات بعدی هموار کنه
-
م ش ش
۱۱:۱۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
کار تحقیقاتی رو باید تو آزمایشگاه انجام داد یا حداقل در مقیاس کوچک نه تو ده استان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
راست میگه کار تحقیقاتی سطح وسیع نباید باشه اولش..شاید جوابش شد سیل...اونوقت چی؟؟؟؟اصلا کلا بنظرم توو کارهای طبیعی و طبیعت که از خداست نباید دخالت کرد.....
Iran (Islamic Republic of)
منیریان
۰۷:۵۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
شما اگه یه نفر جایی از بدنش یک تومر در بیاد با جراحی کردنش مخالفید؟ خب خواست خدا بوده و طبیعت بدن اون فرد- خدا به آدما عقل داده تا علم کسب کنن و خودشون رو از مرگ و مشکلات نجات بدن
آخرین اخبار