وقتی آرایشگران برای سود بیشتر فتوا می‌دهند!/حکم شرعی کاشت ناخن چیست؟

میل به آراستگی و زیبایی مسئله ای جدا ناپذیر از زنان در طول تاریخ بوده است و در هر دوره‌ای برای زیباتر شدن از ابزارهای مختلفی استفاده می کردند.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ابزار‌هایی که زنان در طول تاریخ زنان برای زیبایی استفاده می ‌رده‌اند به مرور زمان متنوع‌تر و بیشتر شد، به طوی که اگر در گذشته این ابزار تنها خلاصه در استفاده از سرمه و حنا و… می‌شد، اما امروزه به کاشت ناخن و مژه و ابرو و.. رسیده است. در سال‌های اخیر تب “کاشت ناخن” در بین زنان بسیار فراگیر شده است و در این بین برخی از آرایشگاه‌ها نیز برای جلب مشتری و کسب در آمد بیشتر، از جانب خود حکم شرعی صادر کرده و اعلام می‌کنند کاشت ناخن مانعی برای وضو و غسل نیست و در برشور‌های تبلیغی خود نیز به آن اشاره می‌کنند، به این ترتیب به فراگیر شدن کاشت ناخن و مژه دامن می‌زنند.

مسئله کاشت ناخن از امور مستحدثه و جدیدی است که برای تأیید و رد آن از ناحیه شرع، باید به کلام مراجع تقلید که در این زمینه قابلیت و توانایی دادن حکم را دارند، مراجعه کرد. در این نوشتار سعی می‌کنیم به سؤالاتی که در این مورد مطرح است پاسخ دهیم:

۱_ آیا شرعا، صرف کاشتن ناخن اشکال دارد یا خیر؟

طبق نظر اکثر فق‌ها صرف کاشت ناخن و انواع روش‌های آرایشی و زینت اعضای بدن فی نفسه دارای اشکال فقهی نیست و این مسئله در مورد کاشت ناخن و مژه نیز صدق می‌کند. اما در مورد کاشتن ناخن و مژه، باید در نظر داشت که:

طبق نظر اکثر علما اگر کاشت ناخن زینت محسوب شود باید دست‌ها را از دید نامحرم پوشاند. البته علما زینت بودن یا نبودن کاشت ناخن‌ها را به تشخیص عرف جامعه واگذار کرده اند؛ بنابراین با توجه به این که در حال حاضر در جامعه ما کاشت ناخن (صرف نظر از مشکل و بیماری حاد که به دستور پزشک انجام می‌شود) برای زیبا شدن دست‌ها و ناخن‌ها استفاده می‌شود و همه به این مسئله اذعان دارند که دستی که روی آن به اصطلاح ناخن کاشته شده نسبت به دست بدون ناخن زیباتر است، پس ناخن کاشته شده زینت و زیبایی محسوب می‌شود و باید از نامحرم پوشانده شود.

«کاشت ناخن با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبود موکول به نظر عرف جامعه است.» (استفتاء کتبی از دفتر آیت‌الله خامنه ای)

وقتی آرایشگران برای سود بیشتر فتوا می‌دهند!/حکم شرعی کاشت ناخن چیست؟

۲_ وضو و غسل و نماز با ناخن کاشته شده صحیح است یا باطل؟

برای پاسخ به این سؤال، حکم شرعی از جانب برخی از مراجع عظام را در ادامه مقاله بیان می‌کنیم، اما در اینجا توضیحی کوتاه، اما مهم و جامع درباره حکم شرعی کاشت ناخن ارائه می‌دهیم:

«طبق نظر مشهور مراجع کاشت ناخن یا چسباندن مژه و ناخن، ایجاد مانع عمدی بر اعضای وضو وغسل است و این کار مانع رسیدن آب به ناخن و مژه‌ها می‌شود لذا وضو و غسل را باطل می‌کند و باید حتما برای اولین نماز اقدام به برداشتن آن کنید (با حلاّل قوی که در آرایشگاه‌ها موجود است) در غیر اینصورت وضو و غسل و نماز باطل می‌شود و وضو و غسل جبیره فقط در مواردی مانند تنگی وقت نماز و یا در سفر بودن و یا به هنگام شب و سحر که امکان دسترسی به آرایشگاه و برداشتن مانع وجود ندارد صحیح است و در غیر این موارد وضو و غسل جبیره‌ای باطل است و باید بعد از رفع مشکل مانند تنگی وقت و… فورا اقدام به برداشتن ناخن و مژه کنید. در صورت عدم رفع ناخن مصنوعی یا مژه، وضو و غسل جبیره‌ای باطل است، لذا نماز نیز باطل می‌شود.»

آرایشگران و کلاه شرعی برای جذب مشتری

با نگاهی کلی در نظرات علما به دو مطلب قابل برداشت بودن ناخن و غیر قابل برداشت بودن ناخن بر می‌خوریم که باید در آن کمی تامل کنیم. متاسفانه عده‌ای با تحلیلی ساده از این دو مطلب استدلال می‌کنند که، چون برداشتن ناخن‌ها سخت است و خود علما نیز وضو و غسل جبیره را برای این امر قرا دادند، پس به راحتی می‌توان هم ناخن کاشت و هم وضو، غسل و نماز را انجام داد، در صورتی که این تحلیل تنها یک کلاه شرعی است. متاسفانه عده‌ای از آرایشگران و افرادی که به دنبال سود خود هستند به این اشتباه و تحلیل غلط از احکام الهی دامن می‌زنند و با بیان این مطلب که می‌توان برای کاشتن ناخن وضو و غسل جبیره گرفت، اسباب باطل شدن وضو، غسل و نماز دیگران را فراهم می‌کنند.

غیر قابل برداشت بودن ناخن منتفی است

با وجود امکاناتی مانند حلال‌ها و برخی از مواد امکان برداشتن این ناخن‌ها وجود دارد، حتی اگر به خاطر برداشتن، درد خفیفی هم برای فرد ایجاد شود که قطعا این درد و صدمات کمتر از زمانی است که ناخن را برای به اصطلاح کاشتن تراشیده و آماده می‌کنند، بنا براین دیگر غیر قابل بر داشت بودن ناخن‌ها منتفی می‌شود و تنها شاید یک مورد آن هم با اجازه و نظر قطعی پزشک را می‌توان از این امر استثنا کرد و آن هم زمانی است که در برخی از افراد به دلیل بیماری پوستی ناخن‌ها از بین می‌روند و برخورد ناخن با آب و اشیا سبب درد و مشقت بسیار می‌شود و امکان استفاده از هر وسیله دیگری مانند دستکش هم وجود ندارد. البته در این موارد این چنینی نیز می‌بایست از مرجع تقلید سؤال کرد و بعد در نهایت اقدام به این کار نمود.

نتیجه:

بنا براین نمی‌توان به راحتی و به هر بهانه‌ای مانند این که ناخن هایم را می‌جوم، ناخن هایم شکننده است و… اقدام به این کار کرد چرا که اگر راه درمانی برای بهبود وضعیت ناخن‌ها وجود داشته باشد، باید نسبت به آن اقدام کرد نه این که آن را بهانه‌ای برای کاشت ناخن قرار داد؛ چرا که کاشت ناخن و قرار دادن پوششی بر روی ناخن و به تبع آن انجام وضو غسل جبیره در موارد بسیار بسیار خاص و با نظر پزشک و تشخیص مراجع تقلید انجام می‌شود نه برای زیبایی صرف، که این روز‌ها هدف همه بانوان برای کاشت ناخن شده است و این افراد دانسته یا ندانسته اسباب گناه و قبول نبودن غسل، وضو ودر نهایت نماز خود را با دستان خود و به بهای کسب زیبایی برای خود فراهم می‌کنند و به راستی چه بهای اندکی است زیبایی جزیی از بدن برای کسب رضایت دیگران در برابر از بین رفتن نماز و کسب رضایت معبود مهربان.


در پایان به نظر چند تن از مراجع عظام اشاره می‌کنیم:

آیت‌الله خامنه‌ای

سؤال: اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، براى وضو و غسلش چه باید بکند؟

پاسخ: در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقت غیرقابل تحمل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد، سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى‌که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود. (۱)

آیت‌الله سیستانی

سؤال: برخی خانم‌ها ناخن‌هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می‌کنند و، چون گاهی اوقات آن‌ها می‌شکنند طبیبان روکشی تجویز می‌کنند که تا پاسی از روز روی ناخن‌ها می‌ماند. با علم به این‌که آن روکش و یا لاک و مانکور مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن‌هاست، آیا استفاده خانم‌ها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟
پاسخ: پاس غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می‌شود، صحیح نیست و ناگزیر باید آن‌ها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوز چنان کاری نمی‌شود. (۲)

مرحوم آیت‌الله بهجت (ره)

سؤال: اخیراً افرادى که فاقد ناخن هستند، به وسیله پیشرفت علم پزشکى مى‌توانند ناخن مصنوعى بکارند؟ آیا وضو و غسل آن‌ها صحیح است؟

۱_حکم شرعى کاشتن ناخن مصنوعى را بیان فرمایید.

پاسخ: شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى‌خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى‌شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل چنین کاری جایز نیست، چون اضطرار ندارد.

۲_در هر حال اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، وظیفه‌اش در وضو و غسل چیست؟

پاسخ: وضو و غسل صحیح نخواهد بود و اگر این فعل در یکی از اوقات نماز انجام شود، ضایع نمودن امر واجب دانسته شده و اگر قبل از وقت نماز انجام شود، خلاف احتیاط خواهد بود؛ در صورت کاشتن ناخن به هنگام وضو یا غسل اگر امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در وضو و غسل عمل به جبیره کند. (۳)

آیت‌الله مکارم‌شیرازی

سؤال: لطفاً بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا می‌توان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند؟
پاسخ: در صورتی‌که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن‌های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره‌ای می‌گیرند (۴)

منبع: باحجاب

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، ناخن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۴:۱۴ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
جهان هشتم اینجاست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۳۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
اصولا آرایش و زینتی که در معرض دید غیر از شوهر و محرم باشه حرامه.
کاشت ناخن و اشکالات متعدد آن که پیشکش.
کلاه شرعی هم کار اون دسته از آرایشگرهای بی اعتقادیه که میخوان حتی مشتری های مذهبیشون رو هم اغفال و بچاپن.
والسلام
Germany
یک زن
۲۳:۳۰ ۱۹ آبان ۱۳۹۸
سلام من در عید امسال کاشت ناخن کردم بیش از چند روز نتونستم تحمل کنم یک چیز اضافی در ناخن ها شاید در ظاهر زیبا باشه زیرش محل تجمع انواع میکربها و کثیفی هاست برای کسی که اهل نماز و روزه است چندش اوره
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۲۲:۲۶ ۱۹ آبان ۱۳۹۸
اولا کسیکه کاشت ناخن انجام میدهد برای زینت است و اصلی ترین دلیل آن خودنمایی و نمایش دادن خود برای نامحرم است پس نمیتوان انتظار داشت این فرد دستانش را بر اساس قانون شرع بپوشاند دوما فردی که کاشت ناخن را به دلیل زینت و نمایش برای نامحرم و جلب توجه جنس مخالف انجام میدهد نباید از وی انتظار داشت نگران نماز و وضو و غسل باشد, البته اگر اعتقادی به آن هم داشته باشد . زنی که حجاب را رعایت میکند و به آنچه از ظاهر از خداوند دریافت کرده راضی است و ناسپاس ظاهر خود نیست برایش غسل و وضو جایگاه قابل توجهی دارد نه زنانی که اول صبح به فکر آرایشگاه رفتن و چنین و چنان کردن هستند تا در چشم مردان غیره دلچسب تر و دلفریب تر ظاهر شوند
Iran (Islamic Republic of)
م ب
۰۱:۱۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
احسنت بر نظر شما ...وضووغسل جبیره ای دیگه تا کی انجام بده ؟ بعنی همه نمازههایش را با جبیره انجام دهد؟؟ بابا واضح باید گفت نماز ووضو باطل است ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
من مرد هستم
اما به نظرم شما خیلی درباره زنان و نوع فکرشون نمی‌دونید
آنچه که از نظر ما مردها ارزش و یا اولویت هست با آنچه که برای بانوان اولویت هست تفاوت دارد
اینکه خانومی متدین به فکر زیبایی و جذابیت برای محرم خودش باشه منافاتی با نماز اول وقت و باقی اعمال دینی ندارد فقط باید آموزش درست باشه که متوجه بشوند
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۱۴:۱۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
رحمت خدا بر پدر و مادرت
Iran (Islamic Republic of)
زارعان
۲۱:۵۳ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
به نظر من خیلی از افراد خیلی از گناهان را انجام میدهند ولی نماز هم میخوانند. طبیعی هم هست که اینچنین باشد چون جایگاه نماز در اعتقادات ما با همه چیز دیگر متفاوت است.