یک هفته یک دیدگاه کارشناسانه؛

تالار شیشه ای باز هم هفته ای منفی را پشت سر گذاشت

افت شاخص کل بورس در هفته جاری ادامه یافت و حمایت حقوقی ها و بزرگان بازار سهام نیز نتوانست از این روند نزولی در نماگر بازار سهام جلوگیری کند تا جایی که شاخص به نقطه 26 هزار واحدی رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، طی معاملات این هفته شاخص کل حرکت خود را از نقطه 26 هزار و 635 واحدی آغاز کرد و پس از افت 196 واحدی در پایان معاملات روز اخیر به نقطه 26 هزار و 439 واحدی رسید. بطوری که شاخص کل طی پنج روز کاری تنها دو روز مثبت را سپری کرد و با 0.74 درصد کاهش همراه شد.در این بازه زمانی در میان 36 صنعت فعال بورسی، صنعت شیمیایی از طریق هشت طبقه زیر مجموعه خود توانست با رقم زدن 4.9 درصد بازدهی مثبت بهترین عملکرد را در میان سایر صنایع از خود نشان دهد.
براساس این گزارش، در این بازده زمانی در میان 36 صنعت فعال بورسی، صنعت شیمیایی از طریق هشت طبقه زیر مجموعه خود توانست با رقم زدن 4.9 درصد بازدهی مثبت بهترین عملکرد را در میان سایر صنایع از خود نشان دهد و از لحاظ کسب بیشترین میزان بازدهی مثبت به عنوان صنعت برتر بورس طی معاملات این هفته انتخاب شود.
در عین حال صنعت سایر حمل و نقل نیز با کسب بازدهی مثبت 1.46 درصدی، جایگاه سوم این رتبه بندی ها را از آن خود کرد.
این در حالی است که صنعت ذغال سنگ با تأثیر منفی از روند معاملاتی سهام "کطبس" بدترین جایگاه را در میان 36 صنعت فعال بازار به دست آورد و بازدهی منفی نزدیک به هفت درصدی را رقم زد.
پس از آن نیز دو گروه کاشی و سرامیک و قند و شکر به ترتیب با تحقق بازدهی منفی نزدیک به شش و پنج درصدی رتبه دوم و سوم صنایع کم بازده را به دست آوردند.
براساس این گزارش، صدر جدول طبقه بندی سهام از نظر کسب بیشترین بازدهی مثبت طی معاملات هفته جاری با تحقق نزدیک به 135 درصد بازدهی مثبت در اختیار شرکت پتروشیمی اصفهان قرار گرفت و سهام "شصفها" پس از بازگشایی نماد و رشد قیمت از 4447 ریال به 10 هزار و 441 ریال عنوان پربازده ترین سهام این هفته را کسب کرد و مدال برتر این رقابت ها را به گردن آویخت.
پس از آن سیمان اصفهان توانست نزدیک به 21 درصد بازدهی مثبت محقق کند و رتبه دوم سهام پربازده را در اختیار خود گیرد.
رتبه سوم نیز با تحقق بازدهی مثبت حدود 18 درصدی به شرکت صنعتی بارز اختصاص یافت.
در مقابل اما، شرکت شهد با افت قیمت سهام مواجه شد و بازدهی منفی نزدیک به 22 درصدی را محقق کرد. در نهایت این سهم در میان 295 شرکت فعال بورسی در این بازه زمانی از اول رتبه آخر را به دست آورد.
قند اصفهان و قند شیروان نیز پس از "قشهد" در پایین ترین خانه های این جدول رتبه بندی قرار گرفتند و به ترتیب بازدهی منفی نزدیک به 14 و 13 درصدی را محقق کردند.
شایان ذکر است سرمایه گذاری غدیر طی این هفته نقد شونده ترین سهم بازار سهام بود و مقام نخست این رقابت ها را کسب کرد.
سیمان فارس و خوزستان نیز پس از "وغدیر" از سایر رقبا پیشی گرفت و رتبه دوم را از آن خود کرد.
جایگاه سوم نیز از نظر کسب بهترین رتبه نقدشوندگی به سهام شرکت سرمایه گذاری سپه اختصاص یافت.
اما در دیگر سوی میدان نبرد شرکت ها برای کسب بهترین رتبه نقدشوندگی، سهام شرکت پتروشیمی زنجان قرار داشت که در این رقابت مغلوب سایر سهم ها شد و به قعر این جدول رتبه بندی سقوط کرد.
سهام شرکت های پتروشیمی ممسنی و قند مرودشت نیز طی این هفته در پایین ترین خانه های این جدول آرام گرفتند و پایین ترین رتبه های نقدشوندگی را در میان 295 سهم فعال در بورس به خود اختصاص دادند.
شایان ذکر است این تعداد سهم در هفته ای که گذشت، توانستند به طور متوسط بازدهی منفی یک درصدی را محقق کنند که از این تعداد 66 شرکت با کسب بازدهی مثبت، 11 شرکت بدون کسب بازدهی مثبت و یا منفی و مابقی یعنی 218 شرکت با کسب بازدهی منفی معاملات هفتگی خود را به پایان رساندند.
همچنین در این بازه زمانی بالغ بر 17 هزار کد معاملاتی با جابجایی بیش از یک میلیارد و 168 میلیون سهم در 76 هزار و 832 دفعه معامله، معاملاتی به ارزش بالغ بر سه هزار و 46 میلیارد ریال را رقم زدند که در این میان "خزامیا" به عنوان پرگردش ترین نماد، "قشهد" به عنوان کم گردش ترین نماد بازار سهام طی این هفته برگزیده شدند.
***** شاخص کل به ايستگاه 26 هزار و 439 واحد رسید
در ادامه همایون دارابی كارگزار بورس د ر گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت:  امروز بازیگران بورسی 137 میلیون و 499 هزار و 931 برگه سهم و حق تقدم را به ارزش 363 میلیارد و 342 میلیون و 842 هزار ریال در 10 هزار و 268 نوبت معاملاتی داد و ستد کردند.
وي تصريح كرد: از این میزان سهام معامله شده، سهم نمادهای بانک پاسارگاد، ایران ترانسفو، فولاد مبارکه، مپنا، گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی مس، سرمایه گذاری ملی ایران، حق تقدم ماشین سازی اراک، بانک ملت و سرمایه گذاری ملت بیشتر از سایر نمادها بود. این 10 نماد بیش از 105 میلیون برگه سهم را جابه جا کردند که این اتفاق نشان می دهد تمرکز معاملات بازار امروز بر این 10 نماد بوده است.
اين كارگزار اظهار داشت: شاخص نیز امروز متاثر از معاملات نمادهای نفت بهران، سرمایه گذاری غدیر، ملی مس، پتروشیمی اصفهان و بانک اقتصاد نوین اندکی منفی شد. اما نمادهای بانک پاسارگاد، مپنا، گسترش نفت و گاز پارسیان، فولاد مبارکه و مخابرات با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص نگذاشتند این متغیر یک واحد پایین بیاید و در پایان معاملات امروز شاخص کل به رقم 26 هزار و 439 واحد رسید و شاخص صنعت با افت اندک 3 واحدی، عدد 21 هزار و 2 واحدرا تجربه کرد.
وي با بيان اين كه شاخص 50 شرکت فعالتر نیز کاهش نامحسوس 0.8  واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار اول 8 واحد پایین آمد و به رقم 22هزار و 16 واحد رسید افزود: این در حالی بود که امروز شاخص بازار دوم 54 واحد صعود کرد و به رقم 35 هزار و 615 واحد رسید. همچنین امروز نمادهای بانک ملت، سایپا، گسترش نفت و گاز پارسیان، مپنا، کالسیمین، ایران ترانسفو، ذوب آهن، سرمایه گذاری غدیر، فولاد مبارکه و توسعه معادن روی پربیننده ترین نمادهای بازار لقب گرفتند.
دارابي تاكيد كرد: صدرنشینان بازار امروز نیز نمادهای حمل و نقل توکا، فیبر ایران، پشم شیشه ایران، صنایع شیمیایی فارس، قند نیشابور، ملی سرب و روی، لامپ پارس شهاب، معادن بافق، قند پیرانشهر و آبسال بودند. در عین حال نمادهای فولاد آلیاژی، سیمان هگمتان، سیمان فارس، معادن بافق، تایدواترخاورمیانه، آبسال، صدرا، توسعه معادن روی، نئوپان 22بهمن و داروسازی تهران دارو نیز امروز با طولانی ترین صف های خرید مواجه شدند.
وي خاطر نشان كرد: این در حالی بود که نمادهای حق تقدم موتور سازان تراکتور سازی، نفت بهران، پتروشیمی اصفهان، قند اصفهان، حق تقدم حمل و نقل پتروشیمی، قند هکمتان، فرآورده های نسوز آذر، بین المللی محوصلات پارس، قند لرستان و قند ثابت خراسان با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند و نمادهای پتروشیمی اصفهان، قند مرودشت، قند شیرین خراسان، شهد، قند تربت جام، گروه صنعتی ملی، سیمان مازندران، سرمایه گذاری البرز و کاشی تکسرام پس از بی مهری سهامدارنشان، صف های طولانی فروش را تجربه کردند./ر
گزارش: حبیبه رحیمیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار