مجلس در هفته اي كه گذشت؛

تكرار/ از بررسی دیپلماسی ایرانی تا استضاح سه وزیر

نمايندگان خانه ملت با وجود تعطيلي مجلس طي هفته گذشته، آنقدر ها هم تعطيل نبودند و در جريان اتفاقات سياسي روز ديدگاه هاي خود را با رسانه ها در ميان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در هفته گذشته اتفاقات مهمی چون مذاکرات هسته ای ایران ، سفر احمدی نژاد به امریکای لاتین و سفر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه  کشورمان به افغانستان در عرصه سیاسی  به وقوع پیوسته است و با وجود این اخبار و تعطیلی عيد مبعث مجلس، ولی نمایندگان پارلمان این هفته با جدیت بیشتری اخبار را دنبال کردند و اظهار نظرهای قاطعی را از خود نشان دادند.

* غربی ها نمی توانند در مذاکرات چیزی را به ایرانی ها تحمیل کنند

علي لاريجاني، در خصوص مذاکرات مسکو گفت: به اعتقاد من جمهوری اسلامی راههای مختلفی پیش‌روی 1+5 قرار داده و برای آنها هم منطقی‌تر است که از این فرصت برای حل مسائل هسته‌‌ای استفاده کنند؛ مسئله هسته‌ای ایران را بیشتر خود گروههای تندروی بین‌المللی دچار پیچش کرده‌اند و خودشان می‌توانند پیچش را در مذاکرات حل کنند.

رئيس قوه مقننه اضافه کرد: البته ما در مسیر مذاکرات باید همیشه مذاکره‌کننده‌ها را پشتیبانی کنیم تا از حقوق ملت دفاع کنند و بر حسب اینکه طرف ما در مذاکرات چقدر منطقی برخورد کند ما جای مانور داریم اما نباید کاری کنیم که افراد تصور کنند که در مذاکرات چیزی را به ایرانی‌ها می‌توانند تحمیل کنند.

همچنین علاءالدین بروجردی ديگر نماينده مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران به نتیجه مذاکرات 1+5 در مسکو اشاره کرد و اظهار داشت: مذاکرات در نهایت به نتیجه مثبت رسیده و طبیعی است که مسئله پیچیده‌ای مانند مسئله هسته‌ای، یک مذاکرات طولانی‌ را به همراه داشته باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: در مجموعه کشورهای 1+5 هم‌داستانی وجود ندارد، مواضع کشورهایی مانند روسیه و چین متفاوت با آمریکا، انگلیس و هم‌پیمانان آمریکا است.

وی با تأکید بر اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دارای توانمندی هسته‌ای در منطقه حضور دارد،‌ یادآور شد: با توجه به این توانمندی ها حرکت و سمت و سوی 1+5 به سمت تفاهم می‌رود.

بروجردی در پایان نتیجه مذاکرات را در طولانی مدت مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد نباید انتظار داشت از هم‌اکنون به نتیجه نهایی رسید.

* منتظر توضیح صالحی درباره دیدارش با وزیر خارجه انگلیس هستیم

همچنين هفته گذشته علی اکبر صالحی با وزیر امور خارجه انگلیس ديدار و گفتگو کرد که البته با واكنش نمايندگان و  برانگیخته شدن احساسات ملی ایرانیان پس از حرکات یک سویه این کشور در قبال تحریم های کشورمان، روبرو شد.

سید امرحسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران،  درخصوص انتشار خبر درخواست ملاقات وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه انگلیس در اجلاس اخیر کابل و طرح رابطه مجدد با انگلیس اظهار داشت: ما هیچ منافع راهبردی مشترکی با انگلیس نداریم که بخواهیم مجدداً با آنها رابطه برقرار کنیم.

وی افزود: انگلیس در طول 400 سال اخیر از موضع سلطه‌طلبی و استعمار با ما برخورد کرده بر همین اساس برقراری رابطه مجدد هیچ ضرورتی ندارد.

قاضی‌زاده با ذکر این مسأله که قرار است کمیسیون امنیت ملی مجلس موضوع ذکر شده را مورد بررسی قرار دهد، گفت: باید توضیحات وزير امور خارجه كشورمان را درباره این خبر بشنویم و بعد در مورد آن اظهار نظر کنیم.

نماینده مردم مشهد با بیان اینکه قطعاً ما نمی‌توانیم با انگلیس رابطه داشته باشیم، اظهار داشت: در ماجرای سلمان‌رشدی و همچنین فتنه 88 دشمنی انگلیسی‌ها علیه ما به روشنی معلوم شد.

همچنین سید باقر حسینی باقراني در همين زمينه اظهار داشت: در صورت وجود زمان لازم موضوع عدم پذیرش ملاقات رییس جمهور کشورمان با رییس جمهور برزیل بررسی خواهد شد.

* زمزمه‌های استیضاح خلیلیان، نجار و شیخ الاسلامی در بهارستان

اما خبرها حاكي از اين است كه استيضاح سه وزير در دستور كار پارلماني ها طي هفته آينده قرار گرفته است.

جواد جهانگیرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه هم‌اکنون بحث در خصوص استیضاح 3 وزیر در مجلس مطرح است، اظهار داشت: با توجه به شرایطی که کشاورزان دارند و مشکلات موجود در این عرصه و همچنین افزایش قیمت مواد لبنی و شیر که گرفتاری‌هایی را برای مردم بوجود آورده، یکی از استیضاح‌‌هایی مطرح در مجلس استیضاح‌ وزیر کشاورزی است.

وی ادامه داد: همچنین شنیدم که برخی نمایندگان به دنبال استیضاح‌ وزیر کشور هستند؛ البته از دلایل این استیضاح‌ اطلاع کافی ندارم.

جهانگیرزاده همچنین گفت:‌ استیضاح‌ دیگری که هم از مجلس هشتم مطرح بود، استیضاح‌ شیخ‌الاسلام وزیر کار است، که تعدادی از نمایندگان به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی این موضوع را دنبال می‌کنند.

وی در عین حال تصریح کرد: تاکنون به صورت رسمی طرح استیضاحی به هیات رئیسه مجلس نرسیده است.

گفتني است؛ با وجود تعطيلي هاي هفته گذشته به نظر می رسد که مجلس طي هفته آينده  آینده روزهای پر مشغله ای را پشت سر خواهد گذاشت.

* سرخط برنامه هاي پارلمان براي هفته پيش رو

طي هفته آینده وزرای نفت، آموزش‌ و پرورش و ارتباطات به نمایندگان مجلس گزارش می‌دهند، افزایش قیمت ها در کمیسیون اقتصادی و همچنین پدیده "زیر میزی" پزشکان در کمیسیون بهداشت و درمان بررسی می‌شود. نیکزاد وزیر مسکن راه و شهرسازی برای جهش قیمت مسکن به کمیسیون عمران می رود و قوانین برخورد با بد حجابی در کمیسیون فرهنگی بازنگری می شود. رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  هم ميهمان کمیسیون قضایی خواهد بود و  روسای مرکز پژوهشهای مجلس و کمیسیون اصل 90 نیز در هفته جاری در مجلس تعیین و منصوب می شوند./پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار