تدوین استاندارد محصولات دانش بنیان، لازمه حضور در بازارهای جهانی

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برای حضور پرقدرت محصولات دانش بنیان در بازارهای خارجی نیازمند تدوین استاندارد لازم برای این محصولات هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،نسرین سلطانخواه در همایش تحقق بخشي به شعار سال ٩١ در راستاي استاندارد سازي گفت: محصولات دانش بنیان برای حضور پرقدرت تر در بازارهای خارجی نیازمند نشان و برندهای ملی هستند که این امر با تدوین استانداردهای لازم برای این محصولات ممکن می شود.

وی افزود: یکی از تکالیفی که در قانون برنامه پنجم به آن تاکید شده است موضوع صادارت محصولات دانش بنیان است که برای تحقق این امر باید محصولات دانش بنیان کشور دارای استاندارد باشند.

معاون علم و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: میزان صادرات کالاهای دانش بنیان در سال 89، 619 میلیون دلار بود که این میزان در سال 90 به 840 میلیون دلار رسید و امسال باید به یک میلیارد و 200 میلیون دلار برسد.

سلطانخواه اظهار داشت: تحقق این هدف به تدوین استانداردها از جانب سازمان استاندارد نیاز دارد چراکه این امر موجب ارتقای کیفیت این نوع محصولات می شود.

وی تصریح کرد: در طرح تحول اقتصادی باید یک جهش از اقتصاد موجود به سمت اقتصاد رقابتی دانش بنیان ایجاد شود زیرا دنیا به سمت اقتصاد رقابتی درحال حرکت است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: با توجه به نو بودن کالاهای دانش بنیان در کشور و نبود استاندارد برای این کالاها برخی ها با استفاده از اسم علم و فناوری کالاهایی بدون پشتوانه علمی به جامعه عرضه می کنند که برای جلوگیری از این امر باید تدوین استاندارد صورت گیرد.

سلطانخواه با بیان اینکه امروز هدف ، ثروت زایی از طریق تولید دانش است، گفت: در کشور تغییر نگرش در حوزه علم و فناوری ایجاد شده که سردمدار این تغییر نگرش مقام معظم رهبری هستند که در بیانات خود علم و فناوری را موجب اقتدار، ثروت زایی و قدرت کشور اعلام می کنند.

وی تاکید کرد: این تغییر نگرش موجب شده تا به حوزه علم و فناوری تک لایه ای نگاه نشود این درحالی است که راه اندازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز براساس تغییر نگرش در حوزه علم و فناوری راه اندازی شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این معاونت در راستای 11 فناوری اولویت دار نقشه جامع علمی کشور 11 ستاد فناوری شکل داده است که این ستادها چرخه علم تا نوآوری را در کشور تکمیل می کنند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار