يك متخصص پوست و مو؛

وضعيت ناخن ها هشداري براي سلامتي بدن

يك متخصص پوست و مو گفت: وضعيت ناخن ها هشداری از وضعیت سلامت بدن مانند مشکلات دیابت، قلبی ، کم خونی به پزشکان ارائه می دهد.

دكتر محمد گلشني متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه  ناخن ها در اصل سلول های سخت شده پوستی هستند که به طور عمده از کراتین تشکیل می شوند  گفت:  پروتئینی که در مو، پوست و ناخن موسوم به کراتین  توسط سلولهای زنده پوست روی انگشتان ساخته مي شود كه این سلول های زنده در یک ناحیه غیر آشکار زیر پوست شروع به پیدایش کرده و به محض رویش سلولهای پوستی جدید ،سلول های قدیمی تر را تحت فشار داده و به سمت جلو ضخیم و سخت می شوند که به شکل ناخن آشکار می شوند.
 
وي با اشاره به اينكه ناخن های ما نقش بسیار مهمی به ویژه در حفاظت و پشتیبانی از انگشتان دست و پا برای ما ایفا می کنند افزود: داشتن ناخن برای خاراندن و خراش دادن به ما کمک می کند و مهم تر از آن هشداری است که از وضعیت سلامت بدن مانند مشکلات دیابت، قلبی ، کم خونی و ... به پزشکان می دهد.
 
دكتر گلشني ادامه داد: سرعت رشد ناخن هر فرد به عوامل متعددی بستگی دارد كه  رشد ناخن در آقایان سریع تر از خانم ها می باشد به  استثنای زمان بارداری و سنین بالا و همچنین رشد ناخن ها در تابستان سریع تر از زمستان است.
 
وي با بيان اينكه رشد ناخن های دست یک فرد معمولا سریع تر از پا است و به طور متوسط ناخن های دست ۲ تا ۳ میلی متر در هر ماه رشد می کنند   تصريح كرد: بیماری ها، به هم ریختن تنظیم هورمون ها و بالا رفتن  سن می توانند از جمله عوامل کند کننده رشد ناخن باشند.
 
 
افراد بزرگسال بيشتر در معرض ابتلا به عفونتهاي قارچي ناخن هستند
 
 
اين متخصص پوست و مو يادآور شد: به استثنای بعضی از کودکان، اختلالات ناخن معمولا بر افراد بزرگسال تاثیر گذاشته و با بالا رفتن سن و افزایش ضخامت ناخن ها، افراد بیشتر در معرض ابتلا به عفونتهای قارچی هستند كه در اين رابطه مشکلات گردش خون و مصرف برخی از داروها که با بالا رفتن سن به وجود می آید، خطر پیشرفت این تغییر وضعیت را به وجود آورده که مهم ترین و شایع ترین علل تغییرات ناخن محسوب می شود.
 
وي با بيان اينكه نقطه هاي سفيد رنگ روز ناخن هشداري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد اظها داشت: اغلب به دلیل ضربه های خفیف و در نتیجه زخمی شدن محل تکثیر سلول های ناخن ظاهر می گردند كه این چنین لکه های سفید در طول رشد ناخن بسیار شایع بوده و دلیلی برای نگرانی نمی باشد،  ولی اگر به صورت ناگهانی تعدادی زیادی از این لکه های سفید را مشاهده کرده ولی به خاطر نمی آورید که در اثر ضربه بوده یا خیر ، حتما به یک متخصص مراجعه نمایید زیرا این لکه ها ممکن است نشان دهنده یک عفونت یا دیگرمشکلات پزشکی باشد.
 
دكتر گلشني ادامه داد: خونریزی شاخه ای یا تراشه ای از ديگر مشكلات ناخن است كه در اين مشكل،  خونریزی به صورت خطوط قرمز و یا مایل به قهوه ای و عمودی شبیه به تراشه ها در زیر ناخن ظاهر شده  و این اختلال، زمانی رخ می دهد که عروق خونی موجود در بستر ناخن آسیب ببیند كه علت اصلی آن ضربه خوردن شدید ناخن است.
 
عفونتهاي قارچي شايع ترين علت  بيماري ناخن ها
 
  
وي با اشاره به اينكه برخی از داروها و یا تغییر وضعیت های پزشکی نیز در مواقعی سبب بروز این عارضه می گردد كه بايد به متخصص پوست مراجعه شود تصريح كرد: گوشه كردن ناخن ها  (ingrown toenails) نيز از جمله اختلالات ناخن محسوب مي شود كه این اختلال شایع زمانی رخ می دهد که منحنی رشد گوشه ناخن به سمت پایین و درون پوست باشد به ویژه انگشت بزرگ پا در این مورد آسیب پذیر تر بوده و عوامل ایجاد این عارضه چیدن نامناسب ناخن ها ، پوشیدن کفش های تنگ و ضعیف بودن موضع می باشد  گوشه کردن ناخن ها می تواند دردناک و در بعضی موارد همراه با عفونت و چرک باشد كه درمان های مناسب این مشکل را حل می کند.
 
اين متخصص پوست و مو با بيان اينكه عفونت های قارچی شایع ترین علت بیمار شدن ناخن ها محسوب می شوند و بیشتر روی ناخن های انگشت پا دیده می شوند گفت :  تقریبا ۱۲ درصد مردم امریکا  عفونت  قارچی ناخن دارند که می توان گفت دارای جنبه های ارثی نیز می باشند و  افرادی که دارای ناخن های حساس هستند ، بیشتر دچار این اختلال می شوند كه این امر در کودکان بسیار نادر است مگر اینکه پدر یا مادر یا هر دو دچار این عارضه باشند.
 
وي با اشاره به اينكه قارچ های ناخن به دو گروه درماتوفیت ها ( گروهی از قارچ ها که در سطح پوست ایجاد عفونت می کنند) و مخمرها (کاندیدا) تقسیم می شوند اظهار كرد: درماتوفیت ها بیشتر بر روی ناخن پا و مخمرها بر ناخن دست تاثیر می گذارد.
 
دكتر گلشني يادآور شد: برخی از این عفونت ها به ضد قارچهای رایج از جمله کرم ها و لوسیونها ، ژل ها و لاک ها پاسخ داده و رفع می شوند اما بسیاری از آنها توسط  داروهای خوراکی نظیر ایتراکونازول ، تربینافین و فلوکونازول رفع می شوند.
 
 
سوهان زدن زیاد ناخن، سبب ضعیف شدن آنها می شود
 
 
وي گفت : عفونت های باکتریایی  مانند قرمزی ، تورم و درد در پوست اطراف ناخن ها معمولا نشان دهنده عفونت های باکتریایی است كه شایع ترین علل بوجود آمدن این نوع عفونتها زخمی شدن ناخن و پوست اطراف آن است كه  قرار گرفتن مکرر در معرض آب و یا مواد شیمیایی نیز از جمله عوامل مهم در بروز این نوع عفونت است که معمولا سبب تغییر رنگ ناخن توسط باکتری به نام (pseudomonas) به رنگ سبز می شود.
 
اين متخصص پوست و مو ادامه داد: تومورها و زگیل ها از ديگر مشكلات ناخن هستند كه احتمال دارد در هر قسمتی از ناخن بوجود آمده و سبب تغییر در شکل ظاهری ناخن و بستر آن شود  و معمولا زمانی که رشد ناخن با رشد زگیل یا تومور تداخل پیدا می کند می تواند موجب از بین بردن و صدمه جدی به ناخن شو   و زگیل ها یک عفونت ویروسی هستند که معمولا بسیار دردناک بوده و درمان آنها معمولا بوسیله فریز کردن زگیل و یا درمان های دارویی و شیمیایی صورت می گیرد و در صورتي كه زگیل ها و تومورها در ناحیه زیر ناخن وبستر آن گسترش یابند، نیاز به جراحی و برداشتن آنها الزامی خواهد بود.
 
وي با بيان اينكه براي برخوداري از سلامت ناخن بايد ناخن های خود را همیشه خشک و تمیز نگه داشت زیرا این کار از تجمع و رشد باکتری های عفونی در زیر ناخن ها جلوگیری می کنند گفت: ناخن ها را در راستای مستقیم و به صورت گرد کوتاه کنید و از تیز بودن ناخن گیر و یا قیچی خود مطمئن شوید كه در اين راستا سوهان زدن زیاد ناخن ،سبب ضعیف شدن آنها می شود كه بهتر است بوسیله سوهان های نرم مرتب نگه داشته شوند.
 
دكتر گلشني اظهار كرد : خودداري از جويدن ناخن ها و پوست اطراف آنها، كوتاه نگه داشتن ناخن ها، پرهيز از ناخي كه گوشه كرده به ويژه زماني كه چرك كرده و يا زخمي شده است، استفاده از كفش هاي راحت و هم سايز پاها از ديگر موارد مهم براي حفظ سلامتي ناخن ها مي باشند.  
 
وي با اشاره به اينكه پسوریازیس بیماری مزمن پوستی است که سبب قرمزی و حالت فلس دار شدن ناخن می شود که تقریبا ۱ تا ۵ درصد از مردم به آن دچار می شوند يادآور شد : شایع ترین نشانه های این عارضه شامل پستی و بلندی ، ناهمواری و تغییر رنگ پوست زیر ناخن  به رنگ قهوه ای است كه خونریزی تراشه ای ، جدایی ناخن از بستر آن ، فرو ریختن و یا تقسیم شدن ناخن ، تورم و قرمزی در پوست اطراف ناخن از شایع ترین علائم این اختلال هستند.
 
اين متخصص پوست و مو ادامه داد: جویدن ناخن نه تنها ظاهری بد شکل به دستهای شما می دهد  بلکه می تواند سبب آسیب دیدن پوستهای اطراف ناخن  و همچنین پخش شدن عفونت در تمام بدن شما شود كه معمولا آسان ترین راه برای انتقال چرخه میکروبی از انگشتان به دهان و یا برعکس مي باشد كه استفاده از لاک های  تلخ و یا مایعات بد طعم به ترک این عادت کمک می کند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سوگند
۲۱:۳۶ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
من ناخونام از ناخون مصنوعی بلد تر میشه همه میگن به خاطر کم خونی
آخرین اخبار