وجود 8 دانشکده طب سنتی ثابت کرد؛

ایران در احیای طب سنتی تلاش می‌کند

ایران که مهد پرورش گیاهان دارویی و خاستگاه طب سنتی است در چند سال اخیر سعی در احیای این طب فراموش شده با ایجاد دانشکده های طب سنتی کرده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، کهن ترین طب درمانی زایده سرزمین ایران است.  این طب که یک مکتب فعال و پویاست جهان را به عنوان نظام احسن و آفریده خالق علیم می‌پندارد و پزشک را بابت تسلط و احاطه او به علوم مختلف و درک صحیح او از جهان هستی حکیم نامیده است لذا باید توجه داشت که ریشه های مکتب طب سنتی ایران به بیش از 3 هزار سال قبل می‌رسد و ستارگان طب سنتی ایران مانند ابن سینا، رازی، علی بن عباس اهوازی، ابن ابی الصادق نیشابوری، سید اسماعیل جرجانی، عماد الدین محمود شیرازی حدود هشت قرن هدایت دانشگاههای طب در غرب و شرق را برعهده داشتند.
در ادامه این گزارش آمده است که سازمان جهانی بهداشت با توجه به اهمیت این طب در استفاده از درمان بیماری ها با بیانیه ای در زمینه توسعه طب سنتی منتشر نمود که در این بیانیه آمده است که طب سنتی یعنی مجموعه تمامی علوم نظری و علمی که در تشخیص طبی، پیشگیری و درمان بیماری های جسمی، ذهنی یا ناهنجاری های اجتماعی به کار گرفته می شود و به صورت گفتاری یا نوشتاری از نسلی به نسل بعد منتقل می شود همچنین این سازمان در سال 2002 میلادی در تعریف جدیدی که از طب سنتی منتشر شده است درمان های طب سنتی شامل دارو و درمان استفاده از گیاهان دارویی، اجزا حیوانی و معدنی، و روشهای غیر دارویی مانند طب سوزنی ، ماساژ و درمان های روحی و روانی برشمرده است.
بنابراین گزارش مهمترین مولف کتابهای طبی در اسلام ابن سینا است که این کتاب به مدت 500 سال در دانشکده های پزشکی اروپا و آسیا تدریس می‌شده است.
حال با گذشت چند قرن که از ایجاد طب سنتی می گذرد و با گسترش علم آن در دنیا مسئولین در کشورهای مختلف اقدام به ایجاد دانشکده های طب سنتی برای احیا این طب کهن کردند. در این زمینه رهبر معظم انقلاب اسلامی هم با توجه به این که ایران مهد پرورش داروهای گیاهی بی شماری است تاکید بر رواج این طب در کشور کرده اند و این امر باعث شد تا وزیر بهداشت اسبق دستور ساخت دانشکده های طب سنتی را صادر کند در این راستا دو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 86 دانشکده طب سنتی را با هدف تربیت افراد تحصیل کرده در این رشته و جلوگیری از فعالیت افراد سودجو در این زمینه افتتاح کردند.
بعد از افتتاح این دو دانشکده گروههای طب سنتی در برخی از دانشکده های علوم پزشکی کشور ایجاد شد.
در ادامه این گزارش آمده است که دکتر دستجردی وزیر بهداشت به احیای طب سنتی همت گماشت که تلاش های او منجر به این شد که از 500 داروی گیاهی که در کشور وجود دارد 100 مورد آن وارد سیستم بیمه شود و 372 مورد آن نیز باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد.
دستجردی در یکی از مصاحبه های خود در زمینه طب سنتی عنوان کرده است :مباحث مربوط به طب سنتی از نظر ساختاری جزو تشکیلات وزارت بهداشت است بر این اساس تجهیز دانشکده های طب سنتی و همچنین دانشکده های داروسازی طب سنتی در دستور کار قرار گرفته است و هم  اکنون 8 دانشکده طب سنتی در کشور وجود دارد.
بنابراین گزارش با راه اندازی دوره تخصصی طب سنتی در مجموع حدود 150 دانشجو در این رشته در حال تحصیل اند.
باید توجه داشت که با توجه به گستردگی گیاهان متنوع دارویی در کشور حتی می‌توان زمینه صادرات آن را ایجاد کرد و از این راه ارز وارد کشور کرد.
رئیس جمهور هم خواستار گسترش این طب قدیمی در کشور شده است و دستور داده تا پایان سال در همه دانشگاههای علوم پزشکی کشور  دانشکده طب سنتی راه اندازی شود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.