مشکلات فیل های آفریقا!!

محسن پاک ايين سفير سابق ايران در خاطره جديدش در وبلاگ خبرانلاين از مشکلات فیل های آفریقامي گويد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،فیل های آفریقائی به دلیل عاج های گران قیمت خود همواره با مشکل مواجه بوده اند. هر گونه آسان سازی ممنوعیت جهانی تجارت عاج می تواند نسل گله های رو به انقراض فیل ها را به کلی براندازد.معمولا هر چند روز یک بار رسانه های آفریقا خبر از ممنوعیت شکار فیل می دهند.فیل های آفریقائی به دلیل عاج های گران قیمت خود همواره با مشکل مواجه بوده اند. فعالان محیط زیست معتقدند هر گونه آسان سازی ممنوعیت جهانی تجارت عاج می تواند انفجاری در تقاضا برای آن به وجود آورد و نسل گله های رو به انقراض فیل ها را به کلی براندازد.در واقع فروش مجاز عاج می تواند شکار غیرقانونی فیل را رواج دهد .در واقع به دنبال کاهش فیل ها به خاطر شکار و قاچاق شدید، و پس از یک مبارزه طولانی توسط تشکل های طرفدار حیات وحش ،شکار فیل نه تنها در زامبیا بلکه در آفریقا ممنوع شده است. گروه "نجات فیل ها" نیز با انتشار گزارشی چین را مقصر اصلی در افزایش تجارت غیر قانونی و شکار بی رویه برای عاج فیل های آفریقایی معرفی کرد. چین بیشترین عاج قاچاق را در جهان تهیه می کند و آنها را در کارگاه های پراکنده برای کنده کاری و تبدیل آن به محصولات پرفروش به جهانگردان پرورش می دهد.این محصولات سپس از راه هنگ کنگ و ماکائو دوباره صادر شده و راه خود را به سوی اروپا و آمریکا باز می کند.

فیل های آفریقائی بزرگترین حیوانات روی خشکی هستند. آنها که از فیل های آسیایی بزرگتر هستند ، بوسیله گوش های بزرگتر خود که تا حدی شکل آنها شبیه به شکل قاره آفریقاست مشخص می شوند. وقتی گرمای آفریقا بسیار زیاد است ،گوش های فیل ،گرما را از خود بیرون می کند تا این حیوان خنک شود.فیل ها شیفته آب هستند و از دوش گرفتن با آبی که از خرطوم هایشان بالا کشیده و بر روی همه بدن خود می پاشند، لذت می برند. آنها اغلب پوست خود را با پوشش محافظی از خاک اسپری می کنند.خرطوم فیل در اصل بینی بلندی است که از آن برای بوییدن، تنفس، تولید صدا، نوشیدن و همچنین ربودن چیزها مخصوصا غذا استفاده می کند. خرطوم فیل به تنهایی حدود صدهزار ماهیچه متفاوت دارد. فیل های آفریقایی در انتهای خرطوم خود دو زائده انگشت مانند دارند که به آنها کمک می کند چیزهای کوچک را بردارند. فیلهای نر و ماده آفریقایی هردو دارای عاج هستند که از آن برای حفر کردن زمین و پیدا کردن غذا و آب و کندن پوست درختان استفاده می کنند. فیل های نر آفریقایی از عاج های خود برای مبارزه با نرهای دیگر کمک می گیرند اما علاوه براین عاج فیل می تواند از خشم حیوانات خطرناک دیگر در امان بماند.فیل ها از ریشه ها، علف ها، میوه  و پوسته درختان تغذیه می کنند و مقدار بسیار زیادی از اینها را می خورند. یک فیل بالغ میتواند روزانه تا 136 کیلوگرم غذا بخورد.این حیوانات گرسنه خیلی نمی خوابند و مسافت های طولانی را در پی یافتن ذخیره های بزرگ غذا می پیمایند تا بتوانند نیاز  خود را برطرف کنند.فیل های ماده همراه با بچه های خود در گله های خانوادگی زندگی می کنند اما فیل های بالغ نر تمایل دارند که به تنهایی گردش کنند.داشتن یک بچه برای فیل ها تعهدی جدی را با خود به همراه می آورد. فیل ها دارای طولانی ترین زمان بارداری در میان پستانداران هستند (حدود 22 ماه). فیل ماده معمولا هر دوتا چهار سال یک فرزند به دنیا می آورد. هنگام تولد، فیل ها عموما 91 کیلوگرم وزن و یک متر قد دارند.فیل های آفریقایی بر خلاف منسوبین آسیایی خود، به سادگی اهلی نمی شوند.

اولین ممنوعیت فروش عاج فیل در سال 1989 اعمال شد یعنی پس از آنکه تعداد فیل های آفریقائی از یک میلیون و سیصد هزار عدد به ششصد و بیست و پنج هزار رسیده بود . اما بعدا چهار کشور زیمبابوه ، بوتسوانا، نامیبیا و آفریقای جنوبی اجازه یافتند تنها عاج فیل هائی را بفروشند که در اثر عوامل طبیعی کشته شده و یا در اثر وحشی شدن و دیوانگی با گلوله محافظان محیط زیست از پای درآمده اند .بنابر این از سال 1990 سالانه بیش از پنجاه تن عاج فیل از چهار کشور آفریقائی بمعرض فروش گذاشته شد. افزایش تقاضا برای عاج فیل یکی از دلایل اقدامات شرکت های تجاری- دلالی در سطح جهان برای لغو ممنوعیت شکار فیل می باشد.فعالان محیط زیست می گویند شکارچیان غیرقانونی ترجیح می دهند یک باره گله فیل ها را با هم شکار کنند تا جمع آوری عاج های آنها آسان تر باشد. یعنی برای به دست آوردن 50 تن عاج ده هزار فیل باید قتل عام شوند.در این روزها زامبیا نیز خواستار فروش قانونمند عاج فیل در جهان شد. زامبیا معتقد است که باید در بازار عاج فیل که به خاطر قوانین موجود دچار مشکلاتی شده وارد شود و به شکلی قانونمند از منافع تجارت آن در جهان بهره مند شود. آنها اعتقاد دارند که قانونمند کردن تجارت عاج فیل در جهان سبب کم شدن تجارت غیر قانونی آن و از بین رفتن نسل فیل ها می شود.کشورهای بوتسوانا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه هم عاج های ضبط شده از قاچاقچیان حیات وحش را به خریدارانی از چین و ژاپن عرضه کرده و درآمد به دست آمده را در طرح های حفاظت از فیل های آفریقایی هزینه می کنند.بعضی از گروه های طرفدار حفاظت از محیط زیست با انتقاد از این اقدام می گویند این کار شکارچیان را به کشتار فیل ها و فروش غیرقانونی عاج آنها تشویق می کند.گروه های طرفدار محیط زیست درباره افزایش تجارت عاج فیل که بی شک کشتار بی رویه فیل ها و خطر انقراض نسل آنها را در پی خواهد داشت ، هشدار داده و گفته اند اگر سازمان ملل فروش عاج فیل به چین را تصویب کند یعنی پای برگه منقرض کردن فیل ها در آفریقا را امضا کرده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.