دلایل ایجاد خطوط سفید روی ناخن چیست؟

بررسي ها نشان مي دهند، یکی از دلایل ایجاد خطوط سفید روی ناخن ضربه است

دکتر همایون مژدهی آذر متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از شکایت های نسبتا رایج این است که روی سطح ناخن یک سری خطوط سفید و صدفی رنگ پیدا می شود.
 
گاهی اوقات این خطوط حرکت می کنند و فرد مراجعه کننده اذعان مي كند در 1 ماه و 2 ماه پیش این خطوط در پایین قرار داشته و بعد به سمت بالا حرکت می کند گاهی این خطوط در چندین ناخن دیده می شود و گاهی این خطوط تکه تکه و گاهی به صورت خط نیست و به صورت نقاط سفید رنگ در سطح ناخن دیده می شود.
 
مژدهی آذر ادامه داد: رشد ناخن های دست و پا در ماه 1mm است به این ترتیب هر ناخن در ماه 1 میلی متر بالا می آید و ناخن جدید جای ناخن قدیم را می گیرد.
وی افزود: محل اصلی ناخن جدید ریشه ناخن است ریشه ناخن در قاعده  ناخن در جایی به نام ماتریکس سلول ها (ناخن جدید ایجاد و آن را به سمت بالا حل ماتریکس که به طور حدودی در زیر هلال سفید رنگ ناخن قرار دارد).
 
هلال سفید رنگ در انگشت شصت مشخص است هر چقدر انگشت بلندتر باشد ماهک (ناحیه سفید رنگ) آن هم بلند تر است.
 
مژدهی آذر بیان کرد: ماهک به وسیله ی صفحه ناخن پوشیده می شود، یک نقطه ثقل در ناخن است جایی که ناخن به پوست می رسد در این ناحیه یک درزگیر وجود دارد که مانع می شود کف صابون، پودر لباس شویی گرد و خاک و انواع مواد شیمیایی به ماهک و سلول های ماتریکس دسترسی پیدا کند.
 
اگر به ناخن توجه کنیم می بینم این درزگیر به صورت نوار باریک در حاشیه ناخن در جایی که به پوست می رسد مشاهده می شود.
 
وی تصریح کرد: موادی مانند اسیدها، قلیاها، پودرها و مایع لباس شویی، صابون ها، نفت، بنزین، انوع سفید کننده ها و بسیاری از مواد دیگر، تماس مکرر با آب این درزگیر ها را حل می کنند و از بین می برند و دسترسی مواد شیمیایی را به ناحیه ماتریکس راحت می کند. گاهی اوقات ضربه های وارده به هر دلیل باعث آسیب در ناحیه ماهک ناخن می شود. بنابراین ناخن جدید با ناخن سالم تفاوت پیدا می کند و به صورت ته رنگ سفید خود را نشان می دهد.
 
بعد با رشد ناخن به سمت بالا و جایگزین شدن ناخن سالم با ناخن آسیب دیده در آن قسمت نقطه یا خط سفید به سمت لبه ی آزاد ناخن بالا می آید و تدریجا با چشم معمولی دیده می شود.
 
مژدهی آذر متذکر شد: در واقع نقطه ها یا خط های سفید عرضی یادگاری هستند از آسیب های شدید و یا گاهی ملائم و خفیف که در ماه های قبل به ریشه ی ناخن وارد شده است.
 
نکته قابل توجه این است که این خطوط سفید روی ناخن در ارتباط با کمبود کلسیم نیست و این سخن یک باور قدیمی و بیشتر سنتی است و هنوز هم نسل قدیم این مطلب را بیان می کنند و به نسل جدید هم انتقال می دهند.
 
وی توصیه کرد: در واقع این خطوط نزدیک به 90 درصد موارد بدون اقدام خاصی و به تدریج برطرف خواهد شد.
 
در مواردی هم هستند که خود به خود درمان نمی شود و نیاز به دخالت پزشک دارند و با توجه به اهمیت نقش صفحه ناخن و ناحیه درزگیر حاشیه ناخن در سلامت ریشه ناخن بهتر است که در تماس با مواد شیمیایی، گرد و خاک استفاده نشود و با چرب کردن انگشتان و ناخن دوام این ساختمان های مهم را بیشتر کنیم.
 
در این صورت ریشه ناخن خود ناخن سالم، محکم، شفاف و با رنگ طبیعی و یک دست تولید می کند./عط
برچسب ها: ناخن ، کلسیم ، پزشک ، سلول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
سحررمضانخواه صوفياني
۱۵:۵۱ ۱۸ دی ۱۳۹۶
سلام وخسته نباشيد من دخترم ٥ساله هستش ناخن شصت پاش داره مي افته ويه ناخن كوچيكش هم همين طور ،خواستم بدونم چه كمبودي داره وزياد أهل غذانيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
درمورد محصولات مراقبت ناخن من رسپینا رو معرفی میکنم این محصول کاملا گیاهی و بدون عوارض هست. رسپینا با دارا بودن پروتئین گندم، پروتئین شیر، ویتامین ث و کلسیم مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و استحکام ناخن را فراهم می‌کند.برای درمان خطوط طولی و لایه لایه شدن ناخن و درمان شکنندگی عالی عمل میکنه گواهی ثبت اختراع امریکا و ثبت اختراع ایران و همچنین مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران و مورد تایید انجمن متخصصین پوست ایران هست.
http://www.rospina.com
داروخانه ها دارن و میتونید از http://www.nikpak.com هم تهیه کنید