فاجعه خود کشی پیامدهای ماندگاری را به جا می گذارد

باز هم در گذر از پیاده روهای شهر چشم به سیاهی جوانی افتاد ولی این سیاهی با بقیه سیاهی فرق داشت زیرا که اقوام شخص با تأسف و اشک می ریختند به این دلیل که جوان از دست رفتشان خودکشی برای یک شکست کرده بود.

  به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، آمار خودکشی در جامعه رقم ناچیزی را به خود اختصاص داده است که طبق تحقیقات دانشگاهی انجام شده بر روی بازماندگان این فاجعه حدود 150 خانواده ی آسیب دیده در شهر تهران وجود دارند که هر یک از آنها برای شخص خودکشی کرده در خانواده شان دلایلی همچون داغ دیدگی، شکست عاطفی، استفاده از مواد مخدر، ناامیدی را اشاره کرده اند که در این گزارش بیشتر به این عوامل می پردازیم.

یک آسیب شناس در رابطه با تأثیرات و آمار خودکشی اظهار داشت: آمار خودکشی در جامعه رقم ناچیزی را در مقایسه با سایر آسیب های اجتماعی دارد ولی تأثیرات آن عمیق تر و خطرناک تر است و پیامدهای عاطفی، روانی، اجتماعی ماندگاری را به جای می گذارد به عبارت ساده تر خودکشی یک فرد را از بین نمی برد بلکه اکثر افراد خانواده اش را هم به همراه خود از بین می برد.

حاتمی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته وقوع خودکشی در نوجوانان و جوانان رشد چشمگیری داشته است گفت: به طور طبیعی در فرآیند رشد و تحول نوجوانان و جوانان، وقوع استرس ها، فشارهای مختلف روانی،‌ ناامیدی، شکست های پی در پی و افکار و تصورات زودگذر در مورد آسیب زدن به خود و مرگ مشاهده می شود.

وی در رابطه با عوامل ایجاد پدیده ی خودکشی اظهار داشت: مصرف مواد مخدر و روان گردان که باعث اختلال حواس و افسردگی می شود، شکست های عاطفی، داغ دیدگی، وجود تعارض در روابط بین فردی،‌ درگیری والدین یا همسالان،‌ تنهایی، عوامل بیولوژیکی و احساس گناه از عواملی هستند که طبق تحقیقات گرفته از قربانیان این فاجعه می توانند فرد را تا پای خودکشی بکشانند.

حاتمی با اشاره به اینکه داغ دیدگی و شکست عاطفی مهمترین عوامل بروز خودکشی است، گفت: تحقیقات به دست آمده از قربانیان این فاجعه نشان داده شده است که بیشتر این افراد در روابط عاطفی که داشتند شکست خورده اند و دست به دست به خودکشی زده اند و یا مرگ عزیزی را دیده اند که هیچگونه آن را نمی توانند باور کنند یا با آن کنار بیایند.

گفتنی است، که تحقیقات نشان داده شده است که با این که خودکشی به خود فرد و تصمیاتش مربوط می شود ولی باز هم پیشگیری هایی برای آن وجود دارد که از جمله این پیشگیری ها تعلیمات خانواده و بالا بردن ظرفیت خود در برابر مشکلات است و در مرحله ی بعد می توان شخص مبتلا شده به این مشکلات را به پزشک مربوط بود تا شاید بتوان فاجعه خودکشی را تا حدی کاهش داد./ز

برچسب ها: خود کشی ، حاتمی ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار