4 درصد مس دنيا در ايران است

معاون اكتشاف سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني با بيان اينكه 4 درصد ذخاير مس دنيا در ايران شناسايي شده است ، گفت: از 630 ميليون تن مس خالص جهان حدود 30 ميليون تن آن در ايران است و ايران در آسيا پس از اندونزي و مغولستان در رتبه سوم قرار دارد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران (شاتا) ، بهروز برنا  در همايش  تخصصي كانه زايي مس در ايران گفت:ايران كشوري صاحب معدن است و در 200 گنبد نمكي در زاگرس ذخاير مس وجود دارد كه جزو ذخاير خوب محسوب مي شود و يكي از آنها با 648 هزار تن با عيار 1.5 مجوز اكتشاف گرفته است.

وي گفت : مصرف مس و فعاليت در بخش مس بيش از 10 هزار سال است كه وجود دارد ، به طوري كه بيش از 500 معدن شدادي ( مهمترين مشخصه آنها حالت مورب اين معادن است كه با شيبي 45 درجه اي از سطح زمين به طرف عمق حفر شده اند) در ايران وجود دارد.

وي با بيان اينكه سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور توان بالايي از لحاط فناوري در اكتشاف مس دارد ، افزود: تاريخ مملو از فعاليت گسترده كارشناسان داخلي و خارجي در بخش ذخاير مس است و بر همين اساس در برخي محدوده ها و ذخاير قديمي در سيستان و بلوچستان و در حوزه ايران مركزي فعاليت هاي مناسبي انجام شده است.

برنا با تاكيد بر اهميت اكتشاف معادن موجود در كشور گفت: در قالب طرح اكتشاف سراسري مس ، اكتشافات با شتاب بيشتري صورت گرفت و كمربند مس پروفيري اروميه - دختر كه ادامه آن به پاكستان مي رسد ؛ در اولويت شناسايي قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه سه ورقه زمين شناسي در مركز كمربند مس پورفيري اروميه - دختر قرار دارد، اظهار داشت: لايه هاي اكتشافي مناطق كاشان و نظنر و سه ورقه در جنوب كشور در مناطق سبزوران و جبال بارز نيز تهيه شده است .

معاون اكتشاف سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور يادآور شد: همچنين منطقه مسجد داغي در شمال غرب كشور در زون (کانون) ارسباران از سوي سازمان زمين شناسي معرفي شد و در بخش مركزي آن نيز چندين منطقه مس شناسايي شد كه شاخص ترين آن منطقه مس كرور است.

به گفته وي خوشبختانه صنعت مس در كشور بومي شده و بهترين نهادي كه قادر است فعاليت هاي اكتشاف مس را در كشور به طور متمركز انجام دهد شركت ملي مس است كه در حال حاضر 4 ميليون متر حفاري دارد و به معرفي 800 ميليون تن ذخيره مس در كشور منجر شده است.

برنا با بيان اينكه بيشتر مطالعات براي  شناسايي مس در شمال غرب و جنوب شرقي كشور انجام شده است ، گفت:مطالعاتي در مناطق مركزي كشور نيز انجام شده كه كشف مس پروفيري كهند واقع در اردستان و همچنين در استان مركزي نتيجه آن است.

وي با بيان اينكه منطقه سلفچگان در اولويت اكتشافي سازمان قرار دارد ، خاطرنشان كرد: 6 نوع كانه زايي در دنيا وجود دارد كه همگي آنها در كشورما موجود است و تنها در سه استان خوزستان، گيلان و بوشهر مس مشاهده نشده است و در بقيه مناطق كشور مس وجود دارد.

معاون اكتشاف سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور با بيان اين كه كارشناسان همچنان فعاليت هاي اكتشافي را براي شناسايي مناطق داراي پتانسيل مس ادامه مي دهند ، تصريح كرد: بر اساس آمار نقشه پراكندگي ذخاير مس با 6 نوع تيپ كانه زايي كه 929 منطقه را در بر مي گيرد به همت كارشناسان سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور تهيه شده است.

برنا گفت: در منطقه البرز نيز براي نخستين بار پتانسيل مس بررسي شده است.

به گفته وي بر اساس آمار ايران رتبه هفدهم را در توليد مس در دنيا به خود اختصاص داده است  و 2 درصد توليد جهاني مس به كشورمان تعلق دارد./عب
برچسب ها: مس ، اکتشاف ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار