55 زنداني گوانتانامو آزاد مي شوند

اين فهرست شامل اسامي و شماره هاي سريال حدود يک سوم از187 مظنون تروريسم است که با گذشت بيش از 11 سال از حملات يازده سپتامبر سال 2001 به خاک آمريکا، همچنان در اين پايگاه دريايي آمريکا در جنوب کوبا نگهداري مي شوند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاري فرانسه ، دولت آمريکا روز جمعه براي نخستين بار فهرستي از 55 زنداني گوانتانامو را که با آزادي آنها موافقت شده است، منتشر کرد.
شمار قابل توجهي از اين افراد، يمني هستند و آمريکا نگران بازگرداندن اين دسته از زندانيان گوانتانامو به کشور خود است جاييکه ممکن است اين افراد مجددا درگير فعاليت هاي تروريستي شوند.
باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا ماه ژانويه سال دو هزار و ده با اشاره به اوضاع امنيتي يمن، انتقال زندانيان گوانتانامو را به اين کشور به حال تعليق درآورد.
از سال دو هزار و نه، مقامات دولت آمريکا، هويت زندانياني را که با آزادي يا انتقال آنها موافقت شده، مخفي نگه داشته و اعلام کرده اند انتشار علني نام اين افراد مانع تلاش هاي ديپلماتيک براي هماهنگ کردن انتقال آنها به مکان هاي «امن و قابل اطمينان» مي شود ولي وکلاي دولتي با مطرح کردن شکايتي در دادگاه منطقه کلمبيا در واشنگتن پايتخت آمريکا، اعلام کردند «شرايط تغيير کرده است» به گونه اي که ديگر نيازي به مخفي نگه داشتن اسامي زندانيان نيست.
آنها اعلام کردند تلاش هاي آمريکا براي اسکان مجدد زندانيان گوانتانامو عمدتا موفقيت اميز بوده است.
آنها خاطر نشان شدند بيست و هشت زنداني از سال دو هزار و نه تاکنون به کشورهاي خود بازگردانده شده اند و چهل زنداني ديگر نيز به ديگر کشورها انتقال يافته اند.
از زمان گشايش زندان گوانتانامو در سال دو هزار و دو، نه زنداني تاکنون در اين زندان جان باخته اند.
 اوباما بلافاصله پس از به قدرت رسيدن، دستور تعطيلي زندان گوانتانامو را تا ماه ژانويه سال دو هزار و ده صادر کرد ولي طرح هاي وي در پي مخالفت شديد کنگره آمريکا به علت نگرانيهاي امنيتي نمايندگان، به سرعت شکست خورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار