تبریز/

امکانپذیر شدن پخش یکنواخت آب با اجرای آبیاری قطره ای

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کنترل یکنواخت پخش آب در این سیستم از آبیاری را باید به عنوان یکی از امتیازهای مهم آبیاری قطر ای قلمداد کنیم.

احمد احمدی فر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: کودهای قابل حل شدن را می توان در اّب آبیاری تزریق و به پای بوته ها رساند.

وی تصریح کرد: استفاده از آبیاری قطره ای، هزینه کارگری پخش نمودن کود را کاهش داده و کود فقط در محل ریشه گیاه قرار می گیرد.

احمدی فر ادامه داد: در صورتی که در ردیفی گیاه کشت نشود، قطره چکان ها در آن ردیف حذف شده و امکان رفت و آمد در آن ردیف برای کنترل سیستم و وضعیت محصول فراهم خواهد شد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره ای به امکانپذیر شدن بهره گیری از آب شور در این سیستم از آبیاری یادآور شد: خاک در سیستم آبیاری قطره ای رطوبت متعادلی داشته و می توان از آِّبی با شوری بیشتر نسبت به سایر روش های آبیاری استفاده نمود.

وی اظهار داشت: کارشناسان خاک های شنی و خاک هایی با بافت متوسط را برای اجرای آّبیاری قطره ای خیلی مناسب می دانند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: اگر باغ یا مزرعه دارای شیب تند باشد، بعد از قطع آب، قطره چکان های پایین تر همچنان به تخلیه آب موجود در لوله های بالادست ادامه می دهند.

احمدی فر تاکید کرد: با طراحی مناسب می توان از سیستم آبیاری قطره ای برای همه زمین ها با پستی و بلندی و شیب های تند، زمین های صخره ای و فواصل نامنظم و اندازه های مختلف درختان استفاده کرد./س

برچسب ها: آب ، اجرا ، قطره ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.