برای افت قند خون شبانه چه کار باید کرد؟

اگر بارها و بارها برای شما اتفاق افتاده که نصف شب دچار افت قند خون شده اید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

دکتر نفیسه خالد بیگی، فوق تخصص غدد و بیماری های متابولیک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در پاسخ به اینکه چه کار کنیم تا نصف شب دچار افت قند خون نشویم گفت: اگر انسولین تزریق می کنید یا از داروهایی مانند گلی بنکلامید یا گلی کلارید استفاده می کنید باید آنها را قبل از شام استفاده کنید تا دچار افت قند خون در نصف شب نشوید.

وی در ادامه مطلب افزود: اگر هم از تزریق لانتوس در شب استفاده می کنید زیاد انتظار افت قند خون شبانه نداریم ولی بیماران معتقدند اگر به جای شب صبح ها تزریق کنند خطر افت کمتری دارند.

این فوق تخصص غدد تصریح کرد: راه دیگر برای کاهش افت قند خون شبانه اين است كه حتما یک میان وعده باید قبل از خواب دریافت کنند (با مشورت پزشک) البته اندازه گیری قند خون موقع خواب می تواند به خوردن میان وعده یا نخوردن آن کمک کننده باشد.

بیگی اظهار داشت: اگر قند خون موقع خواب کمتر از 160 باشد باید یک میان وعده بخورید.

وی در ادامه گفت: همچنین راه دیگری برای جلوگیری از افت قند خون شبانه این است که همراه غذایتان کمی پروتئین (پنیر-حبوبات و انواع گوشت) در شب مصرف کنید.

بیگی تاکید کرد: البته اغلب اوقات کم کردن دوز انسولین یا دارو بهترین تصمیم است.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر در روزهایی که زیاد ورزش می کنید دچار افت قند خون شبانه می شوید باید در آن روزها دوز انسولین خود را کم کنید.

این فوق تخصص غدد در ادامه در خصوص اینکه چرا قند خون بعضی از افراد که صبح ناشتا هستند بالاست گفت: عوامل مختلفی می تواند روی قند خون ناشتا اثر بگذارند.

وی در ادامه مطلب خود افزود: بدن شما در طول روز قند را در کبد ذخیره می کند و بعضی مواقع که غذا نمی خورید مثل نصف شب آنها را به خون آزاد می کند.

این فوق تخصص غدد تصریح کرد: از طرف دیگر هورمون هایی که در طول شب تولید می شوندعلیه انسولین عمل می کنند و مجموعه این عوامل می توانند روی قند خون ناشتا اثر بگذارند.

امیري اظهار داشت: برای افرادی که انسولین می زنند قند خون ناشتا بالا می تواند به این علت باشد که موقع خواب انسولین کافی دریافت نمی کند.

وی تاکید کرد: اگر اغلب روزهای هفته قند خون بالایی در زمان صبح یا هر موقعی از روز دارید با پزشک خود در میان بگذارید.

امیری خاطر نشان کرد: همیشه دفترچه قند خون خود را نزد پزشک ببرید چرا که این اطلاعات روی تصمیم گیری پزشک می تواند اثر بسزایی داشته باشد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار