دلالان بازيگران پيدا و پنهان اقتصاد

امسال نام دلالان يكي از پركابردترين واژه ها در حوزه خبر بوده است به طوري كه هر از چندگاهي اخباري مبني بر افزايش ناگهاني قيمت كالاهاي مختلف شنيده مي شود كه مسئولان امر عامل آن را حضور دلالان مي دانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ ماجراي حضور دلالان در بخش هاي مختلف اقتصادي كشور اتفاق تازه مخصوص امروز نيست.

پيش از اين بيشتر تمركز دلالان در بازار مسكن خلاصه مي شد به طوري كه با سير طولاني مدت سودآوري و فرارسيدن دوره ركود تورمي همزمان با اوج گيري بازار سكه و ارز واسطه ها از بازار مسكن خارج شده و به سمت بازارهاي موازي هدايت شدند.

بر اساس اين گزارش دلالان با حضور در بازار سكه و ارز به ايجاد اختلال در اين بازار ها پرداختند و با كسب سودهاي فراوان در كوتاه مدت با سوء استفاده از شرايط حاكم راهي بازارهاي ديگري مانند خودرو، كالاهي اساسي ،محصولات كشاورزي و .... شدند.

در تازه ترين اقدام سودجويان كه چندي پيش همزمان با فرا رسيدن عيد غديرخم  رخ داد؛ پول نو در بانک هاي شهر ناياب ولي در دست دلالان هميشه در صحنه به وفور يافت مي شد كه اين امر عاملي براي به وجود آمدن بازار سياه پول نو شد.

در بازار اسکناس نو كه براي هديه دادن به دوستان و آشنايان داغ مي شود خريداران ناچار در اين بازار سياه پول، يك بسته اسكناس 100 توماني به ارزش 10 هزار تومان را با 35هزار تومان اضافه تر خريداري كردند.

سوالي که هر ساله نزديک عيد غديرخم و همچنين عيد نوروز در ذهن بسياري از مردم نقش مي بندد اين است كه چرا باید افراد خاص با دلالی پول‌های کلان به جیب بزنند؟! اين سوال بي جوابي است كه اين روزها در ساير بخش هاي اقتصادي نيز مطرح مي شود.

دلالان كه هيچ وقت از بازار سير نمي شوند اين بار آه وزارت ارشاد را هم درآوردند به طوريكه اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با نگارش نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت ، از سوء استفاده برخی دلالان از وضعیت کاغذ و تأثیر نامطلوب آن بر میزان مطالعه در سطح جامعه ابراز نگرانی كرده است.

در حالي كه دلالان در بازار جولان مي دهند صحبت از تلاش براي مبارزه با اخلال گران در كوتاه مدت جوابگو است ولي بعد از مدتي دلالان مانند قارچ هاي سمي از بازاري ديگر سر در مياورند.

حضور دلالان به بازارهاي پايتخت ختم نمي شود و این داستان که کشاورزی می کارد و دلالان درو می کنند حکایت تکراری است که هر سال در گوشه كنار كشور روایت می شود به طوري كه به عنوان آفتي در زمان برداشت به جان محصولات كشاورزي مي افتند.

بر اساس اين گزارش هر سال با رسیدن فصل برداشت هر محصولی، واسطه ها بازار را به دست می گیرند و قیمت یک محصول را تعیین می کنند و در این میان تفاوت قیمت میوه یا یک محصول کشاورزی از مزرعه تا بازار چند برابر می شود.

اين درحالي است كه كشاورزان و باغداران سالانه هزینه های زیادی را برای تهیه کود ،سم، هرس، کارگران و آبیاری محصول پرداخت می کنند اما زمان برداشت و فروش محصول مجبورند به نرخ بسیار پایینی محصولاتشان را به واسطه ها فروش برسانند.

بنا بر گفته ايرج لاهوتي عضو کمیسیون عمران مجلس شوراي اسلامي؛ پیشتر دولت به کشاورزان وام و مساعده با بهره اندک می داد و کشاورز می توانست هنگام کاشت کود مرغوب و تجهیزات مورد نیاز را تهیه کند اما سال هاست که این مساعده ها از میان برداشته شده و کارخانه ها و دلالان به کشاورزان وام می دهند.

در مصداق اين عبارت كه هر دم از اين باغ بري مي رسد ..... در روزهاي اخير تفاوت قیمت فروش تخم مرغ با نرخ واقعی حكايتي ديگر در اين آشفته بازار است كه مسئولان امر عامل آن را عوامل تکراری و همیشه در صحنه واسطه‌ها و دلالان عنوان می‌کنند.

در اين رابطه طلاکش دبیر کانون سراسری انجمن‌های پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار اظهار داشت: در صورتی که بارها شناسنامه‌دار شدن تخم‌مرغ را پیگیری کردیم مسوولان اهمیتی به آن نداده و تخم‌مرغ همچون محصولات تره‌باری و فله‌ای عرضه می‌شود لذا دست دلالان برای مانور قیمت باز است

ماجرا به همين جا ختم نمي شود چراكه دلالان با حضور در بورس كالا در سطح گسترده تري از اقتصاد كشور موجب ايجاد اختلال شده اند.

به گفته بخشي كارگزار بورس؛ افراد خاصی با واسطه‌گری میان صنایع و بورس پول‌های کلانی را به جیب مي زنند، به طوري كه در بورس كالا یک سری افراد خاص به دلالی محصولات پرداخته و متأسفانه در جريان اين واسطه گري محصولات را با دو برابر قیمت به دست تولیدکنندگان می‌رسد.

درحالي كه اقتصاد بدون حضور واسطه ها رونقي نخواهد داشت، حضور بيش از حد آنان نيز موجب اختلال و آشفتگي مي شود ؛ حال بهتر نيست كه مسئولان به جاي حذف كامل واسطه ها اقدامي براي ساماندهي آنان بر اساس مديريت شناور انجام دهند تا به جاي برهم زدن بخش هاي اقتصادي كشور در سالي كه به نام حمايت از توليد، كار و سرمايه ايراني نام گذاري شده است موجبات شكوفايي اقتصادي كشور را هرچه بيشتر فراهم كنند

گزارش از زينب عبدي و مريم انصاري


برچسب ها: دلالان ، اقتصاد ، ارز ، سکه ، سود ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار