خوزستان/

شیوه نادرست تغذیه یكی از عوامل افزایش بیماری دیابت در كشور است

معاون بهداشتی دانشكده علوم پزشكی آبادان گفت: شیوه نادرست تغذیه یكی از عوامل افزایش بیماری دیابت در كشور است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ دكتر' مرتضی جعفری' به مناسبت روز جهانی دیابت افزود: استرس در جامعه به همراه تغذیه نادرست موجب شده تا بیماری دیابت گسترش یابد به گونه ایكه درآینده به یك سونامی دیابت تبدیل می شود.

وی گفت: باید با همكاری متخصصان، مسوولان اجرایی، دست‌اندركاران رسانه‌های جمعی و تمام اقشار جامعه این معضل را مهار كنیم.

دكتر جعفری افزود: دیابت در نتیجه اختلال مزمن متابولیك یا سوخت و سازی در بدن است و بیماری قند هنگامی بوجود می‌آید كه هورمون انسولین ،عامل تنظیم ‌كننده قند خون، یا به اندازه كافی در بدن تولید نمی‌شود یا بافت‌های بدن به آن به درستی پاسخ نمی‌دهند، در نتیجه سوخت و ساز قند در بدن مختل می‌شود و قند خون از حد طبیعی خود بالاتر می‌رود، و در نهایت علائم شاخص دیابت به صورت پرخوری، پرنوشی و پرادراری ظاهر می‌شود.

وی گفت: هورمون انسولین كه از سلول‌های جزایر لانگرهانس در غده لوزالمعده به درون خون ترشح می‌شود، كاركردهای مختلفی در بدن دارد، و از جمله ورود قند را از خون به درون سلول‌ها تسهیل می‌كند تا سلول‌ها بتوانند برای تامین انرژی خود از آن استفاده كنند.

معاون بهداشتی دانشكده علوم پزشكی آبادان افزود: در صورت كمبود یا بی تاثیری انسولین قند نمی‌تواند وارد سلول‌ها شود، در نتیجه قند خون بالا می‌رود. بالا رفتن قند خون علاوه بر ایجاد علائم حادی كه در بالا به آن اشاره شد، در درازمدت باعث آسیب رساندن به تقریبا هرعضو حیاتی بدن از جمله قلب، مغز، چشم، كلیه‌ها و غیره می‌شود.

دكتر جعفری، دیابت را بر حسب علت ایجاد بیماری به دو گروه عنوان كرد و گفت: دیابت نوع یك یا دیابت نوجوانان، كه نوعی بیماری خودایمنی است و در نتیجه تخریب نابجای سلول‌های مولد انسولین بوسیله دستگاه ایمنی بدن رخ می‌دهد. علت این بیماری كه معمولا افراد را در سنین نوجوانی درگیر می‌كند، دقیقا مشخص نیست و درمانی هم برای آن وجود ندارد.

وی اظهار داشت: این بیماران مجبورند از همان ابتدا با تزریق انسولین خارجی كمبود این هورمون را در بدن رفع كنند و قند خود را در حالت عادی نگه دارند.

معاون بهداشتی دانشكده علوم پزشكی آبادان افزود: دیابت نوع دو یا دیابت بزرگسالان معمولا در میانسالی بروز می‌كند و زمینه ارثی در ایجاد آن دخیل است.

وی افزود: این نوع دیابت به علت مقاومت پیدا كردن سلول‌های بدن به انسولین رخ می‌دهد و لوزالمعده مبتلایان به این نوع دیابت انسولین تولید می‌كند، اما این مقدار آنقدر كافی نیست كه سطح قند خون یا گلوكز را در حد عادی حفظ كند، یك عامل مهم در ایجاد مقاومت به انسولین و بالارفتن قند خون در این بیماران چاقی آنها است.

دكتر جعفری گفت: دیابت نوع دو درمان ندارد اما كارهای مختلفی می‌توان برای مدیریت درمان و نیز پیشگیری از آن انجام داد.

وی خاطرنشان كرد كه برای كنترل و جلوگیری از این بیماری باید رژیم غذایی سالم مصرف كرد، به مقدار كافی ورزش كرد و وزن خود را متعادل نگهداشت.

وی اظهار داشت: بیمارانی كه این اقدامات در آنها موثر واقع نشود، معمولا درمان آنها با قرص‌های خوراكی پایین‌آورنده قند خون انجام می‌شود؛ البته ممكن است در درازمدت این قرص ها تاثیر خود را از دست بدهند و بیمار مجبور شود با تزریق انسولین قند خون خود را طبیعی نگهدارد.

معاون بهداشتی دانشكده علوم پزشكی آبادان گفت: كنترل دقیق دیابت و طبیعی‌كردن قند خون در هر دو نوع این بیماری می‌تواند باعث جلوگیری از بروز عوارض درازمدت تهدید كننده حیات ناشی از آن شود و عمر طبیعی بیماران را تضمین كند.

دكتر جعفری افزود: دیابت نوع دو بسیار شایع ‌تر از دیابت نوع یك است به طوری كه 90 تا 95 درصد بیماران به نوع دو دیابت مبتلا هستند.

وی گفت: پیش بینی می شود تا 20 سال آینده جمعیت مبتلایان به بیماری دیابت 25 نفر در یكهزار نفر افزایش خواهد یافت.

دكتر جعفری افزود: باید سعی شود افراد رژیم غذایی متنوعی داشته باشند تا مصرف غذاهای تكراری برایشان خسته ‌كننده نشود و فعالیت بدنی افزایش یابد بصورتیكه بطور متوسط روزانه 30 دقیقه حركات ورزشی انجام شود./س


برچسب ها: شیوه ، تغذیه ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.