رئيس سازمان انرژي اتمي اعلام كرد

راه‌اندازي نيروگاه اراك با سوخت مجازي/ شهيد شهرياري از متقين بود

رئيس سازمان انرژي اتمي موفقيت‌هاي بدست آمده در فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را مرهون عملکرد شهرياري دانست و گفت: شهيد شهرياري يکي از متقين بود؛ با وجود تحريم‌ها به فعاليت خود در زمينه هسته‌اي ادامه خواهيم داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي ظهر امروز(چهارشنبه) در مراسم دومين سالگرد شهيد شهرياري که در مسجدالزهراي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، گفت: من در طي 16 سال همكاري با شهيد دکتر شهرياري وي را به سادگي آيات اول سوره بقره و اعماق آن مي‌دانم چرا که شهيد شهرياري يکي از متقين بود و به جايگاه اعلاي خود نزد خداوند نيز رسيد.

وي در ادامه با اشاره به سطح بالاي علمي شهيد شهرياري اظهار داشت: شهيد شهرياري کسي بود که اعمال و گفتارش جاذبه خاصي داشت و در جهاد علمي داراي عرق ملي بود.

رئيس سازمان انرژي اتمي اضافه كرد: با پیروزی انقلاب اسلامی توانستیم مرکز تصمیم‌گیری برای کشور را از خارج به داخل منتقل کنیم و بازسازی کشور را انجام دهیم. در این سالها 17 هزار شهید ترور داده‌ایم و این ترور‌ها برای این بود که نظام ما نتواند خود را تثبیت سرزمینی کند و آنها که این را نمی‌دیدند دست به ترور زدند و شروع به حذف کسانی که در خدمت کشور بودند کردند.

وي همچنين گفت: ما بعد از تثبیت سرزمینی و سیاسی در دوران تثبیت علمی و فنی قرار داریم که ایثارگری خاص خود را می‌طلبد. جامعه‌ی علمی ما امروز در این عرصه با خطرهای بسیاری از سوی دشمنان واقع شده است؛ البته نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ما تلاش کردند روزنه‌های نفوذ دشمن را پیدا کنند و برخی‌ جاها آن را کشف کردند البته در برخی مواقع غفلت کرده‌ایم و گاهی هم آنها را ساده گرفتیم و خباثت‌شان را درک نکردیم. اما شهادت عزیزانمان نشان داد که توطئه دشمن حساب شده است و افراد را به خوبی شناسایی می‌کنند و به دنبال مهره‌های اصلی می‌گردند که اين امر پس از شهادت سه دانشمند هسته‌اي  براي جامعه ما روشن‌تر و تلاش ما براي ادامه دادن راه اين عزيزان استوارتر شد.

رئيس سازمان انرژي  اتمي در ادامه تصريح کرد: شهيد شهرياري در زمينه پژوهشي داراي توانايي‌هاي بي‌نظيري بود و به خوبي در مسائل تجربي وارد مي‌شد و آينده را مي‌ديد و در جايي که نياز به مديريت اجرايي داشت هم خوب انجام وظيفه مي‌کرد و از اين امر ابايي نداشت.

وي اضافه کرد: شهرياري داراي سخاوت علمي بود که دانسته‌هاي علمي خود را با ديگر همکاران و اساتيد مطرح مي‌کرد، در توليد سوخت تهران شهرياري اصرار داشت که اين را با افرادي که در رآکتور اصفهان فعاليت مي‌کردند در ميان بگذارند که اين امر بعد از شهادت ايشان به ثمر رسيد.

عباسي، شهيد شهرياري را از موسسين اصلي انجمن هسته‌اي دانست و افزود: موفقيت هسته‌اي کشور ما مرهون زحمات و مجاهدتهاي شهيد شهرياري است، چرا كه وي در دوران حيات خويش حدود 500 نفر از افراد را در زمينه هسته‌اي آموزش داده و در پيشرفت جامعه هسته‌اي کشور نقش موثري داشته است.

وي با بيان اينكه شهید شهریاری موسس رشته کاربرد پرتوها در کشور بود و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتر این رشته ایجاد شد، گفت: اکنون ما در سازمان انرژي اتمي معاونتي را به عنوان معاونت کاربرد پرتوها در سازمان انرژي اتمي ايجاد کرده‌ايم که اولويت آن براي سازمان انرژي اتمي برابر توليد انرژي در نيروگاه‌هاست.

عباسي خاطرنشان کرد: از جمله خدماتي که شهرياري انجام داد براي مثال تحقيقاتي بر روي پرتوها براي نگهداري خرما در سردخانه‌ها بود که اکنون با همکاري سازمان کشاورزي استان مرکزي به صورت پايلوت از اين فناوري هسته‌اي براي پروژه‌هاي کشاورزي خود استفاده مي‌کند.

وي با اشاره به اينکه اکنون استانداران خواهان استفاده علمي از انرژي هسته‌اي هستند گفت: اکنون استانداران هر استان خواهان استفاده علمي از فناوري هسته‌اي در محصولات و صنايع خود هستند، براي مثال استان فارس خواهان ايجاد رآکتور مرکز تابش و توسعه کشاورز هسته‌اي در اين استان شده است که کاربرد صنعتي اين کار بيشتر با وزارت نفت و صنايع است.

رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به توانايي ايران در محاسبات رآکتور هسته‌اي تصريح کرد: اکنون به همت جوانان در زمينه فعاليت‌هاي هسته‌اي رشد بسياري داشته‌ايم و اين نکته را بايد بگوييم که شهيد شهرياري در بحث سوخت هسته‌اي خط شکن شد و با شبيه‌سازي محاسبات هسته‌اي و تهيه نرم افزار، کمک بسياري براي تبديل uf6 به کيک زرد انجام داد و فعاليت‌هاي او پس از شهادتش توسط همکاران او ادامه خواهد يافت.

عباسي همچنين با اشاره به گمانه‌زني‌ها و شايعاتي درباره نيروگاه بوشهر گفت: الحمدالله کارخانه‌ها و نهادهاي ما در هر جايي که هستند از ايمني لازم برخوردارند اما حادثه در هر جايي ممکن است رخ دهد و صنايع ما نيز خالي از اشکال نيستند که علي رغم اينکه متوجه اقدامات تروريستي هستيم تا به حال توانسته‌ايم حملات دشمن را رد کرده و در اين امر موفق باشيم.

وي در تبيين دستاوردهاي اخير انرژي هسته‌اي تصريح کرد: رآکتور بوشهر اکنون به مراحل نهايي خود رسيده است و با بازبيني‌هاي نهايي انجام شده است و اشکالاتي که در طول يک ساله با آن روبرو بوديم رفع شده و اين نيروگاه در آينده نزديك وارد مدار خواهد شد.

عباسي همچنين در مورد نيروگاه اراك نيز گفت: اين رآکتور نيز بدون هيچ مشکلي در حال فعاليت است و در فعاليت آن با مشکل علمي و فني روبرو نخواهيم بود و در آينده‌اي نزديک شاهد راه اندازي رآکتور اين نيروگاه با سوخت مجازي خواهيم بود.

رئيس سازمان انرژي اتمي اضافه کرد: ايران علي‌رغم تحريم‌هاي موجود  رشد قابل توجهي در ساخت و بهره‌برداري ماشين‌هاي سانتريفيوژ داشته است که اين از برکات خون شهيدان است كه قطعا غني‌سازي را ادامه خواهيم داد.

وي در پايان خاطر نشان کرد: راه روشن جهاد علمي با شهادت دانشمندان تمام نمي‌شود و به فضل خداوند در دستاوردهاي خوبي که در زمينه هسته‌اي داشته‌ايم با وجود تحريم‌ها توسعه خود را در اين زمينه بيشتر خواهيم کرد.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار