سلطانيه در گفتگوي ويژه خبري تشريح كرد

توانايي ايران در حل مشکلات کشورهاي عضو عدم تعهد/ چشم‌انداز جنبش عدم تعهد در دهه دوم قرن 21

نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با تأکيد بر توانايي ايران به عنوان رئيس جديد جنبش غيرمتعهدها براي کاهش بسياري از مشكلات كشورهاي عضو عدم تعهد گفت: در جلسه علني كه وزرا يا سران در حال سخنراني بودند ديپلمات‌هاي ايراني به دنبال رايزني بودند تا با اكثريت آراء بيانيه تصويب شود كه اين پتانسيل و توانمندي كشورمان را در هدايت اين جنبش در سه سال آينده نشان داد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با حضور علي اصغر سلطانيه نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به بررسي برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران پرداخت.

در ابتدا سلطانيه در پاسخ به سوالي پيرامون اينكه مهمترين وظيفه جمهوري اسلامي ايران پس از به دست گرفتن رياست گروه نم چه خواهد بود، اظهار داشت: در اين سه سال که مسئوليت سنگين و تاريخي برعهده كشورمان گذاشته شده و در اين رويدار بزرگ كه هفته گذشته شاهد آن بوديم ايران كانون توجهات جهاني شده بود.

وي تصريح كرد: نشست تهران، با نشست‌هايي كه در دوره‌هاي گذشته برگزار شده بود تفاوت‌هاي عمده اي داشت كه مهمترين آنها برگزاري نشست در فضايي دوستانه بود و تصويب بيانيه نهايي بدون اينكه با بحث‌هايي جدي مواجه شود.

سلطانيه با بيان اينكه هيئت مصري در نشست كارشناسانه و وزراي امور خارجه به ترتيب مسئوليت را به ايران واگذار كرد و مسئوليت ما از همان زمان سنگين‌تر شد، ادامه داد: ما بايد جلسه را اداره مي‌كرديم كه عملاً مسئوليت سنگيني بود و رايزني فشرده‌اي در اتاق‌هاي كناري براي برطرف كردن مشكلاتي كه در برخي پاراگراف‌هاي پيش‌نويس وجود دارد صورت مي‌گرفت.

نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اشاره به اينكه در بندهاي بيانيه، هرگاه مشكلي با كشوري داشتيم آن را به خارج از سالن برده و به گفتگو مي‌نشستيم، ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران پس از برعهده گرفتن اين نقش تاريخي ثابت كرد كه مي‌تواند عامل وحدت و انسجام باشد و قسمت‌هاي مختلف اين بيانيه را توانست با اجماع تصويب كند كه اين يك ديپلماسي فعال بود.

سلطانيه افزود: در جلسه علني كه وزرا يا سران در حال سخنراني بودند ديپلمات‌هاي ايراني به دنبال رايزني بودند تا با اكثريت آراء بيانيه تصويب شود كه اين پتانسيل و توانمندي كشورمان را در هدايت اين جنبش در سه سال آينده نشان داد.

وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به تفاوت‌هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي ميان اعضاي جنبش عدم تعهد چگونه مي‌توان بر مشكلات فائق آمد، تصريح كرد: واقعاً هماهنگي بين اين اعضا كار دشواري است و خوشبختانه در برگزاري اجلاس عدم تعهد توانستيم موفقيت‌هايي را كسب كنيم و از سوي ديگر سند نهايي كه توسط سران اجلاس عدم تعهد به تصويب رسيد را بايد از اين پس با مهارت و تأمل بيشتري دنبال كنيم.

نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اشاره به راهكارهاي مقابله با مشكلات و اختلاف نظرات اعضاي جنبش عدم تعهد افزود: يكي از حسن‌هاي برگزاري اجلاس عدم تعهد اين است كه اين جلسه مي‌تواند با ارائه راهكارهاي خود با چالش‌هاي پيش روي اعضاي جنبش، مقابله کند.

سلطانيه ادامه داد: مي‌توان با بروز اختلاف نظر در جلسات، جلسات را قطع كرده و با رايزني‌ مسائل را حل و فصل كرد تا از اين طريق بتوان بين اعضا وحدت ايجاد كرد.

وي با اشاره به رياست خود بر گروه 77 در وين عنوان كرد: در وين بنده يك سال تمام رياست گروه 77 که متشكل از 130 كشور بر عهده داشتم و توانستيم با ارائه راهکارهاي مناسب، بسياري از مشكلات را حل و فصل كنيم.

نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به رياست ايران در سه سال آينده بر جنبش عدم تعهد اشاره و خاطرنشان كرد: ايران با حسن نيت خود و همچنين پايبندي بر قوانين و ضوابط قطعا مي‌تواند در طول اين سه سال موفقيت‌هايي را حاصل کرده و بسياري از مشكلات كشورهاي عضو عدم تعهد را كاهش دهد.

سلطانيه در پاسخ به اين سوال كه علاوه بر اختلافات سياسي، اقتصادي در جنبش عدم تعهد همواره شاهد مخالفت‌هاي اردوگاه غرب و شرق با اين جنبش هستيم، راهكارهاي مقابله با اين مشكلات چيست؛ اظهار داشت: جنبش عدم تعهد تاكنون با چالش‌هاي زيادي مواجه بوده است كه قطعا از پس نيز دوچندان خواهد شد.

وي ادامه داد: در سازمان‌هاي بين‌المللي با توجه به جلساتي كه تشكيل مي‌شود معمولا جنبش عدم تعهد در مقابل گروه‌هاي غربي قرار مي گيرد كه طرف‌هاي غربي با مواضع مختلف در برابر اين جنبش موضع گيري مي‌كنند.

نماينده ايران در سازمان بين‌الملي انرژي اتمي با بيان اينكه برخي از كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد با برخي از كشورهاي غربي همكاري داشته و قراردادهايي را مبادله مي كنند، گفت: با توجه به اين امر ممكن است در بعضي مواقع، كشورهاي عضو عدم تعهد مجبور به عقب‌نشيني از مواضع خود شوند و در اين شرايط وظيفه ماست كه حاشيه‌ها را كنترل کرده و اجازه ندهيم كه مواضع جنبش به خط قرمز نزديك شود.

سلطانيه با اشاره به رونمايي كتاب فصل طلايي تاريخ جنبش عدم تعهد در روز سوم جلسه وزراي امور خارجه اظهار داشت: اين كتاب كه شامل 42 بيانيه طي ده سال گذشته در تاريخ جنبش عدم تعهد و مبني بر حمايت از برنامه هسته‌اي كشورمان بوده به زبان انگليسي منتشر شده و در بين حاضرين پخش شد.

نماينده كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه داد: زماني كه گزارش‌هاي مديركل ارائه مي‌شد، حاوي نكاتي مثبت و منفي بود و جنبش عدم تعهد به اين نكته رسيده بود كه بايد بر اساس اصول جنبش از خانواده خود حمايت كند.

سلطانيه با بيان اينكه كتاب منتشر شده مي‌تواند مرجعي براي دانشگاهيان و محققين باشد، اذعان داشت: در اين كتاب مطالب بسيار مهمي آورده شده كه به حق غيرقابل انكار كشورها در مورد انرژي هسته‌اي و اينكه اقدامات داوطلبانه به مسائل الزام‌آور حقوقي تبديل نشود، پرداخته شده است.

وي ادامه داد: جنبش عدم تعهد نيز پس از مقاومت جمهوري اسلامي ايران در برنامه هسته‌اي صلح آميز خود دريافت كه بايد حمايت‌هاي مستمري را انجام دهد، زيرا قرار گرفتن در كنار ايران مي‌تواند به نفع آنها نيز باشد و دستاوردهاي متنوعي براي آنها خواهد داشت.

نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خاطرنشان کرد: با نقشه راهي كه مقام معظم رهبري در ابتداي برگزاري جلسه سران ترسيم كردند، شاهد انسجام بيشتر در گروه نم خواهيم بود.

سلطانيه با اشاره به پيشنهاد ايران براي تغيير ساختارها تصريح كرد: تغيير ساختار در وين را آغاز كرده‌ايم و جمهوري اسلامي ايران موضوع تغيير ساختار در جلسه‌اي كه قرار است در دو هفته آينده آغاز شود را خواستار شده است.

وي با اشاره به مفاد بررسي شده در اجلاس عدم تعهد خاطرنشان كرد: مفادي كه مورد توافق نشست‌هاي كارشناسي ارشد، وزرا و سران مورد بررسي قرار گرفت 101 بند كه متشكل از 701 موضوع بود و در واقع مباحثات كلي، مناقشات و اختلاف نقطه نظرات و توافقات مورد رسيدگي قرار گرفت.

نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اظهار داشت: به موازات جمهوري اسلامي ايران سازمان بين‌المللي وين، گروه 77 و چين فعاليت داشته‌اند.

سلطانيه ادامه داد: گروه 77 در ابتدا با 77 كشور آغاز به كار كرد و چين هم بيش از يك دهه است كه نزديكي خود را با گروه 77 حفظ كرده و در تمام بيانيه‌ها اين گروه و چين در سازمان مسئول قرائت آن بوده‌اند.

وي با اشاره به مباحث مورد بررسي گروه 77 خاطرنشان كرد: گروه 77 به موضوعات تخصصي مي‌پرداخت؛ مثلا در راستاي بررسي موضوعاتي همچون كمك‌هاي مالي و برنامه بودجه آن سازمان را نقد و بررسي مي‌كرد.

نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ارزيابي خود از چشم انداز اجلاس جنبش عدم تعهد با توجه به پيچ تاريخي كه حوزه بين‌المللي با آن روبرو است، گفت: ما با چالش‌هاي جدي مانند تحولات بيداري اسلامي روبرو هستيم اما من فكر مي‌كنم با توجه به زمينه‌هايي كه جنبش عدم تعهد دارد، انتقاداتي كه به جنبش وارد مي‌كنم مانند نداشتن دبيرخانه به جنبش مطرح مي‌شود.

سلطانيه ادامه داد: بايد بدانيم كه در واقع بسياري از كشورهايي كه عضو جنبش عدم تعهد هستند در بيشتر اوقات ترجيح مي‌دهند كه مسائل و خواسته‌هاي خود را در سايه جنبش عدم تعهد مطرح كنند كه اين يكي از نقاط مثبتي است كه كشورها از جنبش عدم تعهد استفاده مي‌كنند، براي مثال كشورهاي حوزه‌هاي آمريكا و آفريقا و آسيا موارد و نكات خود را كه قادر به مطرح كردن آن نيستند در جنبش عدم تعهد مطرح مي‌کنند که اين امر يكي از پتانسيل‌هاي مثبت جنبش عدم تعهد است.

وي اضافه كرد: در يك نتيجه گيري كلي من فكر مي‌كنم هرچند چشم انداز جنبش عدم تعهد به سادگي محقق نخواهد شد و ما با چالش‌هاي جدي روبرو هستيم اما با توجه به سابقه‌اي كه جنبش عدم تعهد در دوره‌هاي پيشين خود داشته است و با توجه به ديدگاه‌هايي كه در اين اجلاس مطرح شد، مي‌توان اميدواري بسياري به نتيجه‌بخش بودن اين اجلاس داشت.

نماينده كشورمان در سازمان بين‌المللي انرژي اتمي گفت: نمي خواهم اغراق كنم اما نوع سخنراني‌ها و نوع عباراتي كه ازسوي برخي مسئولين كشورها مطرح شد با مواضع آن كشورها درساير اجلاس‌ها و مواضع آنها در جنبش عدم تعهد در سال‌هاي پيشين متفاوت بود كه اين شايد يك ارزيابي شخصي باشد اما فكر نمي‌كنم اشتباه كنم و بايد گفت كه اين كشورها در طول سي سال گذشته انقلابي‌تر يا به عبارتي اصولي‌تر شده‌اند.

سلطانيه خاطرنشان كرد: يكي از مواردي كه بسيار برجسته و پر رنگ در حول محورهاي سران كشورها مشخص بود اين بود که فضاي موجود در ايران بعنوان فضاي كشوري كه الگوي ديگر كشورهاست آنها را اميدوار كرده است.

وي تصريح كرد: من توصيه مي‌كنم يك گروه دانشگاهي سخنراني اين سران كشورها را در شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران با سخنراني‌هاي ديگر آنان در كشورهاي ديگر مقايسه كرده و به عنوان يك تحقيق دانشگاهي ارائه دهند و بايد گفت كه جنبش عدم تعهد نقطه عطفي در تحولات بين‌المللي و داراي پتانسيل‌هاي لازم براي بسترسازي و رسيدن به موفقيت بود.

نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ادامه به گزارش آمانو که در راستاي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران منتشر شده است، اشاره کرد و گفت: در اين گزارش نيز همانند ساير گزارش‌ها موردي که برجستگي خاصي داشته باشد ديده نشده است.

سلطانيه با بيان اينکه گزارش آمانو مانند ساير گزارش‌ها تنها داراي يک پيام مشترک است، تصريح کرد: در اين گزارش نيز کاملا مشخص است که هيچ گونه تخلفي در برنامه‌هاي هسته ايران مشاهده نشده ولي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همچنان به راستي آزمايي خود ادامه مي دهد، در نتيجه هيچ گونه مانعي از بازديدهاي بازرسان آژانس از تاسيسات هسته اي ايران وجود ندارد.

وي ادامه داد: هر گزارشي که مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي نسبت به گزارش‌هاي قبلي ارائه مي‌دهد همگي نشاندهنده موفقيت و خلوص نيت جمهوري اسلامي در فعاليت‌هاي صلح آميز هسته اي خود است.

نماينده ويژه ايران در سازمان بين المللي انرژي اتمي با بيان اينکه تهديدات و تحريم‌هاي غرب نتوانسته است هيچ گونه خللي بر سر راه فعاليت‌هاي ايران به وجود آورد، خاطرنشان کرد: مسئولين آمريکايي بايد به تمام ملت خود اذعان کنند که تحريم‌هاي اعمال شده بر کشورمان هيچ گونه خدشه‌اي را بر سر راه فعاليت‌هاي هسته‌اي ما به وجود نياورده است.

سلطانيه با اشاره به خواسته کشورمان مبني بر تنظيم يک سري قوانين و ضوابط براي مذاکرات ميان ايران و آژانس انرژي بين‌المللي افزود: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بايد چارچوبي را براي مذاکرات دو طرفه تنظيم کند تا بتوانيم براساس آن گفتگوهاي سازنده‌اي داشته باشيم.

وي در پايان با اشاره به عدم عقب نشيني ايران از حق غني سازي اورانيوم خاطرنشان کرد: کشور ايران براساس تعهدات خود در چارچوب N.P.T به فعاليت‌هاي هسته‌اي خود ادامه داده واز حق غني سازي اورانيوم، عقب نشيني نخواهد کرد و تا زماني که مدارک اتهامات را به ايران تحويل ندهند زمينه‌اي براي مذاکره فراهم نخواهند کرد.

انتهاي پيام/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار