هر شب با قرآن/ چهار خانه، چهار فرشته

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

آیه ۱۵ سوره إسراء

مَّنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا

هر که هدایت یافت به نفع و سعادت خود آن را یافته است و هر که به گمراهی افتاد آن گمراهی به زیان خود او خواهد بود و هیچکس بار گناه دیگری را به دوش نخواهد کشید؛ و ما هرگز قومی را عذاب نخواهیم کرد مگر آنکه در میان ایشان رسولی برانگیزیم. (و حجت را بر ایشان تمام گردانیم)

*از دیدگاه زیبایی شناسی، چهار واحد هنری و به تعبیر اروپاییان «موومان» در این قطعه موسیقی کوتاه گرد آمده است. جمله «مَّنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدي لِنَفْسِهِ» خود یک واحد کامل هنری در صورت و معناست.

*کلمات جمله به صورت یک خانه درآمده‌اند و معنا فرشته ای است که بدان جان بخشیده است و همچنین سه جمله دیگر خانه های کوچکی هستند در کنار هم که همه با هم خویشی و پیوند دارند و در هر خانه فرشته ای است.

*اگر به هر چهارخانه سری بزنیم و با فرشته آن آشنا شویم و او را بپسندیم و در خانه دل خویش جای دهیم رواست.


*فرشته اول یک اصل کلی فلسفی است که: هر کس هنر آموزد و خود را صحبت بزرگی به اخلاق نیکو بیاراید اوست که محبوب می‌شود و قدر و قیمت می‌یابد و بی درنگ محبوب خانه دوم می‌افزاید که همچنین هر کس گمراه شود و خود را به دست غولان و اهریمنان بسپارد این خود اوست که فریب می‌خورد و هلاک می‌شود.

*فرشته سوم از پنجره دیگر ادامه می‌دهد که بنابراین بار مسئولیت هر کس بر خود اوست. هرگز گناه شما را بر دوش دیگری و بار دیگری را بر دوش شما نخواهند نهاد از آنکه نهاد عالم بر آشفتگی و پریشانی نیست.

*در نهایت از خانه چهارم ندای پروردگار به گوش می‌رسد که من هیچگاه بر آدمیان باری از رنج و عذاب نمی‌نهم مگر از پیش، پیامبری فرستاده باشم که ایشان را آگاه کند و حجت را بر ایشان تمام گرداند.
راه است و چاه و دیده بینا و آفتاب        تا آدمی نگاه کند پیش پای خویش
سعدی


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار