شرح آنلاین برنامه نگاه یک با موضوع طرح "اصلاح قانون احزاب"

دهقان: نباید اصل تحزب را نفی کرد و همه را به قدرت طلبی محکوم کرد/ کوچک زاده: آیا امری بجز کسب قدرت در تشکیل احزاب کنونی وجود دارد؟!

طرح "اصلاح قانون احزاب" با حضور کوچک‌ زاده و دهقان در برنامه نگاه یک مود بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، برنامه "نگاه یک" با حضور مهدی کوچک‌زاده و محمد دهقان نمایندگان مجلس شورای اسلامی  آغاز شد.

در این برنامه کارکرد احزاب و طرح "اصلاح قانون احزاب" در مجلس، مورد بررسی قرار می گیرد.

**دهقان نقندر نماینده چناران  طرقبه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند طرح اصلاح قانون احزاب گفت: بنده و تعدادی از دوستان در روزهای یکشنبه در مجلس هشتم با حضور در مرکز پژوهش ها این طرح را تدوین کردیم که به عمر مجلس هشتم کفاف نداد و اکنون در مجلس نهم مطرح شده است.

وی در ادامه افزود: لزوم اصلاح قانون احزاب در کشور احساس می شود چراکه ما احزاب بسیاری داریم اما متاسفانه حزبی اسلامی که نظرات مردم را از کف جامعه دریافت کند و مود بررسی قرار دهر نداریم و شاهد فعالیت های فصلی بسیاری از احزاب هستیم.

این عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: ما در این طرح اصلاح قانون احزاب را دو مرحله ای کردیم تا بتوانیم حزب های واقعی در کشور داشته باشیم و مشکلات کنونی احزاب در کشور حل شود.

** در ادامه مهدی کوچک زاده درباره مشکلات احزاب در کشور گفت: در ابتدا باید دید تعریف ما از حزب و عملکرد واقعی احزاب در کشور چیست؟ باید دید قانون احزاب در 33 سال گذشته تدوین شد چه اهدافی داشت و اصلاح قانون احزاب در این مقطع چه اهدافی دارد؟

وی در ادامه افزود: طرح اصلاح قانون انتخابات در پی مقدر کردن احزاب بر حاکمیت ایران است که این چیزی نیست که ما در جمهوری اسلامی به دنبال این هستیم.

** دهقان در پاسخ به سوال مجری درباره کارکرد احزاب در کشور و چگونگی کمک احزاب به تحقق مردم سالاری دینی گفت: دلیل اینکه احزاب در کشور ما خوب شکل نمی گیرد، مشکل فرهنگی است.احزاب درواقع ابزاری برای اداره حکومت است و مردم را در اداره حکومت دخالت می دهد.

وی با اشاره به اینکه ما احزاب دینی خود را نیاز داریم، افزود: احزاب باید با کار جمعی آشنا باشند، کار حزبی تامین کننده کادر اجرایی مورد نیاز کشور است که نیروهای سیاسی جامعه را سازماندهی و فعال می کنند و احزاب وصل کننده مردم با حاکمیت هستند.

** در ادامه کوچک زاذه درباره عدم شکل گیری احزاب گفت: بدلیل نوع فرهنگ مردم کشور، ما تنها می توانیم عده کمی را در قالب یک حزب بیاوریم.

در ادامه این نماینده تهران قسمتی از بیانات امام راحل را درباره حزب در برنامه مطرح کرد.

** دهقان در ادامه تصریح کرد: عدم فرهنگ سازی و برخی دیدگاه ها درباره احزاب که ناشی از برخی سوءاستفاده و سهم خواهی است که افراد متدین ما را از احزاب زده کرده است.مخالفت ما با احزاب غربی، نباید دلیل بر مخالفت با تحزب باشد.

وی ادامه داد: دوستان بیایند همکاری کنند تا ما بتوانیم حزبی اسلامی داشته باشیم و دست روی دست نگداریم.

**کوچک زاده در واکنش به سخنان دهقان، بیانیه انحلال حزب جمهوری اسلامی را قرائت کرد و گفت:  ما حزبی که بصورت غیر غربی تشکیل شده باشد سراغ ندارم، چه ضرورتی داد ما در کشور این تعداد حزب که همسو هستند را داشته باشیم؟ آیا امری بجز کسب قدرت است؟

**دهقان در ادامه گفت: ما در ابتدا باید قبول کنیم که ما نیاز به کار گروهی و جمعی داریم، کجای دین و انقلاب ما با کار جمعی مخالفت می کند؟ما نباید بگونه ای از حزب صحبت کنیم که هیولا است.

وی در ادامه افزود: حزب با مدل غربی مورد قبول و مورد نیاز ما نیست اما طبق گفته رهبری با آن مخالفت نمی کنیم اما بر تشکیل حزب اسلامی و مطابق با انقلاب تاکید داریم و نباید اصل تحزب را نفی کرد و همه را به قدرت طلبی محکوم کرد.حزب باعث نظم در فعالیت های سیاسی می شود.

**کوچک زاده با اشاره به اینکه پیوند احزاب با انتخابات، پیوند مبارکی نیست، گفت: سه طرح اصلاح قانون انتخابات، اصلاح قانون احزاب و اصلاح قانون شوراها برای حاکم کردن احزاب بر مقدرات کشور است که ما آن را مناسب نمی دانیم. احزاب در صورتیکه برای رشد آگاهی مردم و ابزاری برای کمک به آنان باشد، خوب است اما شما یک حزب با این ویژگی نشان دهید.

وی در ادامه سخنانی از امام خمینی(ره) را خواند.

** دهقان در ادامه گفت: در مقطع کنونی مردم به شعار کاندیداها توجه می کنند و اصولا برنامه مدونی وجود ندارد، اما اگر حزب واقعی وجود داشته باشد به شایسته سالاری و وجود برنامه مدون برای اداره کشور کمک می کند.
 
وی ادامه داد: ما حزب به معنای واقعی نداریم و شبه حزب داریم، اگر یک حزب مقتدر داشته باشیم افراد پاسخگو خواهند بود و مشکلات حل می شود و دوستان هم کمک کنند تا ایرادات طرح اصلاح قانون احزاب رفع شود.
 
** در ادامه کوچک زاده خطاب به دهقان گفت: چه تضمینی وجود دارد که احزاب به سمت "شایسته سالاری" بروند و نه "خودسالاری"؟
یک کار آگاهی رسان به مردم از سوی احزاب شکل نمی گیرد.

** دهقان در ادامه گفت: تشکیل حزب سبب تفرقه در جامعه نمی شود و عدم تشکیل کار تشکیلاتی باعث تفرقه می شود.

**کوچک زاده همچنین پرسید: آیا طرح اصلاح قانون احزاب در مقطع کنونی اولویت اول کشور است؟

**دهقان در پایان گفت: این امر اولویت اول کشور نیست و اولویت اول کشور مسائل اقتصادی است اما کوچک زاده پاسخ دهد که برایسازماندهی احزاب چه باید کرد و چه برنامه ای دارید؟

انتهای پیام/ب2
برچسب ها: مناظره ، اصلاح ، قانون ، نگاه ، یک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار