سرلشکر صفوي:

کشورهاي حاشيه خليج فارس از سرنوشت شاه ايران عبرت بگيرند/ ایران محور اصلي مسائل امنيتي منطقه

دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم کل قوا با بيان اينکه جمهوری اسلامی ایران محور اصلي مسائل امنيتي خلیج فارس است، گفت: بعضي از کشورهاي کوچک منطقه درصددند با پول‌شان ميداني براي خود ايجاد کنند؛ توصيه ما به آنها اين است که درآمدهاي نفتي و گازي تنها عامل حضور آنها در منطقه نخواهد بود و آنها بايد متناسب با قدرت خود سهم‌خواهي کنند.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سرلشکر یحیی صفوی در نشست خبری همایش سراسری "جغرافیا، توسعه، دفاع و امنیت" (با موضوع فرصت‌ها و چالش‌های خلیج فارس و تنگه هرمز) با تبریک روز پژوهش به بیش از 60 هزار نفر از اساتید گفت: امیدوارم مردم و مسئولین به اهمیت جایگاه پژوهش، بیشتر پی ببرند و بدون مطالعه و تحقیق، تصمیم‌گیری نکنند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور دفاعی افزود: منطقه خلیج فارس از ابتدا دارای جایگاه ارزشمندی بوده است، از این رو برگزاری این همایش در راستای افزایش نگاه کلان به این منطقه است.

صفوی تصریح کرد: از دیدگاه جغرافیای سیاسی، منطقه خلیج فارس دارای جایگاه منحصر به فردی در مقیاس جهانی است و از نظر ژئواستراتژیک و ژئواکونومیکی توانسته است به جایگاه عظیمی دست پیدا کند.

سرلشکر صفوي تصریح کرد: به طور حتم تطابق چند لایه‌ای مسائل ژئو‌استراتژیکی و ژئو‌اکونومیکی در طی یک سال گذشته، تا چند دهه آینده، منطقه خلیج فارس را کانون توجه در رقابت درون منطقه‌ای قرار خواهد داد و این امر در توسعه خلیج فارس تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه خلیج فارس به دلیل داشتن ذخایر و انرژی، نفت، گاز و همچنین داشتن 63 تا 65 درصد نفت خام جهان و تولید روزانه 28 تا 30 درصد نفت خام جهان در جایگاه قابل توجهی قرار دارد، گفت: ما شاهد هستیم که هر روز 17 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود که این موضوع اهمیت این منطقه را افزایش می‌دهد.

دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم کل قوا با اشاره به اینکه حجم ذخایر تأیید شده گاز منطقه خلیج فارس تا سال 2006 حدود 34 درصد کل ذخایر شناخته شده گاز در جهان بوده است، تصریح کرد: در 2 سال گذشته شاهد بودیم که کل کشورهای جنوب منطقه خلیج فارس، 100 میلیارد دلار سلاح ذخیره کرده‌اند و این کشورها بازار مصرف بزرگی را در منطقه ایجاد کرده‌اند که بهتر است این موضوع هرچه سریعتر حل شود.

سرلشکر صفوی با بيان اینکه منطقه خلیج فارس، محور ارتباط شمال به جنوب و غرب به شرق است، اظهار داشت: امروزه بیش از 80 درصد تجارت جهانی مبتنی بر حمل و نقل دریایی است، از این رو منطقه خلیج فارس مورد توجه همه قدرت‌های جهانی قرار دارد.

وی با اشاره به اينکه جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از 2020 کیلومتر ساحل، بزرگترین ساحل را در منطقه خلیج فارس داراست، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشورمان بیشترین جمعیت را در این منطقه دارد و از یک نظام مردم‌سالار دینی، قدرت بالای اقتصادی و توسعه‌یافته برخوردار است می‌تواند بالاترین نقش را در استقرار خود و امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس برعهده گیرد که البته امروزه نیز شاهد این موضوع هستیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور دفاعی اظهار داشت: این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد که ایجاد صلح و امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس با تعامل سازنده میان 8 کشور این منطقه باید مورد توجه قرار گیرد و سازمان‌های جمعی در این مورد اتخاذ شود اما آنچه طبیعی به نظر می‌رسد این است که جمهوری اسلامی ایران، محور اصلی مسائل امنیتی در منطقه خلیج فارس است.

سرلشکر صفوی درباره برگزاری همایش سراسری "جغرافیا، توسعه، دفاع و امنیت" در منطقه خلیج فارس گفت: دانشگاه جامع امام حسین(ع) به عنوان نهاد اصلی برگزار‌کننده این همایش در این راستا وارد عمل شده است؛ چنانچه که ما شاهد بودیم 2 سال گذشته نیز همایش جغرافیا، توسعه و دفاع در جنوب شرق ایران برگزار شد که دستاوردهای خوبی را برای کشورمان در جهت استفاده از فرصت‌ها و حل چالش‌های امنیتی این منطقه در پی داشت.

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری این همایش، شش ماه کار علمی صورت گرفته است، اظهار داشت: 344 مقاله به این همایش ارائه شده است که در مجموع، 24 مقاله برتر طی 2 روز همایش ارائه می شود و 73 مقاله در قالب یک کتاب چاپ شده و 31 مقاله نیز در قالب پوستر در حاشیه همایش به نمایش گذارده می‌شود.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: در همایش 2 روزه سراسری جغرافیا، توسعه، دفاع و امنیت از اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور، فرماندهان نظامی، سازمان پدافند غیر‌عامل، سازمان مدیریت بحران کشور، و فرماندهان نیروی نظامی دعوت شده است.

دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم کل قوا خاطرنشان کرد: تفاوت این همایش با همایش‌های دیگر در این است که دانشگاه امام حسین(ع) مباحث نظری را که در این همایش‌ها استفاده می‌شود به صورت کاربردی در حوزه‌های مختلف و در اختیار نیروهای دریایی، زمینی، هوایی و انتظامی قرار می‌دهد.

سرلشکر صفوی افزود: امیدواریم این همایش در جهت کاربردی مورد اهمیت واقع شود و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال گسترش مسائل اقتصادی خود است، نتیجه این همایش موفقیت‌آمیز باشد.

وي اظهار داشت: امیدواریم این همایش بتواند چالش‌های موجود در منطقه خلیج فارس را شناسایی کرده و با اتخاذ یک راهبرد ثبات و صلح پایدار را در این منطقه ایجاد کند.

مشاور مقام معظم رهبري در امور دفاعي، در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه منطقه خليج فارس و تنگه هرمز چه قابليت‌هايي براي دستيابي به توسعه و پيشرفت همه‌جانبه کشورمان دارد، گفت: منابع مالي که يکي از اصلي‌ترين شاخصه‌هاي توسعه است مبتني بر ميزان و حجم ذخاير نفت و گازي است که در کشورهاي حوزه خليج فارس و از جمله ايران وجود دارد.

سرلشکر صفوي ادامه داد: اساسي‌ترين منبع مالي براي کشورهاي منطقه، بعد از منابع ذخاير گازي و نفتي بحث علم و تکنولوژي است و سپس مديريتي است که اين کشورها بر منابع مالي و ساختارهايي دارند که مي‌خواهند کشورهاي خود را توسعه دهند.

وي با بيان اينکه بحث حمل و نقل دريايي و ميزان صادرات و واردات در بنادر به عنوان يک منبع مالي ديگر محسوب مي‌شود، افزود: با توجه به بحث منابع اقتصادي، تکنولوژي، مديريت و زيرساخت‌ها وجود امنيت و ثبات در منطقه نيز اهميت قابل توجهي دارد و اين موضوع بر عهده هشت کشور منطقه خواهد بود.

دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم کل قوا در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينکه در بحث توسعه و امنيت پايدار که بر همکاري همه کشورها تاکيد شده، آيا در همايش سراسري جغرافيا، توسعه و دفاع و امنيت که در ماه جاري برگزار خواهد شد از ديگر کشورهاي منطقه دعوت شده است يا خير گفت: همايش‌ها به دو دسته تقسيم مي‌شوند که همايش‌هاي ملي يا سراسري و ديگري همايش‌هاي بين المللي است.

سرلشکر صفوي با بيان اينکه اگر در همايشي، پسوند بين‌المللي ذکر شد يعني از کشورهاي ديگر نيز در اين همايش حضور خواهند داشت، گفت: اما اگر پسوند بين‌المللي در عنوان همايش قيد نشده باشد، آن همايش سراسري و ملي خواهد بود، لذا ما نيز در اين همايش از اساتيد و روشنفکران کشورهاي ديگر دعوت نکرديم؛ هرچند اميدواريم همايش بين‌المللي خليج فارس را نيز برگزار کنيم.

وي در ادامه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر تاثيرگذاري کشورهاي آسياي مرکزي در امنيت منطقه از جمله استقرار سامانه موشکي پاتريوت در منطقه اظهار داشت: ترکيه و سوريه جزو کشورهاي منطقه خليج فارس محسوب نمي‌شوند، اما همچنان که اقتصاد کشورهاي منطقه بر اقتصاد بين‌المللي و منطقه‌اي تاثير گذار است، امنيت اين منطقه، يعني جنوب غربي آسيا از کشورهاي پاکستان، افغانستان، ايران‌، ترکيه، سوريه، لبنان، فلسطين اشغالي، اردن، عراق به يکديگر پيوسته است و لذا تحولاتي که در ترکيه و سوريه اتفاق افتاده نيز در امنيت منطقه تاثير گذار خواهد بود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور دفاعی در ادامه با بيان اينکه بازيگر اصلي اين منطقه در مقياس جهاني آمريکايي‌ها هستند، گفت: آمريکا درصدد است با حضور خود در خليج فارس، ايجاد نا امني کند و با دخالت‌هاي نا به‌جاي خود در سوريه و ديگر کشورها درصدد است تا اوضاع را به نحو خود رقم بزند، لذا نا امني را توسعه مي‌دهد تا امنيت منافع خود و رژيم صهيونيستي را رقم زند.

سرلشکر صفوي ايران، ترکيه، عربستان و عراق را از بازيگران امنيتي منطقهدر مقياس منطقه‌اي برشمرد و تصريح کرد: بعضي از کشورهاي کوچک نيز درصددند با پول‌شان ميداني براي خود ايجاد کنند که توصيه ما به آنها اين است که درآمدهاي نفتي و گازي تنها عامل حضور آنها در منطقه نخواهد بود و آنها بايد متناسب با قدرت خود سهم‌خواهي کنند؛ دلارهاي نفتي و گازي نمي‌توانند براي اين کشورها ايجاد نقش کنند.

وي در ادامه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر نقش علم و دانشگاه در تصميم‌گيري‌هاي حساس نيروهاي مسلح گفت: دانشگاه‌ها دخالتي در تصميم‌گيري نيروهاي مسلح ندارند، اما بحث اين است که امروزه اگر تصميم‌گيري‌ها مبتني بر پژوهش، علم و مبتني بر دانايي باشد، آن تصميم بهينه و با هزينه کمتر خواهد بود؛ بنابراين آنچه که مربوط به اين همايش است اين است که دانشگاه امام حسين(ع) برخلاف ديگر دانشگاه‌ها که دانشجويان پس از فارغ التحصيلي رها مي‌شوند، نيست بلکه در دانشگاه افسري يا دانشگاه جامع امام حسين(ع) فارغ التصحيلان در نيروي دريايي سپاه،‌ نيروي زميني و نيروي هوافضاي سپاه خدمت خواهند کرد.

دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم کل قوا در ادامه افزود: از جمله اين موارد مي‌توان به قرارگاه سازندگي سپاه اشاره کرد که بيش از هزاران پروژه سازندگي را پشتيباني مي‌کند.

سرلشکر صفوي در ادامه در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر تلاش کشور پاکستان در توسعه بنادر خود در درياي عمان و وضعيت بنادر ايران در اين منطقه نيز اظهار داشت: توسعه بنادر جنوبي ايران در منطقه چابهار و خليج فارس بسيار بيشتر از توسعه بنادر پاکستان در درياي عمان است از اين رو با بندر چابهار قابل مقايسه نيست.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر عملکرد دولت در سرمايه گذاري و توسعه ظرفيت اين منطقه اظهار داشت: يکي از ضعف‌هاي کشور ما اين است که استراتژي بحري (استراتژي دريايي) ندارد و توجه ما به خشکي است؛ اين در حالي است که دو هزار و 100 کيلومتر ساحل داريم و ايران مي‌تواند با داشتن اين سواحل طولاني و توسعه بنادر خود در صادرات و واردات نقش بسزايي ايفا کند.

دستيار و مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور دفاعي در ادامه افزود: اين منطقه ظرفيت‌هاي بزرگي را دارد که اميدواريم دولت‌هاي آينده توجه بيشتري به استراتژي بحري داشته باشند تا بتوانيم در ميدان رقابت نقش پر رنگي ايفا کنيم.

سرلشکر صفوي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه اگر در منطقه استراتژيک خليج فارس، بنا به هر دليلي جنگ ايجاد شود آيا ايران از ظرفيت اين منطقه به نفع خود استفاده خواهد کرد يا خير؛ با توجه به اينکه کشورهاي جنوب خليج فارس بيش از 100 ميليارد تسليحات خريداري کردند، اظهار داشت: سوال اول را پاسخ نمي‌دهم اما در خصوص خريد سلاح بايد عنوان کنم که اين سلاح‌ها در راه آزادي فلسطين و مبارزه با رژيم اشغالگر قدس نيست، بلکه براساس پروژه‌اي است که آمريکايي‌ها و صهيونيست‌ها آن را تعريف کردند.

وي در ادامه افزود: توصيه ما به کشورهاي جنوبي منطقه خليج فارس اين است که امنيت پايدار در اين منطقه تنها در سايه مشارکت هشت کشور منطقه خليج فارس تامين خواهد شد و جمهوري اسلامي ايران نيز از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي هيچ‌گاه نظر سويي به ديگر کشورها نداشته و همواره دست برادري و مشارکت به سوي آنها دراز کرده است.

دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم کل قوا در خاتمه تاکيد کرد: توصيه‌ام به کشورهاي جنوبي منطقه خليج فارس که خريد تسليحات نظامي را در دستور کار خود دارند، اين است که بايد مراقب باشند که به سرنوشت شاه ايران دچار نشوند، چرا که تسليحاتي که رژيم شاه از آمريکايي‌ها خريداري کرد نهايتا به دست مردم افتاد و عليه آمريکا و رژيم دست‌نشانده آن استفاده شد؛ اين امر ممکن است در خصوص اين کشورها نيز اتفاق بيافتد لذا توصيه‌مان به اين کشورها عبرت آموزي است.

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار