حسيني در صحن علني مجلس:

جلوگیری از استفاده اسامی بیگانه نیازمند مدیریت است/ بیشترين تخلفات در کردستان و کمترین تخلفات در خوزستان

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در داخل و خارج از کشور نهايت سعي خود را جهت ترويج زبان فارسي به کار مي‌گيرد، گفت: به طور حتم جلوگیری از استفاده اسامی بیگانه نیازمند مدیریت است از این‌رو تمام دستگاه‌ها از ابتدا تا انتها باید برای جلوگیری از این موضوع همراهی کنند.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي که به منظور پاسخگويي به سوال علي مطهري نماينده تهران درباره ممنوعيت به کارگيري اسامي و عناوين بيگانه در نامگذاري فروشگاه‌ها و بسته‌بندي مواد غذايي در جلسه امروز(سه‌شنبه) بهارستان حضور پيدا کرده بود، گفت: گاهي اوقات شايد اين تلقي وجود داشته باشد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در انجام وظايف خود کوتاهي کرده و آنگونه که بايد و شايد اقدام نکرده است.

وي در ادامه افزود: اگر بخواهد کوتاهي در امري صورت گيرد اين کوتاهي يا ناشي از عدم باور و اعتقاد است يا اينکه اراده جدي در تحقق آن امر وجود ندارد و اين در حالي است که در وزارت ارشاد ما اين اعتقاد و باور را داريم که جهت گسترش زبان فارسي به عنوان يکي از اولويت‌ها و راهبردهاي فرهنگي سياسي جمهوري اسلامي بايد تلاش کنيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينکه زبان فارسي نقش مهمي در افزايش قدرت نرم و جايگاه ديپلماسي فرهنگي ايران دارد، اظهار داشت: بر همين مبنا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور نهايت سعي خود را جهت ترويج زبان فارسي به کار مي‌گيرد.

وي با بيان اينکه يک مورد به کارگيري و توجه به استفاده از عناوين و زبان فارسي در بحث تابلوي سر مغازه‌ها يا بسته بندي مواد غذايي است ، تصريح کرد: شايد اهميت اين مسئله در طرح سوال مطرح بوده که ملت عزيز ما دستگاه‌هاي فرهنگي، رسانه‌ها،‌مطبوعات و صدا و سيما به اين مسئله توجه بيشتري داشته باشند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه به تاکيد مقام معظم انقلاب در بحث زبان فارسي اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي مجمع بين‌المللي زبان فارسي فرمودند که زبان فارسي زباني فاخر، زيبا، رسا و پر ظرفيت است و محموله بسيار عظيمي از گنجينه معارف بشري و ميراث ذهنيات و عقليات بشري را به همراه خود دارد، بنابراين فارسي زبانان و صاحبان ذوق و انديشه بايد با جديت کامل و اهتمام فراوان تلاش مضاعفي براي اعتلاي زبان فارسي به عمل آورند.

وي ادامه داد: مجموعه بيانات رهبر فرزانه انقلاب در کتابي به عنوان "کلمه طيبه" جمع آوري شده که آن راهنماي عمل ماست و آن را مبناي کار خود قرار داده‌ايم و همچنين در نقشه جامع علمي کشور نيز يکي از هشت هدف کلان نظام علمي و فناوري ارتقا جايگاه زبان فارسي قلمداد شده است.

حسيني با تاکيد بر اينکه يکي از اولويت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بحث ارتقاي جايگاه زبان فارسي بوده است، اظهار داشت: در همين ايام شاهد افتتاحيه جشنواره شعر فجر هستيم که اين جشنواره در کنار جشنواره فيلم، موسيقي، هنرهاي تجسمي و ديگر جشنواره‌ها در سال‌هاي اخير هستيم که مي‌توان آن را يکي از اقدامات جهت توجه به بحث شعر و ادب زبان فارسي برشمرد.

وي با بيان اينکه برگزاري همايش شاعران ايران و جهان يکي ديگر از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين راستا است افزود:‌ در اين همايش ضمن تکريم شاعران پيشين شاعران دوران کنوني نيز ارج نهاده مي‌شوند و اخيرا نيز  شوراي فارسي زبانان را با همکاري افغانستان و تاجيکستان برگزار کرده‌ايم که اين اقدامات در حال گسترده‌تر شدن است ضمن اينکه در خارج از کشور نيز فعاليت‌هاي بسياري در حال انجام است که در صورت وقت کافي به آن اشاره خواهند کرد.

حسینی با اعلام اینکه هم‌اکنون چندین دستگاه وظیفه کنترل و جلوگیری استفاده از اسامی بیگانه را برعهده دارند، گفت: سازمان ثبت اسناد و شهرداری هر دو وظایف بسیاری را برای کنترل اسامی بیگانه در فروشگاه‌ها و مراکز تجاری برعهده دارند، اما آن چیزی که در قانون برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده، یک بند است که آن هم اخطار کتبی به دستگاه‌های مربوطه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تعویض علائم، تعطیلی مراکز تجاری و لغو پروانه از اقداماتی است که برعهده دستگاه‌های مربوطه بوده است. همچنین نیروی انتظامی وظیفه دارد از نصب علائم به زبان بیگانه جلوگیری کند.

وی افزود: با وجود اینکه محوریت جلوگیری از استفاده از زبان بیگانه در مراکز تجاری برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، اما این وزارتخانه به این موضوعات شتاب داده و هم‌اکنون دستگاه‌های مربوطه هماهنگ‌تر شده‌اند.

حسینی با یادآوری هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت و ناجا برای برخورد با استفاده از اسامی بیگانه یادآور شد: به طور حتم در این‌رابطه ما هم‌اکنون در میانه راه هستیم، از این‌رو تمام دستگاه‌ها از ابتدا تا انتها باید برای جلوگیری از این موضوع همراهی کنند.

این عضو هیات دولت دهم با یادآوری تشکیل ستادی در دفتر تبلیغات برای جلوگیری استفاده از اسامی بیگانه تصریح کرد: به طور حتم جلوگیری از استفاده اسامی بیگانه نیازمند مدیریت است، بنابراین هم‌اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح تهران و مناطق مختلف اقدام به برنامه‌ریزی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه جلوگیری از استفاده از اسامی بیگانه در مراکز تجاری نیازمند تعامل با دستگاه‌های مربوطه است، یادآور شد: از جمله اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استعلام حدود ۴ هزار مورد از فرهنگستان ادبیات و زبان فارسی است که خوشبختانه این وزارتخانه با فرهنگستان تعامل خوبی داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال جاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد بسته‌بندی‌ها ۴۷۵ کالا را بررسی کرد که از این میزان حدود ۱۷۵ مورد اصلاح و اخطار داده شده است. از طرف دیگر باید بگویم که در مورد آدامس وایت متاسفانه این شرکت قبل از بررسی ما ثبت شده بود، لذا نمی‌توانستیم با این شرکت برخورد قانونی کنیم.

حسینی با اعلام اینکه در سال ۹۱ حدود ۴۳۰۳ مورد در استان‌ها شناسایی شده‌اند، تصریح کرد: بیشترين تخلفات در این رابطه در استان کردستان و کمترین تخلفات در استان خوزستان بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود ۶۸ هزار و ۹۴۸ مورد را شناسایی کرد که از این تعداد ۶۸ هزار و ۳۲۰ مورد اصلاح شده است.

این عضو کابینه دولت دهم با تاکید بر اینکه جلوگیری ازاستفاده اسامی بیگانه در مراکز تجاری نیازمند نیرو و اعتبارات است، گفت: خوشبختانه در مورد هماهنگی با دستگاه‌ها جلسات خوبی برگزار شده است، همچنین یکی از پیشنهادات ما در این رابطه این بود که نیروی انتظامی واحدی را در ستاد مربوطه مستقر کند تا کار به موقع انجام شود. همچنین وزارت فرهنگ با گمرکات کشور هماهنگی‌هایی را انجام داده است تا واردات کالاها به صورت دقیق کنترل شود. از طرف دیگر در بانک‌ها هم‌اکنون خط فارسی بر خط لاتین غلبه پیدا کرده است.

حسینی با یادآوری منع قانونی برای برخورد با تمام شرکت‌هایی که اسامی بیگانه دارند، گفت: براساس قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی افراد می‌توانند از نام‌های خارجی استفاده کنند، همچنین براساس قانون نظام صنفی کشورشرکت‌های خارجی که در داخل کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند می توانند فعالیت ‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون نام فراکسیون‌ها در مجلس غیرفارسی است، افزود: به طور حتم اصلاح این موضوعات باید با همکاری تمام دستگاه‌ها صورت گیرد.
انتهاي پيام/س2
برچسب ها: حسینی ، وزیر ارشاد ، مطهری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار