تبریز/

تولید سالانه 11 هزار و 700تن لپه در آذربایجان شرقی

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: لپه یا همان نخود رنگی دیم با کشت در 17 هزار هکتار در آذربایحان شرقی، تولیدی برابر با 11 هزار و 684 تن دارد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، سلیمانی در گفتگو با خبرنگاران افزود: نخود سفید و رنگی در اراضی دیم و آبی استان تولید می شود.

وی با اشاره به شهرستان های برتر در تولید لپه در استان تشریح کرد: هشترود با اختصاص چهار هزار و 250 هکتار رتبه اوّل ر در تولید لپه در آذربایجان شرقی داشته و شهرستان های چاراویماق، مراغه و میانه نیز به ترتیب با دو هزار و 700، دو هزار و 700 و یکهزار و 700 هکتار در تولید لپه مطرح هستند.

سلیمانی با بیان اینکه تولید سالانه 65 تن نخود آبی رنگی نیز گوشه ای دیگر از توانمندی های زارعان استان است افزود: سالانه بیش از 500 هزار تن لپه در شهرستان آذرشهر تولید می شود که بزرگترین بازار تولید و فرآوری این نوع حبوبات را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه نخود تنها مواد اولیه لپه است که از سایر مناطق کشور به آذرشهر وارد و پس از انجام کارهای اولیه به روش های صنعتی و سنتی به لپه تبدیل می شود افزود: سالانه حدود 250هزار تن نخود برای لپه سازی از مناطق مختلف آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام و خراسان به کارگاه های لپه سازی آذرشهر وارد می شود.

وی با اشاره به گستره صنعت لپه سازی آذرشهر خاطر نشان کرد: سالانه حدود 200 هزار تن نخود نیز از کشورهای استرالیا، اتیوپی، تانزانیا و پاکستان وارد و در کارخانجات لپه سازی آذرشهر به لپه تبدیل می شود./س

برچسب ها: تولید ، سالانه ، لپه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.