خوزستان/

مكمل‌هاي غذايي را تنها از داروخانه‌‌ها تهيه كنيد

مدير نظارت بر دارو و مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: بهتر است مصرف‌كنندگان، مكمل‌هاي غذايي را تنها از داروخانه‌‌ها تهيه كنند چرا كه اين مراكز پروانه كسب دارند و صنف خاص هستند و اگر مشكلي ايجاد شود مي‌توان با مراجعه به صنف مربوط، مشكل را پي‌گيري كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، دكتر حسين برزگر با بيان اين‌كه مكمل‌هاي رژيم غذايي حاوي مواد مغذي هستند كه فقدان يا كمبود مواد غذايي را تكميل كرده و موجب ارتقا عملكرد يا پيشگيري از اختلالات دستگاه‌هاي بدن مي‌شود، اظهار كرد:‌ نمي‌توان ادعا كرد كه مكمل‌‌هاي غذايي از بيماري پيشگيري يا آن را درمان مي‌كنند.

 

وي تصريح كرد: در صورتي كه مكمل‌هاي غذايي از عطاري‌ها يا دست‌فروشان تهيه شوند و پس از استفاده، مشكلي براي مصرف‌كننده به وجود آيد، هيچ راهي براي پي‌گيري وجود ندارد و اين اماكن پاسخگو نيستند.

 

برزگر افزود: اين محصولات در صورتي كه در داخل كشور توليد شده باشند بايد از وزارت بهداشت مجوز دريافت كنند و در صورتي نيز كه از خارج وارد كشور شوند بايد شرايط و ضوابط مربوط به گمرك را گذارنده باشند و پس از آن از وزارت بهداشت مجوز دريافت كرده باشند.

 

مدير نظارت بر دارو و مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز ادامه داد: بايد در برچسب اين مكمل‌ها؛ تاريخ مصرف، شركت توليدكننده، كشور توليدكننده، شماره پروانه، ميزان مصرف، روش مصرف، سري ساخت و موارد ديگر قيد شده باشد.

 

وي گفت: اين مواد، بازار مصرف وسيعي دارند و ممكن است تهيه آن‌ها با قاچاق همراه شود كه در صورت قاچاقي بودن نمي‌توان به سلامت اين مواد اطمينان داشت.

 

برزگر عنوان كرد: همچنين افراد غيرمتخصص، شرايط درست نگهداري از مكمل‌ها را نمي‌دانند و ممكن است اين مواد، فاسد شده و قابل مصرف نباشند.

 

وي بيان كرد: تا كنون در تهيه مكمل‌ها با كمبود مواجه نشده‌ايم و با اين‌كه قيمت اين اقلام افزايش يافته ولي اين افزايش در حد چشم‌گيري نبوده است./س

 
برچسب ها: مکمل ، غذا ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.