درمصاحبه تفصيلي با باشگاه خبرنگاران مطرح شد/بخش اول

اظهارات سخنگوي کميسيون برنامه و بودجه درباره کانديداتوري" آيت الله هاشمي"و "مشايي"

عضو فراکسيون رهروان ولايت گفت:انتخابات يقينا از دو قطب خارج است علاوه بر اصلاح طلبان و اصولگرايان، در جريان اصولگرايان نيز رقابتي جداگانه به وجود مي آيد بنابراين ما شاهد انتخابات 3 قطبي خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و همچنين زمان بررسي لايحه بودجه 92 تصميم گرفتيم برای اطلاع از چگونگی نحوه بررسی اين لايحه  و فضاي انتخابات دور يازدهم رياست‌جمهوري گفتگويي با سخنگوي كميسيون برنامه،بودجه و محاسبات داشته باشيم که اين گفتگو در دفتر کاري وي در يک محيط دوستانه و صميمانه با صرف چاي انجام شد.



البته اين مصاحبه شامل دوبخش مسائل سياسي و مسائل خصوصي زندگي اين نماينده مجلس است كه در دوبخش ارائه مي‌شود، بخش اول اين مصاحبه که به موضوعات سياسي پرداخته شده است به شرح زير است.




باشگاه خبرنگاران:بعد از مشخص شدن اعضاي کميسيون تلفيق چه مدت طول مي کشد تا لايحه بودجه به صحن علنی ارائه شود؟

کاتب: طبق آئين نامه با انتخاب اعضاي هيئت رئيسه کميسيون تلفيق، بعد از تعطيلات عيد رسيدگي به بودجه در کميسيون تلفيق آغاز مي شود.

بر همين اساس، کميسيون تلفيق 15 روز فرصت دارد که لايحه بودجه را بررسي کند و در صورت پايان نیافتن بررسی لایحه بودجه، اين مهلت تنها به مدت 15 روز ديگر قابل تمديد است. بعد از اين مدت، لايحه بودجه به صحن فرستاده مي شود که تجربه نشان داده، بررسی بودجه در صحن حدود 2 يا 3 هفته به طول مي انجامد. بعد از آن به شوراي نگهبان ارجاع داده مي شود که حدود 8 تا 10 روز به طول مي انجامد.

باشگاه خبرنگاران:تا کنون چه مباحثي از لايحه بودجه تاکنون در کميسيون برنامه و بودجه بررسي شده است؟

کاتب: آنچه تاکنون بررسي شده بخشي از منابع درآمدي که از ماليات ها داشته ايم و همچنين پيش بيني ماليات هاي سال 91 بوده است که طبق مصوب اين مبلغ 45 هزار ميليارد تومان بود و پيش بيني مي کنيم از اين مقدار تا 95 درصد تحقق پيدا کند که مبلغي حدود 41 هزار ميليارد تومان مي شود.

در لايحه بودجه سال 92 پيش بيني شده که اين مبلغ را به 53 هزار ميليارد تومان افزايش دهند، اگر اين پروسه را نسبت به عملکرد بررسي کنيم، حدود 30 درصد افزايش داشته ايم و اگر نسبت به قانون سال 91 بررسي کنيم حدود 16 درصد افزايش را نشان مي دهد.

منبع درآمدي ديگري که در لايحه بودجه قيد شده، از نفت تامين مي شود. 66 هزار ميليارد تومان درآمد از نفت در لايحه بودجه 92 پيش بيني شده که در قانون بودجه سال 91، 68 هزار ميليارد تومان قيد شده بود و حدود 2000 ميليارد تومان کمتر از قبل است که با اين تعبير هنوز 30 هزار ميليارد از منابع عمومي از طريق نفت تامين مي شود، در صورتي که طبق برنامه 5 ساله توسعه و سياست هاي اصل 44 مي بايست تا پايان سال پنجم برنامه توسعه، وابستگي به درآمدهاي نفتي به صفر برسد و با توجه به اينکه در سال سوم قرار داريم، امکان تحقق اين امر کم خواهد بود و دولت بايد اين مسئله را به گونه اي تنظيم مي کرد که احکام برنامه هم انجام شود.

بخش سوم درآمد واگذاري مالي شرکت هاست که در سال 92، 6200 ميليارد تومان پيش بيني شده و به طور کلي اعتبارات بودجه عمومي 166 هزار ميليارد تومان است که نسبت به بودجه سال 91، 15.6 درصد افزايش داشته است، اما همين رقم نسبت به پيش بيني عملکرد سال 91، 61 درصد رشد نشان مي دهد به اين صورت که 99 هزار ميليارد تومان پيش بيني عملکرد داريم که نزديک به 160 درصد افزايش نشان مي دهد.

بخش ديگر نيز مربوط به سازمان خصوصي سازي است که در لايحه بودجه پيش بيني کردند حدود 30 هزار ميليارد تومان از اين بخش درآمد داشته باشيم. اين مسئله در احکام بودجه قيد شده اما در لايحه بودجه به آن اشاره اي نشده که اين يکي از بحث هاي عدم شفافيت در بودجه است.

درآمدهاي گمرک هم در قالب درآمدهاي مالياتي ديده شده و اين مسائل گزارشاتي بود که در مدت دو روز کار مجلس و کميسيون ها به آن ترتيب اثر داده شد.




باشگاه خبرنگاران:عده اي معتقدند که بودجه سال 92 به شدت انبساطي و تورم زاست، نظر شخص شما در اين مورد چيست؟

کاتب: بله همينطور است، يک بخش از مسئله لايحه بودجه 92 انبساطي و تورم زا بودن آن است که مربوط مي شود به بخش هدفمند کردن يارانه ها،چراکه ما در سال گذشته 66 هزار ميليارد تومان درآمد از افزايش حامل هاي انرژي پيش بيني کرديم که اين مبلغ در بودجه سال 92 به 120 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است و اين مبلغ نشان دهنده افزايش مبلغ حامل هاي انرژي است و همين امر موجب تورم خواهد شد.

از طرف ديگر نکته اي که دولت طبق قانون عمل نکرده، ميزان 50 درصد سهم پرداخت يارانه نقدي است که آنرا به 75 درصد رسانده که این موضوع بار سنگيني براي افزايش نقدينگي ايجاد مي کند و موجب تورم مي شود. بعد از افزايش نقدينگي عدم تعهد 30 درصد به بخش توليد است که به 12.5درصد کاهش يافته و همين طور سهم سرمايه گذاري دولت را از 30 درصد به 12.5 درصد کاهش دادند که اين مسئله نشان دهنده عملي نشدن قانون برنامه و تورم به وسيله افزايش يارانه نقدي و کاهش سهم سرمايه گذاري دولتي است.

باشگاه خبرنگاران: اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها و همچنين افزايش يارانه ها چه پيامدهايي مي تواند به دنبال داشته باشد؟

کاتب: فاز دوم هدفمندي با دو نگاه بايد انجام شود:

1-شيب افزايش حامل هاي انرژي تند نباشد که موجب گراني و تورم شود.

2- صرفا ماده 7 که مربوط به پرداخت يارانه خانوار است، اجرا نشود و مواد 8 که مربوط به حمايت از توليد و 11 که مربوط به حمايت از سرمايه گذاري دولتي است نيز انجام شود.

که اگر اين موارد رعايت نشود، باعث افزايش تورم خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران:در لايحه بودجه شاهد بوديم که تمام دستگاه ها به غير از رياست جمهوري، کاهش بودجه داشته اند و بودجه رياست جمهوري افزايش 80 درصدي داشته، به نظر شما دليل اين کار چيست؟

کاتب: احمدي نژاد بر اين نظر است که تعدادي از کارمندان جديد را جذب کند و همانطور که اعلام کرده اند حدود 1500 نفر کارمند جديد در نهاد رياست جمهوري جذب مي کنند، به همين دليل وی به دنبال افزايش درآمد است، در صورتي که اين امر به معناي افزايش بار دولت است و اين مسئله به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

حتما مجلس در اين قسمت از لايحه بودجه دقت مي کند، اگر قرار است افزايشي وجود داشته باشد براي تمامي نهادها و به صورت يکسان خواهد بود و اگر قرار است بودجه دستگاه ها کاهش يابد، شامل تمامي دستگاه ها خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران:با توجه به اينکه شما عضو فراکسيون رهروان ولايت هستيد، اين فراکسيون به چه صورتي در انتخابات ورود پيدا مي کند و در جلسه فراکسيون رهروان ولايت که پيرو مبحث انتخابات برقرار شد، اين موضوع مطرح شد که فراکسيون رهروان نسبت به مسئله انتخابات بي تفاوت نباشد، اما چه کسي را انتخاب مي کند؟

کاتب: براساس فرمايشات مقام معظم رهبري، اشخاصي که توانمندي و درايت در مديريت کلان را دارند، فراکسيون از آنها دعوت مي‌کند، نقطه نظرات آنها را جويا مي شود تا در مقابل نقطه نظرات نمايندگان را بشناسد، تا بعد از اينکه ديدگاه‌هايي از نامزدهاي رياست جمهوري پيدا کرديم، بتوانيم به مصداق برسيم.



باشگاه خبرنگاران:آيا فراکسيون رهروان ولايت از کانديداي خاصي حمايت مي کند؟

اگر بتوانيم به مصداق برسيم، از اين جهت که منافع نظام و مملکت تامين شود، يقينا اين کار را خواهيم کرد، اما در حال حاضر خير. زيرا به دنبال اين هستيم تا اطمينان حاصل کنيم چه کسي توانمندي اداره کشور را دارد.

باشگاه خبرنگاران:نظر شما درباره ائتلاف 1+2 چيست؟

کاتب: نظر شخص من اين است که اگر ائتلاف در درون بدنه اصولگرايان اتفاق بيفتد، بسيار خوب است اما اينکه در قالب گروه 1+2 باشد، براي جريان اصولگرايي کفايت نمي کند. اگر اين وحدت در جريان اصولگرايي اتفاق بيفتد و افراد بتوانند در بحث نگاه خدمت به نظام در اين شرايط سخت اقتصادي که پيش رو داريم و همينطور در نگاه تفکر پيامبر خدا که مي فرمايند؛ اگر بدانيد کسي از شما واجد شرايط خدمت است به او راي بدهيد، اگر با اين منظر به وحدت کلي دست پيدا کنند بسيار کمک مي کند، اما در حال حاضر در طيف اصولگرايان گروه هاي مختلفي شکل گرفته و بايد جلوتر رفت و ديد که آيا بين همه اين گروه ها يک انسجام و وحدت شکل مي گيرد و منجر به اين مي شود که انسان هاي پخته تري وارد عرصه انتخابات شوند يا خير‌.

باشگاه خبرنگاران:در مورد کانديداتوري مشائي و آيت الله هاشمي رفسنجاني نظر شما چيست؟

کاتب:  آيت الله هاشمي رفسنجاني که بعيد مي دانم کانديد شود، در رابطه با کانديداتوري آقاي مشائي هم نظر شوراي نگهبان کاملا روشن است. وقتي که وي صلاحيت معاونت رياست جمهوري را ندارد، بالطبع صلاحيت کانديد شدن رياست جمهوري را هم نخواهد داشت و طبيعي است که شوراي نگهبان صلاحیت وی را تائید نخواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران:انتخابات دوره يازدهم از ديد شما چند قطبي است؟

کاتب: انتخابات يقينا از دو قطب خارج است علاوه بر اصلاح طلبان و اصولگرايان، در جريان اصولگرايان نيز  رقابتي جداگانه به وجود مي آيد بنابراين ما شاهد انتخابات 3 قطبي خواهیم بود.


ادامه دارد...


گفتگو از: علی رجایی
خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام//


برچسب ها: کاتب ، بودجه ، کمیسیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
شیخ احمد شیران
۱۸:۰۹ ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
عالیست
آخرین اخبار